Przejdź do treści
Urząd Komunikacji Elektronicznej
Źródło artykułu

UKE: Telefony komórkowe w samolotach

Informacja Prezesa UKE dotycząca usług łączności ruchomej na pokładach statków powietrznych we Wspólnocie Europejskiej.

Prezes Urzędu Komunikacji Elektronicznej informuje o wdrożeniu do polskiego porządku prawnego, poprzez bezpośrednią stosowalność, następujących dyrektyw Wspólnot Europejskich:

1. Decyzji Komisji z dnia 7 kwietnia 2008 r. (2008/294/WE), dotyczącej harmonizacji warunków korzystania z widma radiowego na potrzeby usług łączności ruchomej na pokładach statków powietrznych (usługi MCA - ang. mobile communication service on air-craft) we Wspólnocie Europejskiej, która reguluje warunki techniczne niezbędne do ograniczania ryzyka szkodliwych zakłóceń naziemnych sieci ruchomych spowodowanych usługami MCA.

2. Zalecenia Komisji z dnia 7 kwietnia 2008 r. (2008/295/WE) w sprawie zezwoleń na usługi łączności ruchomej na pokładach statków powietrznych (usługi MCA) we Wspólnocie Europejskiej.


W wyniku kilkuletnich prac prowadzonych na poziomie europejskim, zostały określone minimalne warunki techniczne pracy urządzeń instalowanych na pokładach statków powietrznych, które nie powodują zakłóceń w stosunku do pracujących w tych samych zakresach częstotliwości urządzeń naziemnych. Celem tych prac było stworzenie przestrzeni dla samodzielnych uprawnień, niezakłócających pracy urządzeń licencjonowanych na ziemi. Tę argumentację potwierdza także rozumienie uprawnienia, jakie wynika z rezerwacji częstotliwości. Nie ma ono charakteru prawa własności i nie można w żadnym stopniu przypisywać mu charakteru bezwzględnego, wykluczającego prawa innych podmiotów. Istotna jest ochrona przed zakłóceniami i temu właśnie służy określenie parametrów technicznych, wypracowane w tych decyzjach.

Prezes UKE uznaje, iż „naziemne” prawa operatorów GSM nie mogą służyć do blokowania innym możliwości korzystania z tych samych zasobów częstotliwości w warunkach zachowania kompatybilności z tymi wcześniejszymi prawami. Tak więc, w przypadku chęci świadczenia usług, np. na pokładzie statków powietrznych (samolotów), operatorzy posiadający uprawnienia do dysponowania częstotliwościami wykorzystywanymi w sposób „naziemny” są traktowani na równi z innymi podmiotami (nie posiadającymi rezerwacji), a decydującym w tym zakresie powinien być właściciel strefy niedostępnej co do zasady dla operatorów naziemnych (np. właściciel samolotu). Podejście takie sprzyja także rozwojowi konkurencyjności.

Autoryzacji w Urzędzie Komunikacji Elektronicznej podlegać będą wyłącznie stacje bazowe instalowane na polskich statkach powietrznych.

Prezes UKE oznajmia, iż przyjmuje bezpośrednią stosowalność obu ww. decyzji Komisji, i w drodze praktyki stosowania prawa, postanawia wydawać pozwolenia radiowe na używanie stacji bazowych na pokładach statków powietrznych.

Następnie, po analizie praktyki europejskiej, Prezes UKE zamierza wprowadzić całkowite zwolnienie tych urządzeń z obowiązku uzyskiwania pozwoleń radiowych, pod warunkiem korzystania z nich zgodnie z warunkami technicznymi zawartymi w decyzjach. Odbędzie się to poprzez planowaną nowelizację rozporządzenia Ministra Transportu z dnia 3 lipca 2007 r. w sprawie urządzeń radiowych nadawczych lub nadawczo-odbiorczych, które mogą być używane bez pozwolenia radiowego (Dz. U. Nr 138, poz. 972 z późn. zm.). Wstępnie, zwolnienie z obowiązku uzyskiwania pozwoleń przebiegałoby, na warunkach zbliżonych do zwolnienia w tym rozporządzeniu tzw. femtokomórek po spełnieniu odpowiednich kryteriów technicznych oraz przy założeniu, że urządzenie na pokładzie statku powietrznego mógłby zamontować i używać dowolny podmiot.

