Przejdź do treści
Źródło artykułu

W kwietniu ruszą pracę w części operacyjnej (airside) Kraków Airport

Kraków Airport i firma Max Bögl podpisały w minionym tygodniu umowę na realizację inwestycji w części airside krakowskiego lotniska. Wartość prac wynosi 131,28 mln zł, z czego 50 mln zł to dofinansowanie z Programu Infrastruktura i Środowisko. Pozostała kwota będzie pochodzić z obligacji wyemitowanych przez Bank Pekao SA. Roboty budowlane nie zakłócą ciągłej pracy operacyjnej lotniska.

W ramach inwestycji w strefie airside krakowskiego lotniska przebudowane zostaną nawierzchnie dróg kołowania Charlie, Alfa, Golf, Bravo i Fokstrot, a także będzie poszerzona płyta postojowa. Łączna powierzchnia remontowanych i budowanych nawierzchni wyniesie ok. 20 ha, w tym nawierzchni betonowych ok. 15 ha. Prace będą prowadzone w kilku etapach, aby zapewnić ciągłą pracę lotniska i zminimalizować uciążliwości związane z budową. Zakończenie robót przewidziano do końca 2015 roku.

Wyremontowane w poszczególnych etapach odcinki będą płynnie włączane do eksploatacji. Roboty budowlane nie mogą ograniczyć przepustowości układu pola manewrowego lotniska poniżej 13 operacji na godzinę za wyjątkiem jednego z etapów robót, w którym ograniczenie wyniesie nie mniej niż 11 operacji.

Modernizacja nawierzchni lotniskowych ułatwi bezpieczne poruszanie się statków powietrznych po układzie manewrowym krakowskiego lotniska w warunkach ograniczonej widzialności. Będzie to możliwe dzięki zainstalowaniu nowego oświetlenia krawędziowego, oświetlenia osiowego i poprzeczki zatrzymania. Remont dróg kołowania zwiększy także bezpieczeństwo prowadzenia operacji lotniczych, pozwoli na lądowanie cięższych maszyn. Nowe powierzchnie będą zabezpieczone przed przedostawaniem się substancji szkodliwych do gruntu i wód gruntowych.

Dzięki rozbudowie płyty postojowej lotnisko zyska dodatkowe 5 stanowisk, dla samolotów o kodzie referencyjnym C (np. Boeing 737-800). Łącznie po rozbudowie krakowski port będzie dysponował 22 stanowiskami postojowymi dla samolotów o kodzie referencyjnym C.

Prace będą prowadzone technologiami sprawdzonymi w budownictwie drogowym i lotniskowym. Dla części jezdnych będzie to beton cementowy, nawierzchnie betonowe będą dyblowane i kotwione. Beton nawierzchniowy układany będzie metodą bezszalunkową, w ślizgu, z wykorzystaniem układarek do betonu, wyposażonych w automatyczny system do układania dybli. Bezszalunkowa metoda budowy nawierzchni znajduje zastosowanie przede wszystkim do robót o dużych zakresach i tam gdzie chodzi o duże tempo robót.

Kontrakt jest zabezpieczony gwarancją bankową, ubezpieczeniem wykonawcy od wszelkich ryzyk budowy oraz wysokim systemem kar umownych, m.in. za przekroczenie czasu ukończenia robót.



Firma Max Bögl z siedzibą w Neumarkt w Niemczech została założona w roku 1929 przez Max’a Bögl’a. Z obrotami rocznymi pond 1,6 miliarda Euro i z ponad 6.000 pracownikami o wysokich kwalifikacjach Max Bögl zaliczany jest nie tylko do 5 największych niemieckich przedsiębiorstw budowlanych. Prowadzona obecnie przez trzecią generację rodu spółka jest również największym prywatnym przedsiębiorstwem budowlanym w Niemczech.

Grupa firm Max Bögl zrealizowała m.in. szereg inwestycji lotniskowych w Niemczech, Polsce i innych krajach europejskich m.in.: modernizację drogi startowej na lotnisku w Warnie (Bułgaria), budowę mostów do kołowania samolotów na lotniskach w Lipsku (nad autostradą A14), w Amsterdamie i we Frankfurcie (nad autostradą A3), budowę nawierzchni betonowych na lotnisku w Monachium, budowę lotniska w Sibiu (Rumunia), budowę płyty do odladzania samolotów we Wrocławiu.

Projekty w Polsce realizowane są we współpracy ze spółką Max Bögl Polska Sp. z o.o. z siedzibą w Szczecinie, należącą w całości do grupy Max Bögl. Aktualnie firma realizuje w Polsce m.in.: rozbudowę i modernizację infrastruktury portowej w Porcie Lotniczym Katowice w Pyrzowicach, równoległą drogę kołowania w Porcie Lotniczym Rzeszów-Jasionka, modernizację pasa startowego i płyty postojowej dla samolotów w Porcie Lotniczym Rzeszów-Jasionka oraz montaż konstrukcji stalowej na potrzeby budowy mostu Sundsvall w Szwecji.

Inwestycje w strefie operacyjnej Kraków Airport są częścią największego w historii planu rozbudowy tego lotniska. 11 kwietnia zostanie podpisana umowa z włoską firmą Astaldi na rozbudowę terminalu (budowa nowej części i modernizacja obecnego terminalu międzynarodowego) i przebudowę wewnętrznego układu komunikacyjnego. Trwa już budowa hotelu przy lotnisku, który ma być gotowy latem 2014.

Po rozbudowie przepustowość krakowskiego lotniska wzrośnie do 8 milionów pasażerów rocznie.

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony