Przejdź do treści
Źródło artykułu

Tak, PART 21 kosztuje – ale ile jest warte Twoje życie i inwestycja? To nie wydatek, a polisa bezpieczeństwa dla Twojego samolotu...

Modernizacja Awioniki przez Organizację Part 21

W poniższym artykule przedstawimy na czym polega praca Organizacji Projektowej Part 21, jakie są wymagania przepisów EASA oraz jaki wpływ ma wykonanie projektu modernizacji awioniki na statku powietrznym na bezpieczeństwo.

Organizacja Projektowa Part 21 może zrealizować wszystkie projekty modernizacji awioniki, których nie obejmuje w swojej zatwierdzonej konfiguracji producent statku powietrznego. Przewaga Part 21 polega na tym, że organizacja tworzy sama projekt od podstaw i następnie zatwierdza go w nadzorze lotniczym, a nie jest ograniczona do pracy tylko na zatwierdzonej dokumentacji.

Part 21 może dowolnie definiować sobie na etapie projektu konfigurację awioniki statku powietrznego, a następnie przygotowuje do tego dokumentację techniczną i certyfikacyjną.

W skład dokumentacji wchodzi przygotowanie przede wszystkim Programu Certyfikacji wykonanego na podstawie odpowiednich przepisów certyfikacyjnych dla każdego typu statku powietrznego. Na podstawie przepisów certyfikacyjnych należy przygotować dokumentację techniczną i przeprowadzić ponowną re-certyfikację statku powietrznego w zakresie, na jaki ma wpływ przygotowana przez Part 21 zmiana SP.

Modernizacja awioniki nie wiąże się jedynie ze zmianą konfiguracji na samej tablicy przyrządów statku powietrznego, ale ma też wpływ na całą instalację elektryczną, strukturę pod kątem montażu mechanicznego oraz zatwierdzone instrukcje SP.

Dokumentację techniczną i certyfikacyjną wykonuje zespół wykwalifikowany zespół inżynierów i konstruktorów o profilu lotniczym, w skład którego wchodzi inżynier elektronik specjalizujący się w awionice, inżynier elektryk specjalizujący się w układzie elektrycznym statków powietrznych, inżynier mechanik specjalizujący się w analizach wytrzymałości konstrukcji oraz przede wszystkim inżynierowie specjalizujący się w przepisach certyfikacji lotniczej.

Projekt modernizacji awioniki musi spełniać restrykcyjne wymogi przepisów dotyczące układu elektrycznego, co wymaga wykonanie ponownego bilansu mocy SP uwzględniającego nowe wyposażenie. Oprócz wykonania samych schematów elektrycznych należy przygotować także projekt prowadzenia wiązek i przewodów, aby były zgodne z wymaganiami przepisów oraz układem elektrycznym SP.

Montaż mechaniczny urządzeń wymaga przygotowania odpowiedniej dokumentacji technicznej i rysunkowej, wykonanie analiz wytrzymałościowych oraz nowego bilansu wyważenia i zmian położenia środka ciężkości SP po modernizacji, pod kątem nowej konfiguracji urządzeń, które są demontowane z SP i nowej kompletacji instalowanej awioniki – samych urządzeń, konstrukcji mechanicznego montażu, montowanych wiązek i przewodów elektrycznych oraz anten.

Dokumentacja SP przed zmianą staje się nieaktualna i dlatego Part 21 musi także przygotować uzupełnienia do Instrukcji Użytkowania w Locie SP oraz Instrukcji Obsługi Technicznej i Ciągłej zdatności do lotu. Należy zaktualizować także albumy schematów elektrycznych SP.

Awionicy organizacji Part 21 w kokpicie Pipiera-28, fot. dlapilota

Po wykonaniu dokumentacji Part 21 przygotowuje programy i procedury prób naziemnych i w locie dla sprawdzenia funkcjonowania zabudowanego wyposażenia oraz jego wpływu na ewentualne zakłócenia. Wykonanie prób w locie wymaga uzyskania pozwolenia na lot z Urzędu Lotnictwa i zatwierdzenia warunków lotu w EASA.

Po pozytywnym wykonaniu prób i spełnieniu wymogów odpowiednich przepisów certyfikacyjnych EASA wydaje Certyfikat Zatwierdzenia projektu.

Zatwierdzona dokumentacja przekazywana jest dopiero wtedy Organizacjom Part 145 oraz CAMO. Po wykonaniu montażu należy także uzupełnić Instrukcję Użytkowania w Locie dla pilota o odpowiednie zatwierdzone przez EASA suplementy dotyczące zamontowanego nowego wyposażenia i instrukcje funkcjonalne nowych urządzeń. W przypadku nowoczesnych urządzeń awionicznych niezbędne jest także szkolenie dla pilota z posługiwania się nowym sprzętem. 

Przygotowanie projektu Part 21 nie tylko wymaga zapewnienie przez Organizację Projektową odpowiednich zasobów kadrowych, oprogramowania komputerowego do przygotowania dokumentacji technicznej, aktualnych szkoleń od producentów awioniki, co pochłania olbrzymie środki finansowe, ale przede wszystkim wykonanie samej dokumentacji zabiera ogromną ilość czasu. Z jednej strony jest to samo przygotowanie dokumentacji przez Part 21, gdzie wykonanie wszystkich dokumentów, analiz i obliczeń trwa, a z drugiej - wszystkie te dokumenty administracyjnie oraz technicznie musi zatwierdzić nadzór lotniczy EASY, co zajmuje drugie tyle czasu. Średnio zatwierdzenie projektu Part 21 trwa od minimum 3 miesięcy do roku czasu.

Procedury EASA są długie i uciążliwe, ale wszystko jest podyktowane bezpieczeństwem.

Żyjemy w czasach, gdzie aspekty techniczne nie są przyczynami wypadków lotniczych, właśnie dzięki restrykcyjnym przepisom certyfikacyjnym.

Podsumowując modernizacja awioniki wykonywana przez Organizację Part 21 ma wiele zalet, ma ogromną przewagę na Organizacjami Part 145 oraz pojedynczymi mechanikami, jednak pociąga za sobą duże nakłady na samo prowadzenie Organizacji, a z drugiej strony wymaga także sprostaniu wymogom nadzoru lotniczego EASA – a wszystko to jest robione dla zapewnienia bezpieczeństwa pilotom i warto mieć tego świadomość.


Artykuł zawiera lokowanie produktu

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony