Przejdź do treści
ULC
Źródło artykułu

ULC zaktualizował prognozę ruchu lotniczego

Urząd Lotnictwa Cywilnego zaktualizował prognozę rozwoju rynku lotniczego w Polsce.

Obecna aktualizacja jest już trzecią wykonaną przez Urząd Lotnictwa Cywilnego. Została wykonana na podstawie danych uzyskanych od zarządzających lotniskami, wskaźników makroekonomicznych oraz innych determinantów publikowanych przez instytucje krajowe i międzynarodowe. Dynamicznie zmieniająca się sytuacja gospodarki światowej, a także samej branży lotniczej powoduje, iż ULC nie wyklucza ewentualnej korekty prognozy w trakcie trwania bieżącego roku.

Z wykonanej przez ULC analizy wynika, iż w roku 2009 polskie porty lotnicze obsłużą łącznie około19 mln pasażerów, co spowoduje spadek w stosunku do roku 2008 o około 8%.

W kolejnych latach dynamika wzrostu powinna przyjąć wartości dodatnie osiągając maksymalny pułap na poziomie około 10% w latach 2011-2013. Zdaniem Urzędu Lotnictwa Cywilnego po tych latach nastąpi dalsza stabilizacja rozwoju polskiego lotnictwa cywilnego. Powinien zostać również zneutralizowany dodatni efekt bazy spowodowany obecnymi zawirowaniami gospodarczymi na świecie.

ULC szacuje, że ruch pasażerski do roku 2030 będzie rósł średnio w tempie 5,5% rocznie. W ciągu najbliższych kilku lat wciąż najbardziej dynamicznie rozwijać się będą porty regionalne.

W odniesieniu do liczby operacji handlowych, ULC sądzi, że ich dynamika w roku 2009 wyniesie około - 7,5%, co spowoduje, iż przewoźnicy operujący do/z polskich portów lotniczych wykonają ich łącznie niespełna 240 tys., a średnia dynamika do roku 2030 wyniesie 2,8%. W roku 2009 większość operacji będzie wykonywana z/do portów regionalnych (około 56%).

Zdaniem Urzędu Lotnictwa Cywilnego organizacja przez Polskę oraz Ukrainę Mistrzostw Europy w piłce nożnej w 2012 r. tylko nieznacznie wpłynie na ogólną dynamikę ruchu. Wpływ ten będzie zauważalny, ale w obliczu znacznie bardziej rozwiniętego rynku w tym czasie, dodatkowe około 0,5 – 0,7 mln obsłużonych pasażerów nie przyniesie znacznego wzrostu dynamiki. Należy jednak zaznaczyć, iż pasażerowie ci, a także wykonane wtedy operacje, skumulują się w bardzo wąskim przedziale czasowym, co z pewnością spowoduje utrudnienia w funkcjonowaniu poszczególnych portów lotniczych.

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony