Przejdź do treści
Źródło artykułu

Utrata kontroli nad motolotnią, przyziemienie szybowca na "nos" - kolejne raporty z posiedzenia PKBWL

Przedstawiamy raporty Państwowej Komisji Badania Wypadków Lotniczych z zakończonych badań poniższych zdarzeń:

• 0097/2025 (W, 17.08.2025 r., EPRU). Dotyczy: Podczas podejścia do lądowania na pasie trawiastym szybowiec Schleicher ASW 19B prawdopodobnie przyziemił na zbyt dużej prędkości z przymkniętymi hamulcami aerodynamicznymi. Po odbiciu się szybowca od ziemi ("kangur") pilot oddał drążek, co skutkowało przyziemieniem na "nos", przechyleniem na prawe skrzydło i wykonaniem obrotu ("cyrkiel"). Przyczyny zdarzenia: brak fazy wyrównania i wytrzymania przed przyziemieniem co doprowadziło do twardego lądowanie i odbicia się szybowca; nieprawidłowa reakcja pilota po odbiciu się szybowca co skutkowało lądowaniem na dziób na zwiększonej prędkości; nieutrzymanie równowagi poprzecznej, prowadzące do zaczepienia końcówką skrzydła o nawierzchnię lotniska, po uderzeniu przednią częścią kadłuba. Uchwała 0097/2025

• 0068/2024 (I, 23.07.2024 r., na trasie LSZH - EPWA). Dotyczy: Pojawienia się komunikatu SLAT FAIL po starcie samolotu Embraer E195LR. Załoga wykonała wymaganą procedurę i podjęła decyzję o wykonywaniu lotu na poziomie poniżej FL200 oraz prędkości poniżej 230 kt. Następnie po zmianie lotniska zapasowego i stwierdzeniu, że ilość paliwa jest wystarczająca kontynuowała lot do lotniska docelowego wykonując bezpieczne lądowanie. Przyczyną zdarzenia była niesprawność systemu “Flap/Slat Control System”. Raport końcowy 0068/2024

• 0069/2025 (W, 18.07.2025 r., Kruszyn). Dotyczy: Utraty kontroli nad motolotnią. Motolotnia Aero Profi TL uderzyła przednim i lewym kołem o nawierzchnię lotniska, po czym przewróciła się. Przyczyną zdarzenia było nieopanowanie równowagi poprzecznej skrzydła motolotni w końcowej fazie podejścia do lądowania przez pilota, a także wspólne sterowanie przez obu pilotów i niepełne „czucie sterownicy”. Uchwała 0069/2025

Motolotnia po wypadku w Kruszynie (fot. użytkownik, raport PKBWL)

• 1830/2021 (I, 27.06.2021 r., EPLS). Dotyczy: Przerwaniu lądowania i odejścia na drugi krąg sałogi samolotu Tecnam 2006T, która nie widziała samolotu samolot UL Alto będącego również „na prostej”. Przyczyną zdarzenia był brak należytej obserwacji przestrzeni powietrznej w locie po kręgu przez załogi obu samolotów, a także kontunuowanie lotu po kręgu przez oba samoloty aż do pozycji „na prostej”, pomimo dalszego niezorientowania się co do wzajemnego położenia w kręgu. Uchwała 1830/2021

• 0126/2025 (W, 30.10.2025 r., Trelkowo/Szczytno). Dotyczy: Podczas procedury podejścia do lądowania w locie egzaminacyjnym w trakcie zniżania pilot lecący stwierdził brak reakcji manetki gazu przy dodawaniu mocy, co potwierdził egzaminator. Ze względu na silny czołowy wiatr uniemożliwiający dolot szybowy do lotniska załoga samolotu Piper PA-28R-201 podjęła decyzję o awaryjnym lądowaniu w terenie przygodnym. Raport wstępny 0126/2025

Samolot Piper PA-28R-201 po lądowaniu awaryjnym w Trelkowie (fot. PKBWL)

Publikowane materiały pochodzą ze strony Państwowej Komisji Badania Wypadków Lotniczych (link)

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony