Przejdź do treści
Źródło artykułu

Warsztaty balonowe w EASA

ULC poinformował, że Europejska Agencja Bezpieczeństwa Lotniczego zorganizowała sesję informacyjną dotyczącą komercyjnego wykorzystania balonów, w której wzięli udział przedstawiciele Urzędu Lotnictwa Cywilnego.

W ramach sesji przedstawiciele EASA omówili zagadnienia związane z komercyjnym wykorzystaniem balonów w świetle rozporządzenia bazowego Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 216/2008 w sprawie wspólnych zasad w zakresie lotnictwa cywilnego i utworzenia Europejskiej Agencji Bezpieczeństwa Lotniczego. Dyskutowano również o projektowanych regulacjach Komisji Europejskiej i EASA zwartych w tzw. Notice of Proposed Amendments.

Lista zagadnień omówionych podczas spotkania dotyczyła wymagań w zakresie:

  • operacji lotniczych;

  • zagadnień technicznych,

  • zagadnień organizacyjnych związanych z procesami certyfikacyjnym i operacjami komercyjnym;

  • ciągłej zdatności do lotów;

  • licencjonowania pilotów.


Przedstawiciele EASA potwierdzili, że wykorzystywanie balonów do komercyjnego przewozu osób wymaga uzyskania certyfikatu AOC. Podstawę prawną takiego stanu rzeczy stanowi art. 8 ust 2 rozporządzenia bazowego rozporządzenia Nr 216/2008 zgodnie, z którym użytkownicy statków powietrznych prowadzący zarobkową działalność muszą wykazywać swoją zdolność do wywiązywania się z obowiązków związanych z ich uprawnieniami i kompetencjami. Zdolność ta jest uznawana poprzez wydanie certyfikatu operatora lotniczego. Konkretyzację obowiązków użytkowników statków powietrznych (w tym i balonów) w kwestiach związanych z operacjami lotniczymi, stanowi Załącznik IV „Zasadnicze wymagania dotyczące operacji lotniczych, o których mowa w art. 8” do rozporządzenia bazowego, który dotyczy:

  • przygotowania lotu;

  • wykonywania lotu;

  • osiągów statków powietrznych i ograniczeń eksploatacji;

  • przyrządów i wyposażenia;

  • ciągłej zdatności do lotu;

  • członków załogi;

  • personelu pokładowego;


Uzupełnieniem wymagań operacyjnych dla użytkowników statków powietrznych, określonych w Załączniku IV do rozporządzenia bazowego będą przepisy wykonawcze Komisji Europejskiej (Implementation Regulations) oraz przepisy EASA tj. specyfikacje certyfikacyjne (Certification Specification), akceptowalne sposoby potwierdzenia spełnienia wymagań (Acceptable Means of Compliance) oraz materiały zawierające wytyczne (Guidance Material). Projekty wyżej wymienionych przepisów EASA i Komisji Europejskiej w sprawach operacji lotniczych zostały przedstawione w dniu 30 stycznia 2009 r. jako Notice of Proposed Amendments (NPA) na stronie internetowej EASA.

W kwestiach dotyczących wymagań dla użytkowników balonów przedstawiciele EASA wskazywali szczególną uwagę na projekty przepisów zawarte w NPA 2009-2b określające w szczególności:

  • obowiązki pilota dowódcy – OPS.GEN.015

  • zasady dotyczące zaopatrzenia w paliwo i olej – OPS.GEN. 205(b) (Fuel and oil supply)

  • wymagania dotyczące uzupełniania lub usuwania paliwa w czasie gdy pasażerowie wsiadają, przebywają na pokładzie lub wysiadają – OPS.GEN. 210 (a) (Refueling with passengers embarking, on board or disembarking)

  • kwestie związane z ograniczeniami operacyjnymi – OPS.GEN. 220(b)

  • wyposażenia i przyrządów –OPS.GEN.400

  • dokumentacji OPS.GEN.600.


Materiały ze spotkania w najbliższym czasie zostaną opublikowane na stronie internetowej Urzędu Lotnictwa Cywilnego.

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony