ULC zatwierdził zimowy rozkład lotów
Do Urzędu Lotnictwa Cywilnego (ULC) wpłynęły 52 rozkłady obcych przewoźników planujących wykonywać regularne operacje do/z Polski w sezonie rozkładowym Zima 2010/2011.
Zatwierdzeniu jednak, zgodnie z odpowiednimi międzynarodowymi umowami o transporcie lotniczym, podlegają tylko rozkłady przewoźników pochodzących z państw spoza Europejskiego Obszaru Gospodarczego (EOG). Natomiast rozkłady przewoźników z EOG, w związku z obowiązującymi przepisami Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) Nr 1008/2008 z dnia 24 września 2008 r. w sprawie wspólnych zasad wykonywania przewozów lotniczych na terenie Wspólnoty, przedstawiane są Prezesowi ULC jedynie do wiadomości.
Zgodnie ze złożonymi rozkładami, faktycznie pasażerskie przewozy regularne wykonywać będzie 32 obcych przewoźników: ADRIA AIRWAYS, AER LINGUS, AEROFLOT, AEROSVIT, AIR BALTIC, AIR BERLIN, AIR FRANCE, AIR NOSTRUM, ALITALIA CAI, ASTRAEUS, AUSTRIAN AIRLINES, BELAVIA, BRITISH AIRWAYS, BRUSSELS AIRLINES, CSA CZECH AIRLINES, EASYJET, EL-AL ISRAEL AIRLINES, FINNAIR, GERMANWINGS, IBERIA, KLM, LUFTHANSA, MALEV, NORWEGIAN AIR SHUTTLE, ROYAL AIR MAROC, RYANAIR, SAS, SWISS, TAP PORTUGAL, TURKISH AIRLINES, WIZZ AIR HUNGARY, WIZZ AIR UKRAINE oraz czterech przewoźników cargo: AIR CONTRACTORS, EUROPEAN AIR TRANSPORT (DHL), TNT oraz UPS C.O.
Pozostałych 16 przewoźników będzie oferować swoje loty jako tzw. przewoźnicy marketingowi, w ramach umów o dzieleniu oznaczeń linii (code-share), zawartych z przewoźnikami faktycznymi.
Swoje regularne przewozy w nowym sezonie całkowicie zawiesił rumuński przewoźnik BLUE AIR na trasie z Warszawy do Larnaki oraz francuski przewoźnik TRANSAVIA FRANCE, dotychczas obsługujący połączenia z Krakowa do Paryża (Orly).
Spośród przewoźników zagranicznych najszerszą ofertę przewozów regularnych w sezonie Zima 2010/2011 ma WIZZ AIR HUNGARY (70 tras), na drugim miejscu jest RYANAIR (64 trasy), na trzecim miejscu znalazł się NORWEGIAN AIR SHUTTLE (9 tras), czwarte miejsce zaś zajmuje EASYJET (8 tras).
Warto jednocześnie zauważyć, iż w ramach przewozów wykonywanych na podstawie umowy code-share z PLL LOT S.A., szerszą ofertę ma LUFTHANSA (17 tras), jednak większość z nich faktycznie obsługuje polski przewoźnik.
Całkowita liczba obcych przewoźników faktycznych obsługujących przewozy pasażerskie na trasach do/z Polski, w porównaniu z ubiegłym sezonem rozkładowym uległa zmniejszeniu (34 obcych przewoźników w sezonie Lato 2010). Zmniejszyła się również oferta przewoźników WIZZ AIR HUNGARY oraz RYANAIR, którzy w ubiegłym sezonie obsługiwali regularne połączenia na 83 (WIZZ AIR HUNGARY) oraz 82 (RYANAIR) trasach. Warto jednak zaznaczyć, iż część połączeń obsługiwanych przez przewoźników charakteryzuje się sezonowością i jest zawieszana na okres sezonów zimowych np. trasy na Cypr, do Bułgarii, Chorwacji, Włoch czy Hiszpanii.
Najbardziej popularnym portem lotniczym wśród obcych przewoźników jest nadal Warszawa – pasażerskie przewozy do i ze stolicy oferuje 27 obcych przewoźników. Drugim portem lotniczym pod względem ilości operujących przewoźników jest Kraków. Z tego miasta przewozy regularne oferuje 11 obcych przewoźników. Obcy przewoźnicy operują regularnie do/z Polski również z portów lotniczych w Gdańsku, Poznaniu, Katowicach, Rzeszowie, Łodzi, Szczecinie, Bydgoszczy i Wrocławiu.
Komentarze