Prezes UKE postanawia zatem nie dokonywać rezerwacji częstotliwości dla takich urządzeń, z uwagi na niemożność określenia obszaru terytorialnego (poprzez wskazanie jednostek podziału administracyjnego), na jakim taka rezerwacja miałaby być dokonana.

Mając powyższe na uwadze Prezes UKE stwierdza, że warunkiem uzyskania pozwolenia radiowego jest spełnienie wymagań określonych w ww. decyzjach Komisji oraz zgoda właściciela statku powietrznego, bez której nie można potwierdzić przesłanki zapewnienia efektywnego wykorzystania częstotliwości.

Równocześnie mając na uwadze bardzo małe moce stacji bazowych instalowanych na pokładach statków powietrznych oraz trudność do zakwalifikowania ich do którejkolwiek z istniejących kategorii w rozporządzeniu Rady Ministrów z dnia 8 lutego 2005 r. w sprawie rocznych opłat za prawo do dysponowania częstotliwością (Dz. U. Nr 24, poz. 196), Prezes UKE oświadcza, że nie ma podstaw prawnych do wyliczenia wysokości opłaty z tego tytułu.

W przypadku stacji bazowych zainstalowanych na zagranicznych statkach powietrznych ma zastosowanie art. 144 ust. 2 pkt 3 b) ustawy z dnia 16 lipca 2004 r. Prawo telekomunikacyjne (Dz. U. Nr 171, poz. 1800 z późn. zm.) mówiący, iż nie wymaga pozwolenia używanie urządzenia radiowego nadawczego lub nadawczo-odbiorczego końcowego, wykorzystującego międzynarodowo uzgodnione zakresy częstotliwości służącego do utrzymywania łączności z przebywającym krótkookresowo na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej lub znajdującym się na nim w tranzycie, zagranicznym statkiem powietrznym, przytwierdzonego w sposób trwały do tego statku.

Jednocześnie Prezes UKE informuje, że zgodnie z zapisem Zalecenia Komisji z dnia 7 kwietnia 2008 r. (2008/295/WE), państwa członkowskie wydając zezwolenia na usługi MCA, zobowiązane są do przestrzegania dyrektywy ramowej oraz dyrektywy 2002/20/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 7 marca 2002 r. w sprawie zezwoleń na udostępnienie sieci i usług łączności elektronicznej (dyrektywa o zezwoleniach).

Zgodnie z dyrektywą ramową krajowe organy regulacyjne w państwach członkowskich powinny wspierać rozwój rynku wewnętrznego poprzez, między innymi, usuwanie istniejących barier rynkowych w zakresie udostępniania sieci i usług łączności elektronicznej, zasobów i usług towarzyszących oraz usług łączności elektronicznej na szczeblu wspólnotowym oraz poprzez wspieranie tworzenia i rozwój transeuropejskich sieci i interoperacyjności usług ogólnoeuropejskich oraz połączeń między użytkownikami końcowymi. Natomiast zgodnie z dyrektywą w sprawie zezwoleń zalecane jest stosowanie możliwie najmniej restrykcyjnego systemu zezwoleń, który umożliwi udostępnianie sieci łączności elektronicznej oraz świadczenie usług łączności elektronicznej, co z kolei stymulować będzie rozwój nowych usług łączności elektronicznej oraz ogólnoeuropejskich sieci i usług łączności elektronicznej, a także pozwoli konsumentom czerpać korzyści z ekonomii skali w ramach jednolitego rynku. Zasadniczo cele te można najlepiej osiągnąć za pomocą ogólnych zezwoleń na wszystkie sieci i usługi łączności elektronicznej.

Pełny tekst komunikatu na stronach UKE.
FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony