ULC: 20 lat pracy na rzecz bezpieczeństwa w lotnictwie
W 2022 roku Urząd Lotnictwa Cywilnego świętuje 20-lecie swojego istnienia. Z tej okazji został przygotowany okolicznościowy logotyp, który zaprezentowano powyżej.
ULC został powołany na mocy ustawy Prawo lotnicze z dnia 3 lipca 2002 r. i od 17 listopada 2002 r., jako organ administracji rządowej, sprawuje nadzór nad lotnictwem cywilnym w Polsce.
Nowy urząd powstał w miejsce zniesionego Głównego Inspektoratu Lotnictwa Cywilnego oraz departamentu lotnictwa cywilnego Ministerstwa Infrastruktury. Pracownicy obu jednostek stali się pracownikami ULC.
Misją ULC jest zapewnianie bezpieczeństwa i zrównoważonego rozwoju lotnictwa cywilnego w Polsce.
Do zadań i kompetencji Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego, określonych w art. 21 ustawy Prawo lotnicze, należy m. in. przyznawanie uprawnień przewoźnikom lotniczym i użytkownikom statków powietrznych, wydawanie zgód i decyzji w sprawach lotnictwa cywilnego, certyfikacja lotnisk i lądowisk, prowadzenie rejestru statków powietrznych.
Strukturę ULC tworzą nowoczesne departamenty i biura oraz zlokalizowane w całej Polsce delegatury, które razem nadzorują: transport lotniczy, infrastrukturę lotniskową, technikę i eksploatację sprzętu, żeglugę powietrzną, bezpieczeństwo lotów, szkolenie i licencjonowanie personelu lotniczego, prawa pasażerów, ochronę w lotnictwie cywilnym, bezzałogowe statki powietrzne, operacje lotnicze.
ULC współpracuje z organizacjami międzynarodowymi, m.in. z Organizacją Międzynarodowego Lotnictwa Cywilnego (ICAO), Agencją Unii Europejskiej ds. Bezpieczeństwa Lotniczego (EASA) i EUROCONTROL.
Obecnie ULC nadzoruje*:
• 3167 statków powietrznych
• 1379 urządzeń latających
• 504 lotnicze urządzenia naziemne
• 65 lotnisk i 467 lądowisk
• 46 agentów obsługi naziemnej
• 29 przewoźników lotniczych
• 108 600 – operatorów dronów, w tym 86 336 pilotów dronów
• 510 podmiotów szkolących
Do tej pory ULC wydał 17852 licencji personelu lotniczego i 13798 świadectw kwalifikacji.
*Stan na luty 2022 r.
Komentarze