Wdrożenie GRF – nowego sposobu oceny warunków na drodze startowej oraz nowego formatu SNOWTAM

Wdrożenie GRF – nowego sposobu oceny warunków na drodze startowej oraz nowego formatu SNOWTAM

Zgodnie z Rozporządzeniem Wykonawczym (UE) 2020/1177 (ogólnoświatowe wejście w życie 04 listopada 2021) opublikowanym w AIC 02/21 z dniem 12 sierpnia 2021, wdrożono nowy GRF (Global Reporting Format).

Jest nim nowa metodologia ICAO do oceny i raportowania warunków panujących na nawierzchni drogi startowej, ogólnie znana jako globalny format raportowania (Global Reporting Format – GRF), umożliwiający jednolity sposób oceny oraz raportowania warunków panujących na nawierzchni drogi startowej i jednocześnie usprawniający możliwość oceny przez załogi samolotów osiągów do startu i lądowania.

Nowe określenia:
• RCR (Runway Condition Report) – Raport o warunkach na drodze startowej;
• RCAM (Runway Condition Assessment Matrix) – Matryca określająca warunki na drodze startowej;
• RWYCC (Runway Condition Code) – Kod określający warunki na drodze startowej;
• SLIPPERY WET – ŚLISKO MOKRO – nowy rodzaj warunków na drodze startowej;
• SPECIALLY PREPARED WINTER RUNWAY – DROGA STARTOWA SPECJALNIE PRZYGOTOWANA DO WARUNKÓW ZIMOWYCH – nowy rodzaj warunków na drodze startowej.

Szczegóły GRF w załączniku – LINK

Jednocześnie Polska Agencja Żeglugi Powietrznej oferuje możliwość organizacji szkoleń z zakresu GRF i SNOWTAM dla m.in. Dyżurnych Operacyjnych Portów Lotniczych, personelu latającego, cywilnych i wojskowych służb ruchu lotniczego (np. AFIS), aeroklubów i instytucji lotniczych. W tym celu należy skontaktować się z Działem Rozwoju Biznesu PAŻP: business@pansa.pl

Źródło: Polska Agencja Żeglugi Powietrznej
comments powered by Disqus