Spór grupowy w Porcie Lotniczym Poznań-Ławica
W Porcie Lotniczym Poznań-Ławica prowadzony jest dialog pomiędzy pracodawcą, a związkami zawodowymi w zakresie sporu grupowego. Zarządzający Portem przekazał stanowisko w tej sprawie, które zamieszczamy poniżej.
Stanowisko Portu Lotniczego Poznań-Ławica dot. sporu grupowego
"W Porcie Lotniczym Poznań-Ławica, prowadzony jest dialog pomiędzy pracodawcą, a związkami zawodowymi w zakresie sporu grupowego. Pragniemy wszystkich Państwa poinformować oraz przede wszystkim uspokoić. Obecny etap prowadzonych rozmów w żaden sposób nie wpływa na obsługę pasażerską. Naszym celem jest prowadzenie rozmów i znalezienie kompromisu z przedstawicielami związków zawodowych. Zaistniała sytuacja w żaden sposób nie wpływa negatywnie na stabilność funkcjonowania naszego Portu. Co istotne dla naszych pasażerów, obsługa podczas wszystkich etapów odprawy przed lotem oraz po przylocie do Poznania odbywa się płynnie z zachowanie wszelkich zasad bezpieczeństwa. Liczymy i dokładamy wszelkich starań, aby jak najszybciej zakończyć spór w sposób satysfakcjonujący zarówno Państwa, jak i nasz personel. Zapewniamy, że zależy nam i skupiamy się wyłącznie na negocjacjach idących w kierunku porozumienia. W związku z możliwymi, pojawiającymi się informacjami mogącymi wprowadzać Państwa w błąd zwracamy się z prośbą o czerpanie wiedzy jedynie z oficjalnych komunikatów Portu Lotniczego. Będziemy informować na bieżąco w miarę przebiegu zdarzeń.
W zakresie bieżącej sytuacji, chcielibyśmy poinformować iż w dniu wczorajszym, 18 marca, rozpoczęły się mediacje, zgodnie z regulacjami prawnymi dotyczącymi rozwiązywania sporów (ustawa z dnia 23 maja 1991 r. o rozwiązywaniu sporów zbiorowych Dz. U. 1991 nr 55 poz.236, z późń. zm.). Mediatorem została ustanowiona osoba, zaproponowana przez stroną związkową, która została zaakceptowania przez Spółkę. Wczorajsze spotkanie odbyło się w spokojnej i rzeczowej atmosferze, gdzie strony przedstawiły swoje racje, a następnie zostały przeprowadzone konsultacje ze związkami oraz Zarządem Spółki indywidualnie. Każda ze stron zarysowała możliwe pola do dalszej negocjacji. Ustalono termin następnego spotkania w przyszłym tygodniu, jednocześnie wskazano, iż mediacje nie powinny trwać zbyt długo i należy dążyć do ich zakończenia w ciągu 3-5 spotkań.
Strona związkowa w październiku 2024 roku określiła 4 postulaty, od których spełnienia uzależnia dalsze korki prawne. Pomimo braku możliwości spełniania tych postulatów z powodów formalnych, strony wstępnie porozumiały się, co do sposobu spełnienia 3 z nich, tj. kwestii wypłaty dodatkowej nagrody za dobre wyniki spółki w latach 2023-24 oraz dążenia do realnego wzrostu poziomu wynagrodzeń w latach 2025-2026. Strony nie porozumiały się co do głównego postulatu związanego z podwyżką wynagrodzenia zasadniczego o 1500 PLN miesięczne dla każdego pracownika, co biorąc pod uwagę średnio poziom wynagrodzeń w spółce w tym czasie oznaczałby podwyżki na poziomie ok. 17-20- procent rok do roku. Wg opinii pracodawcy żądanie Związków Zawodowych jest nierealne i absolutnie nie ma uzasadnienia dla dwucyfrowego wzrostu wynagrodzeń, ani w sytuacji Spółki, ani w sytuacji na rynku pracy. Średnie wynagrodzenie w Porcie w 2024 r. było wyższe od średniej krajowej o 16,7%, a od średniego wynagrodzenia w Wielkopolsce aż o 19,7%. Zarząd zaproponował, aby rozpocząć mediacje z inflacyjnym wzrostem, wynagrodzeń zasadniczych, tj. 4,6%, jednocześnie podtrzymując swoje stanowisko do zwiększenia kwoty wzrostu procentowego płac w przypadku urealnienia żądań Związków Zawodowych i uwzględnienia sytuacji finansowej spółki oraz poznańskiego rynku pracy. W ocenie Zarządu sytuacja Spółki jest dobra, ale nie na tyle, by można było generować zbyt wysokie koszty wynagrodzeń. Zarząd podkreśla, że jest otwarty na to, by podzielić się z pracownikami generowanym zyskiem i podziękować załodze za wkład pracy przyczyniający się do rozwoju Spółki, ale musi odbywać się to w sposób racjonalny i w określonym czasie, kiedy można dokonać podsumowania osiąganych wyników.
Zarząd Spółki podjął już dotychczas decyzje między innymi o następujących krokach:
a. Wypłata jednorazowej nagrody w grudniu 2024 w kwocie 7 000 PLN.
b. 30%. wzrost dodatków dla pracowników operacyjnych od 1 stycznia 2025 r.
c. Sfinansowanie prywatnej opieki zdrowotnej oraz profilaktyki nowotworowej dla pracowników spółki w pierwszej połowie 2025 r.
d. Podwyżka wynagrodzeń dla pracowników spółki w 2024 r. o 10%.
e. Ponadto pracownicy mają prawo do uczestnictwa w PPE, gdzie pracodawca finansuje koszty uczestnictwa w całości, w kwocie 4% wynagrodzenia.
Podsumowując, sytuacja spółki od dwóch lat jest dobra, jak również plany na przyszłość są obiecujące, jednak obciążenia finansowe zaciągnięte przez spółkę związane z OOU oraz pandemią COVID cały czas pozostają do spłaty i stanowią realne obciążenie. Tym niemniej spółka jest gotowa do wprowadzenia podwyżek i poprawy sytuacji finansowej naszych pracowników. Nie rozumiemy jednak sposobu prowadzenia mediacji przez Związki Zawodowe poprzez wywieranie presji na Zarząd, straszenie pasażerów groźbami strajku, w dniu w którym odbyło się pierwsze spotkanie mediacyjne.
Liczymy i dokładamy wszelkich starań, aby jak najszybciej zakończyć spór w sposób satysfakcjonujący dla wszystkich stron. Skupiamy się wyłącznie na negocjacjach idących w kierunku porozumienia."



Komentarze