Przejdź do treści
Źródło artykułu

ULC: Komunikat ws. wymiany dotychczasowych świadectw kwalifikacji

Urząd Lotnictwa Cywilnego informuje, że w związku z wejściem w życie rozporządzenia Ministra Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej z dnia 3 czerwca 2013 r. w sprawie świadectw kwalifikacji (Dz. U. z 2013 r. poz. 664) można dokonać wymiany dotychczasowego świadectwa kwalifikacji i uprawnień na odpowiadające im świadectwa kwalifikacji i uprawnienia określone przepisami nowego rozporządzenia.

1. Zgodnie z par. 44 ust. 1 rozporządzenia Ministra Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej z dnia 3 czerwca 2013 r. w sprawie świadectw kwalifikacji (Dz. U. z 2013 r. poz. 664), Prezes ULC dokonuje na wniosek członka personelu lotniczego wymiany jego świadectwa kwalifikacji i uprawnień wydanych na podstawie dotychczasowych przepisów, na świadectwo kwalifikacji i uprawnienia lotnicze odpowiadające rozporządzeniu w sprawie świadectw kwalifikacji.

2. Wymiana ta, zgodnie z par. 44 ust. 2 ww. rozporządzenia, może nastąpić najpóźniej w dniu upływu ważności dotychczasowego świadectwa kwalifikacji. Powyższe regulacje mają na celu zapewnienie ciągłości ważności dokumentu w przypadku wymiany starego druku świadectwa kwalifikacji na nowy. Istota tej wymiany polega na wydaniu przez Prezesa ULC dokumentu nowego w okresie ważności dotychczasowego świadectwa kwalifikacji, co podyktowane jest przejściem na system bezterminowych świadectw kwalifikacji oraz bezterminowych niektórych uprawnień podstawowych i uprawnień dodatkowych.

3. Mając powyższe na uwadze niezbędnym jest, aby osoby wnioskujące o dokonanie wymiany świadectwa kwalifikacji składały wnioski z odpowiednim wyprzedzeniem, aby zapewnić możliwość wydania nowego świadectwa kwalifikacji jeszcze w okresie ważności dotychczasowego dokumentu. Zaleca się termin 30 dni przed upływem ważności dotychczasowego świadectwa kwalifikacji lub też wpisanych do niego uprawnień, co wiąże się z tym, że wnioski rozpatrywane są w kolejności wpływu, a nie w zależności od terminu ważności świadectwa kwalifikacji lub wpisanych do niego uprawnień

4. W przypadku utraty ważności dotychczasowego świadectwa kwalifikacji, nawet po złożeniu wniosku o wymianę, wobec treści wskazanego powyżej par. 44 ust. 1 i 2 rozporządzenia, wymiana świadectwa kwalifikacji będzie niemożliwa bez uprzedniego wznowienia ważności uprawnienia podstawowego wpisywanego do świadectwa kwalifikacji, zgodnie z par. 44 ust. 5 ww. rozporządzenia.

5. Do osób, które złożyły wnioski o wymianę świadectwa kwalifikacji przed 7 czerwca 2013 r., a więc przed dniem wejścia w życie rozporządzenia w sprawie świadectw kwalifikacji, a których ważność świadectwa kwalifikacji wygasła, zostaną skierowane wezwania do wznowienia ważności uprawnienia podstawowego. Tak samo potraktowani zostaną wnioskodawcy, którzy złożyli wprawdzie wniosek o wymianę po 7 czerwca 2013 r., ale w terminie uniemożliwiającym wymianę dotychczasowego świadectwa kwalifikacji jeszcze w okresie jego ważności.

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony