Przejdź do treści
Źródło artykułu

ULC: Statystyki oraz analiza przewozów pasażerskich za trzeci kwartał 2017 roku

Polskie porty lotnicze obsłużyły po trzech kwartałach 2017 roku ponad 30 mln pasażerów, co stanowi 18 proc. wzrostu w stosunku do analogicznego okresu 2016 roku. Wzrost obejmuje też operacje pasażerskie, oferowanie oraz współczynnik wypełnienia miejsc w samolocie. Polski rynek po raz kolejny odnotował lepsze wyniki od rynków europejskich i światowych.

Liderem wzrostu  pod względem liczby obsłużonych pasażerów było lotnisko Chopina w Warszawie, z wynikiem ponad 12 mln pasażerów, a wśród portów regionalnych lotnisko Kraków-Balice z wynikiem 4,3 mln pasażerów.

Dynamiczny rozwój przewozów lotniczych

PLL LOT obsłużył po trzech kwartałach 2017 roku o ponad 1,118 mln pasażerów więcej niż w analogicznym okresie 2016 roku.

Duże wzrosty odnotowali również  przewoźnicy niskokosztowi, a w szczególności Ryanair, który obsłużył o 1,425 mln pasażerów więcej niż w trzech pierwszych kwartałach 2016 roku. Dynamicznie rozwijał się też Wizzair, który przewiózł o 742 tys. pasażerów więcej w tym okresie niż w roku ubiegłym.

Wśród portów regionalnych ponownie liderem wzrostów było lotnisko Kraków-Balice. Ruch w tym porcie wzrósł po trzech kwartałach o ponad 587 tys. pasażerów (16 proc. wzrostu). Port Lotniczy Katowice-Pyrzowice odnotował drugi najwyższy wzrost ilościowy po trzech kwartałach (+536 tys. pasażerów i 21 proc.).

Na wyniki pozostałych portów wpłynęli głównie przewoźnicy niskokosztowi, w szczególności Ryanair i Wizz Air, którzy łącznie w portach regionalnych zwiększyli przewozy po trzech kwartałach o ponad 1,3 mln pasażerów. Obaj przewoźnicy utrzymali w tym okresie taki sam udział w rynku jak w analogicznym okresie 2016 roku – 64 proc. W przypadku Ryanair, największe wzrosty ilościowe zanotowano na trasach do/z Wielkiej Brytanii, Włoch i Portugalii. W przypadku Wizz Air były to przewozy na trasach: Norwegia, Ukraina i Holandia. Znaczne wzrosty zanotował również EasyJet (razem z EasyJet Switzerland), który przewiózł o ponad 158 tys. pasażerów więcej niż w pierwszych trzech kwartałach 2016 roku.

Poprawiła się również sytuacja portów regionalnych obsługujących poniżej 1 mln pasażerów rocznie. Po trzech kwartałach 2017 roku większość tego typu portów w Polsce zanotowało wzrosty – za wyjątkiem portów Łódź-Lublinek oraz Bydgoszcz-Szwederowo. Taka sytuacja miała miejsce przede wszystkim za sprawą wzrostu oferowania Wizz Air, który przewiózł o 60 tys. pasażerów więcej niż po trzech kwartałach ubiegłego roku oraz Ryanair (+50 tys.). PLL LOT obsłużył z kolei o ponad 53 tys. pasażerów więcej na tego typu lotniskach. Łącznie liczba pasażerów na tych lotniskach wzrosła o 151 tys. w porównaniu do pierwszych trzech kwartałów 2016 roku.

Warto również wspomnieć o dynamicznym rozwoju po trzech kwartałach 2017 roku w portach regionalnych przewoźników czarterowych, takich jak Small Planet (+167 tys.), Enter Air (+154 tys. pasażerów) i Corendon Airlines (+90 tys.).

Dynamika przewozów krajowych i międzynarodowych

Po trzech kwartałach 2017 roku ruch międzynarodowy w Polsce zanotował znacznie wyższą dynamikę (+16 proc.) w porównaniu do przewozów międzynarodowych zrealizowanych przez porty ACI – Airports Council International (podobnie jak w poprzednich okresach). Do wzrostu w ruchu międzynarodowym przyczyniły się w szczególności przewozy regularne, gdzie liderem od lat pozostaje Ryanair, który odnotował też drugi największy wzrost pod względem ilościowym (+875 tys. pasażerów). Największy wzrost w 2017 roku odnotował PLL LOT (+890 tys.), a trzeci w kolejności – Wizz Air (+741 tys.).

Również w ruchu krajowym dynamika przewozów w polskich portach lotniczych kształtowała się na znacznie wyższym poziomie niż w portach ACI. Polski rynek odnotował wzrost krajowych przewozów pasażerskich na poziomie 29 proc. po trzech kwartałach. Liderem pod względem liczby przewiezionych pasażerów na rynku krajowym pozostał PLL LOT, który zanotował wzrost ilościowy o 235 tys. pasażerów po trzech kwartałach 2017 roku. Największy wzrost ilościowy w tym okresie odnotował jednak Ryanair (+551 tys. pasażerów), dzięki połączeniom pomiędzy Warszawą, a Gdańskiem, Wrocławiem i Szczecinem.

Ponownie największe spadki w ruchu krajowym w pierwszych trzech kwartałach 2017 roku w odniesieniu do analogicznego okresu ubiegłego roku odnotował Sprint Air (-19 tys. pasażerów). Jest to przede wszystkim skutek wycofania się tego przewoźnika z Olsztyna, Zielonej Góry (PLL LOT przejął połączenie od marca 2017), Warszawy, Krakowa oraz Wrocławia.

Przewozy czarterowe odrabiają straty

Pozytywne trendy widać na rynku przewozów czarterowych, który w poprzednim roku odnotował duże straty. Po trzech kwartałach obsłużono ponad 3,6 mln pasażerów, co dało prawie 466 tys. pasażerów więcej niż w analogicznym okresie poprzedniego roku i przełożyło się łącznie na 15 proc.  wzrost. Było to spowodowane wynikami zarówno z pierwszego (+23 proc.), drugiego (+20 proc.), a także w mniejszym stopniu trzeciego kwartału 2017 roku (+12 proc.).

Najpopularniejszym kierunkiem w ruchu czarterowym, podobnie jak w analogicznym okresie 2016 roku, była Grecja. Największy wzrost był jednak w przypadku Egiptu, a następnie wspomnianej wyżej Grecji, Turcji i Albanii.

Analizując przewozy czarterowe w Polsce należy wspomnieć także o ofercie przewoźników niskokosztowych (LCC-Low Cost Carrier), którzy coraz chętniej operują do portów wyspecjalizowanych w obsłudze ruchu turystycznego (np. Hiszpania, Włochy, Malta, Grecja). Tego typu ruch wzrósł o 23 proc. Liderem pod względem obsługi kierunków wakacyjnych pozostał Ryanair, choć to Wizz Air odnotował największy wzrost na tych kierunkach.

Wzrosty w przewozach czarterowych zanotowało w największym stopniu lotnisko Katowice-Pyrzowice, a następnie port im. Lecha Wałęsy w Gdańsku. Największy spadek odnotowano w porcie lotniczym Warszawa im. F. Chopina oraz Kraków-Balice. Wśród przewoźników liderem rynku był Small Planet Airlines, który osiągnął także największy wzrost ruchu (+315 tys. pasażerów). Następnie największe wzrosty osiągnęli turecki Corendon Airlines (+126 tys. pasażerów) i Travel Service (+72 tys.).

Ruch regularny odnotowuje kolejne wzrosty

Najpopularniejszymi kierunkami w ruchu regularnym po trzech kwartałach 2017 roku były Wielka Brytania i Niemcy. Można podkreślić, że od lat oba kierunki są najchętniej odwiedzane przez Polaków. W przypadku Wielkiej Brytanii mamy do czynienia także z największym przyrostem liczby pasażerów, który wzrósł o ponad 614 tys. Do kolejnych największych wzrostów w ramach przewozów regularnych doszło w przypadku Włoch, Hiszpanii i Ukrainy. Za wzrost liczby pasażerów na tych kierunkach w dużej mierze byli odpowiedzialni przewoźnicy niskokosztowi. Wyjątek stanowiły przewozy na Ukrainę, gdzie do wzrostu przyczynił się w największym stopniu PLL LOT, choć i tym przypadku Wizz Air uzyskał równie dobre wyniki. Do największych spadków w trzech pierwszych kwartałach roku doszło natomiast w przypadku Norwegii oraz Serbii.

Po trzech kwartałach w większości portów lotniczych doszło do wzrostu przewozów regularnych. Nieznaczne spadki zanotowało lotnisko Poznań-Ławica. Trochę większe spadki zanotowały lotniska Łódź-Lublinek (spowodowane wycofaniem się przewoźnika Adria Airways) i Bydgoszcz-Szwederowo.

Analizując rynek międzynarodowych przewozów regularnych warto zaznaczyć, że przewoźnicy LCC obecnie posiadają 62 proc. udziałów w tego rodzaju przewozach.

Zapraszamy do zapoznania się z analizą przewozów oraz statystykami.

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony