Przejdź do treści
ULC
Źródło artykułu

Spotkanie w sprawie minimów widzialności w lotach VFR oraz lotów nocnych VFR

W Urzędzie Lotnictwa Cywilnego odbyło się spotkanie w sprawie dotyczącej minimalnych wartości widzialności w locie VFR w przestrzeni G na i poniżej wysokości 900 m (3000 ft) AMSL oraz kwesti warunków wykonywania lotów VFR w nocy.

W spotkaniu uczestniczyli Prezes ULC Grzegorz Kruszyński, Wiceprezes PAŻP Maciej Rodak oraz specjaliści ULC i PAŻP. Obecny był również Redaktor Naczelny „Przeglądu Lotniczego” – Krzysztof Krawcewicz.

Zgodnie z rozporządzeniem Ministra Infrastruktury z dnia 6 lutego 2008 r. w sprawie przepisów ruchu lotniczego oraz zgodnie z Załącznikiem 2 do Konwencji o międzynarodowym lotnictwie cywilnym, minima widzialności, o których wspomniano, oraz warunki wykonywania lotów między zachodem a wschodem słońca ustala Polska Agencja Żeglugi Powietrznej („właściwa władza ATS”). Jednak istniejący system prawny nie umożliwia PAŻP samodzielnego wydawania przepisów powszechnie obowiązujących w omawianym zakresie. Ponadto, mając na uwadze zapisy w projekcie znormalizowanych europejskich przepisów ruchu lotniczego (Standardised European Rules of Air - SERA) opracowanym przez Komisję Europejską, dostrzeżono potrzebę unifikacji ustaleń krajowych w zakresie lotów VFR z projektem Unii Europejskiej (UE).

Na spotkaniu podjęto decyzję, że PAŻP sporządzi projekt ustaleń dotyczących warunków wykonywania lotów VFR w przestrzeni G z widzialnością poniżej 5 km oraz projekt warunków lotów VFR w nocy, wzorując się na projekcie UE. Po akceptacji przez Prezesa ULC, ustalenia zostaną opublikowane w Zbiorze Informacji Lotniczych (AIP Polska). PAŻP przeprowadzi analizę bezpieczeństwa, w której zostaną wykorzystane informacje o zdarzeniach w ruchu lotniczym, zaistniałe podczas wykonywaniu lotów VFR w warunkach minimalnej widzialności oraz w nocy. Dane, o których mowa udostępni ULC. Są one gromadzone w systemie ECCAIRS (European Co-Ordination Centre for Accident and Incident Reporting Systems).

Z uwagi na potrzeby oraz zainteresowanie środowiska lotniczego, sprawa będzie traktowana przez ULC oraz PAŻP priorytetowo.

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony