Szczyt Lotniczy w Krakowie. Ku bezpiecznemu, czystemu i konkurencyjnemu lotnictwu europejskiemu
Bezpieczne, czyste i konkurencyjne lotnictwo europejskie – pod tym hasłem stolica Małopolski na dwa dni (29 – 30 maja 2025 r.) stała się także lotniczą stolicą Europy. Wydarzenie, zorganizowane w ramach polskiej prezydencji w Radzie Unii Europejskiej przez Urząd Lotnictwa Cywilnego oraz Ministerstwo Infrastruktury było areną dyskusji polityków i ekspertów. Kraków Airport miał zaszczyt być jednym z partnerów tego wydarzenia.
Przez dwa dni stolica Małopolski gościła ministrów, przedstawicieli Komisji Europejskiej, EUROCONTROL, IATA, Centralnego Portu Komunikacyjnego, polskich lotnisk regionalnych, przewoźników, ekspertów branżowych i liderów rynku lotniczego z całej Europy. Obrady odbywały się w wyjątkowej przestrzeni Teatru im. Juliusza Słowackiego.
Celem Szczytu Lotniczego w Krakowie było wypracowanie wspólnej wizji rozwoju europejskiego sektora lotniczego, która sprosta wyzwaniom klimatycznym, technologicznym i geopolitycznym, a jednocześnie zachowa konkurencyjność i bezpieczeństwo przestrzeni powietrznej. Wydarzenie otworzył Dariusz Klimczak, minister infrastruktury, podkreślając znaczenie zrównoważonego rozwoju sektora lotniczego i roli, jaką Polska odgrywa w kształtowaniu przyszłości europejskiego nieba.
– W dobie tak intensywnego rozwoju transportu lotniczego dajemy wyraźny impuls do dyskusji o przyszłości tego sektora w Europie. Wraz z partnerami z całej Unii Europejskiej jasno wyrażamy nasz priorytet – stworzenie nowoczesnego, konkurencyjnego i bezpiecznego lotnictwa, z myślą o przyszłych pokoleniach i silnej europejskiej gospodarce – powiedział Dariusz Klimczak, minister infrastruktury.
Pierwszego dnia obrad gości Szczytu powitał też Łukasz Strutyński, prezes zarządu Kraków Airport.
– Szczyt Lotniczy w Krakowie został zorganizowany w szczególnym momencie dla krakowskiego lotniska – przypomniał prezes Łukasz Strutyński. – Niedawno ACI ogłosiła, że to właśnie krakowskie lotnisko w kategorii dużych lotnisk w pierwszym kwartale tego roku rozwijało się najszybciej w Europie. Rozpoczynamy zarazem realizację największego w naszej historii planu inwestycyjnego o wartości bliskiej 3,5 miliarda złotych. Lotnictwo jest czymś więcej niż tylko środkiem transportu, napędza innowacje, inspiruje marzenia i ambicje ludzi na rzecz jedności Europy. Lotniska takie jak nasze to nie tylko bramy na świat - to bramy do przyszłości. To dla mnie ogromna radość, że wśród tak wielu znamienitych gości Szczytu znaleźli się też szefowie wszystkich naszych bazowych przewoźników. Wdzięczny jestem także za zaangażowanie w to wydarzenie i obecność Pana Ministra Dariusza Klimczaka, dzięki któremu Szczyt Lotniczy w Krakowie zyskał szczególną rangę.
Pierwszego dnia szczytu w Krakowie debata skoncentrowała się wokół kluczowego pytania: jak sprawić, by europejskie lotnictwo było bardziej ekologiczne, nie tracąc przy tym konkurencyjności wobec przewoźników z innych kontynentów.
Drugi dzień spotkania zdominowała dyskusja dotycząca znaczenia lotnictwa i infrastruktury lotniczej dla bezpieczeństwa Europy, zarówno w czasie pokoju, jak i w obliczu zagrożeń. Istotna w tej debacie była m.in. rola regionalnych portów lotniczych jako elementów infrastruktury krytycznej – kluczowej dla bezpieczeństwa państwa oraz służącej zapewnieniu sprawnego funkcjonowania administracji publicznej, instytucji i przedsiębiorców.
Partnerami szczytu byli Kraków Airport, Polskie Linie Lotnicze LOT, LS Airport Services, Orlen, Polskie Porty Lotnicze S.A., Polska Agencja Żeglugi Powietrznej, Centralny Port Komunikacyjny oraz Związek Regionalnych Portów Lotniczych.



Komentarze