Przejdź do treści
Odladzanie samolotu (fot. Marcin Chmielewski)
Źródło artykułu

Tak lotniska walczą z zimą! Jak wygląda odladzanie samolotów

– Samoloty projektowane są w taki sposób, aby posiadać jak najlepszą aerodynamikę. Maszyny, które startują w okresie zimowym, muszą być wolne od zanieczyszczeń (szronu, śniegu, lodu), aby zachowały do startu swoje parametry aerodynamiczne – mówią w rozmowie z Rynkiem Lotniczym eksperci, z którymi odwiedziliśmy płytę odlodzeniową lotniska w Katowicach: Damian Kurtok, ramp supervisor oraz Michał Sikora, koordynator obsługi naziemnej z LS Airport Services Oddział Katowice.

Emilia Derewienko, Rynek Lotniczy: Kiedy zaczyna się sezon zimowy na lotnisku?

Damian Kurtok, Michał Sikora, LS Airport Services: Przygotowania do sezonu zimowego rozpoczynamy już w połowie wakacji. To rozbudowany proces, uwzględniający przygotowanie sprzętów. LS Airport Services posiada wykwalifikowany personel zajmujący się przeglądem jednostek, kalibracją urządzeń oraz testami. Gotowość sprzętową uzyskujemy na 1 września. Nie należy także zapomnieć o procesie szkolenia personelu: kierowców, operatorów czy osób nadzorujących pracę. Szkolenia odbywają się przed każdym sezonem odlodzeniowym.

Nasza firma musi również zapewnić wystarczającą ilość potrzebnego płynu do odladzania samolotów. W zimie samoloty nie są myte, lecz są oczyszczane z zanieczyszczeń typu lód, śnieg czy szron.

Jak opady śniegu wpływają na pracę na lotnisku?

Mają bardzo duży wpływ na funkcjonowanie lotniska. Pracownicy oczyszczający teren portu (nie są to pracownicy LS Airport Services – przyp. red.) w pierwszej kolejności muszą zapewnić płynność lądowań i startów, tak więc drogi, po których poruszają się sprzęty lotniskowe, są oczyszczane w późniejszej kolejności – co powoduje utrudnienia w poruszaniu. Przy intensywnych opadach śniegu może dojść do sytuacji, w której pas startowy jest zamknięty. Zazwyczaj nie trwa to jednak dłużej niż kilka minut.

Podczas opadu śniegu samoloty muszą zostać oczyszczone przed startem. Tym zajmuje się m.in. firma do obsługi naziemną samolotów – czyli np. LS Airport Services. Samolot gotowy do odlotu zostaje skierowany na miejsce przygotowane do odladzania. Angażuje to nasz personel oraz specjalistyczny sprzęt.

Cały artykuł czytaj na stronie www.rynek-lotniczy.pl

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony