Wernisaż wystawy "Szczepan Grzeszczyk – ojciec polskiego szybownictwa"
W dniu 20 grudnia (piątek) Muzeum Lotnictwa Polskiego w Krakowie serdecznie zaprasza na wernisaż wystawy czasowej przedstawiającej sylwetkę Szczepana Grzeszczyka, przedwojennego konstruktora szybowcowego, pilota szybowcowego i samolotowego, instruktora i popularyzatora szybownictwa. Założyciela szkoły szybowcowej w Bezmiechowej.
13 marca 1928 r. przeprowadził lot na amatorskim szybowcu CW-I, a 26 maja tego samego roku podczas pierwszej zorganizowanej przez siebie Wyprawy Szybowcowej ZASPL na Łysą Górę k. Złoczowa ustanowił dwa krajowe rekordy szybowcowe: czas lotu (4 min 13 s) i wysokość (40 m). To osiągnięcie dowiodło, że Polska dysponuje warunkami sprzyjającymi szybownictwu, co zapoczątkowało jego dynamiczny rozwój.
Po zorganizowaniu szybowiska na górze Bezmiechowej, Grzeszczyk organizował tam wyprawy i szkolił pilotów szybowcowych, stając się pierwszym w Polsce instruktorem szybowcowym. Jako pierwszy w Polsce wykonywał dłuższe loty żaglowe i termiczne oraz zdobył kategorię C pilota szybowcowego, zainicjował też loty wleczone za samolotem, loty nocne i przeloty otwarte. Zainicjował wstępne szkolenie kandydatów na pilotów wojskowych na szybowcach.
W dniu 29 maja 1929 roku na lotnisku w Skniłowie Szczepan Grzeszczyk, będąc holowany przez samochód, oblatał szybowiec szkolny CW-III zaprojektowany przez Wacława Czerwińskiego.
W 1930 roku uzyskał dyplom inżyniera na Politechnice Lwowskiej i powrócił do Warszawy, pracując do 1935 roku jako kierownik wydziału prób w locie IBTL. Zajął się też samodzielnie konstruowaniem szybowców wyczynowych, oznaczonych jego inicjałami. Skonstruował w 1931 roku pierwszy szybowiec tej klasy w Polsce - SG-21 Lwów, a następnie dalsze konstrukcje: SG-28, SG-3 z 1933 roku (rozwijany w kilku odmianach i zbudowany w ilości ok. 20 sztuk).
W latach 1928–1931 ustanowił razem 9 szybowcowych rekordów krajowych długotrwałości i wysokości lotu (szybowce CW-I, CW-II, CW-IV, SG-21 Lwów), a dziesiąty rekord długości przelotu w 1935 roku (CW-5 bis/35).
W 1935 r. inżynierowie Szczepan Grzeszczyk i Antoni Kocjan zaprojektowali dwuosobowy szybowiec wyczynowy, który otrzymał nazwę Mewa. Jego prototyp, noszący znaki rejestracyjne SP-487, został zbudowany wiosną 1936 r. w Warsztatach Szybowcowych w Warszawie, oblotu dokonał Szczepan Grzeszczyk.
Był inicjatorem oraz kierownikiem pierwszego kursu akrobacji szybowcowej przeprowadzonego w czerwcu 1935 roku w Warszawie.
Szczepan Grzeszczyk na przełomie 1936 i 1937 opracował projekt kolejnego szybowca wyczynowego. Nowa konstrukcja była rozwinięciem szybowca SG-3bis/36. Budowę dwóch prototypów rozpoczęto w Warsztatach Szybowcowych w Warszawie. Pierwszy został ukończony i oblatany późną wiosną 1937 przez konstruktora w Warszawie.
Zajmował się też sportem samolotowym, biorąc udział w kilku krajowych i zagranicznych zawodach lotniczych. W 1929 roku odbył jeden z pierwszych lotów dookoła Polski na trasie 3000 km samolotem Drzewieckiego JD-2. W 1930 roku wziął udział w III Krajowym Konkursie Awionetek na samolocie RWD-4, zajmując 2. miejsce ogółem i zwyciężając w jednej z konkurencji. W V Krajowym Lotniczym Konkursie Turystycznym zajął ogółem 7. miejsce na samolocie RWD-8, zwyciężając jednak w trzech konkurencjach, w tym w locie okrężnym.
To tylko część dokonań Szczepana Grzeszczyka. Na 12 planszach bogato ilustrowanych licznymi zdjęciami archiwalnymi zaprezentowany zostanie jego życiorys, dokonania konstrukcyjne i opisy skonstruowanych przez niego szybowców.
Podczas wystawy zostaną zaprezentowane również oryginalne fotografie, album, dokumenty i rysunki konstrukcyjne Szczepana Grzeszczyka.
Mecenasem wystawy jest Kraków Airport.
Zapraszamy!
Komentarze