Przejdź do treści
Źródło artykułu

Trwa remont drogi startowej w Porcie Lotniczym Wrocław

5 nocy w tygodniu 85 osób z wykorzystaniem ciężkich maszyn remontuje drogę startową wrocławskiego lotniska. W ciągu zaledwie 5 godzin – pomiędzy ostatnim lądowaniem a pierwszym porannym rejsem – remontują aż 80 m pasa startowego o szerokości 60 m. To niezwykle skomplikowana operacja logistyczna i jedna z kluczowych inwestycji, która umożliwi podniesienie systemu nawigacyjnego ILS do kategorii drugiej.

Remont drogi startowej w Porcie Lotniczym Wrocław został szczegółowo zaplanowany. Prace prowadzone są pięć dni w tygodniu: w poniedziałki, wtorki, czwartki, piątki oraz w soboty – i tylko w nocy. Wtedy we wrocławskim porcie nie ma zaplanowanych operacji lotniczych.

– Dzięki temu prace nie zatrzymują ruchu pasażerskiego. Dokładamy wszelkich starań, żeby zapewnić naszym podróżnym komfort i minimalizujemy ewentualne utrudnienia – mówi Dariusz Kuś, prezes Portu Lotniczego Wrocław.

80 metrów w 5 godzin

Generalny wykonawca, firma Strabag, zaczyna prace po wylądowaniu ostatniego wieczornego samolotu i kończy przed startem pierwszego porannego rejsu. Trwa to ok. 5 godzin. W tym czasie remontowane jest ok. 80 m drogi startowej o szerokości 60 m (standardowa droga dla samochodów ma szerokość 10 m). Po przeprowadzeniu pomiarów geodezyjnych i precyzyjnym wyznaczeniu miejsc na nowoczesne i energooszczędne oświetlenie, prowadzona jest kanalizacja na sieć elektryczną, następnie powstaje nowa nawierzchnia, a na końcu montowane jest oświetlenie.

– Zazwyczaj podczas remontów drogi startowe są zamykane. W przypadku wrocławskiego lotniska musimy się zmieścić w pięciogodzinnym przedziale czasowym. To niezwykle skomplikowana operacja logistyczna na wielką skalę. Realizacja musi być zaplanowana perfekcyjnie, nie ma miejsca na eksperymenty – mówi Marcin Polak, zastępca dyrektora kontraktu w firmie Strabag.

• 85 – tyle osób pracuje każdej nocy przy remoncie drogi startowej
• 35 – tyle ciężarówek dostarcza za każdym razem masę bitumiczną na wrocławskie lotnisko
• 26 – mniej więcej tyle ton masy bitumicznej przywozi jedna ciężarówka
• 3 (2 pracujące, 1 w rezerwie) – tyle maszyn uczestniczy w rozkładaniu warstwy bitumicznej
• 910 ton – masy bitumicznej kładzionych jest podczas jednej nocy
• 12 – tyle walców utwardza nawierzchnię jednocześnie

Remont drogi startowej i modernizacja oświetlenia przebiega według najnowszych wymagań Międzynarodowej Organizacji Lotnictwa Cywilnego (ICAO). Rozpoczął się na początku sierpnia. Firma Strabag deklaruje, że wszystkie prace zakończą się do kwietnia 2016 roku. Koszt prac szacowany jest na 50 mln zł.

Inwestują w rozwój portu

Modernizacja drogi startowej to kolejny etap prowadzonej od kilku lat inwestycji. Po jej zakończeniu lotniskowy system nawigacji ILS zostanie podniesiony do kategorii drugiej. Dzięki temu samoloty będą mogły startować i lądować w warunkach bardziej ograniczonej widzialności.

– Podniesienie systemu ILS do kategorii drugiej i pełne wdrożenie nowych procedur startów i lądowań samolotów w trudniejszych warunkach meteorologicznych nastąpi w 2017 roku. To przełoży się na większy komfort podróżowania – mówi Jarosław Wróblewski, wiceprezes Portu Lotniczego Wrocław. – Już w tym sezonie zimowym pasażerowie odczują korzyści, ponieważ wtedy zaczną obowiązywać nowe procedury startów.

Port Lotniczy Wrocław realizuje już kolejne inwestycje, w tym budowę zaplecza technicznego lotniska w części starego terminala, a także zakup dwóch nowych rękawów lotniczych wraz z zasilaniem, sterowaniem, systemami dokowania samolotów i pełnym uzbrojeniem. Rękawy zostaną dostarczone na lotnisko w październiku 2015 r. (obecnie we Wrocławiu działają już dwa takie rękawy).

– Inwestycje mają strategiczne znaczenie w rozwoju portu, który stanie się jeszcze bardziej nowoczesny i przyjazny dla pasażerów – mówi Dariusz Kuś. – Wielokrotnie przyznawane nam nagrody dla najlepszego lotniska mobilizują do nieustannego podwyższania standardów naszych usług.

Realizacja inwestycji jest możliwa dzięki dofinansowaniu, które wrocławskie lotnisko otrzymało ze środków Funduszu Spójności w ramach Programu Infrastruktura i Środowisko UE. Ich wartość to ok. 100 mln zł.

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony