Przejdź do treści
Źródło artykułu

Specpułk do likwidacji?

Przyszłość 36. Specjalnego Pułku Lotnictwa Transportowego stoi pod znakiem zapytania. - W ciągu najbliższych kilku miesięcy będą musiały zostać podjęte ostateczne rozstrzygnięcia: albo pułk zostanie, albo zostanie przekształcony, albo zostanie zlikwidowany - zapowiedział minister obrony narodowej. Generał Gromosław Czempiński, że likwidacja pułku nie jest dobrym pomysłem. - (Na taką decyzję ) w tej chwili jest zbyt dużo emocji - wyjaśnił.

- Trzeba się zastanowić nad przyszłością pułku, w związku z tym, że jeden Tupolew jest bezpowrotnie stracony, a remont drugiego będzie trwał do lipca tego roku - powiedział.

Jeden niesprawny tupolew, Jaki tylko do 2012 roku

Tu-154, mogące przewozić po około 100 pasażerów, były jedynymi większymi samolotami tej jednostki, obsługującej loty osób pełniących najwyższe funkcje w państwie.

Pułk dysponuje jeszcze samolotami Bryza i śmigłowcami, a także czterema niewielkimi i o mniejszym zasięgu samolotami Jak-40. Okres użytkowania tych ostatnich mija w 2012 roku, a MON nie przewiduje przedłużenia go.

Wkrótce ministerstwo zamierza wyczarterować dwa samoloty Embraer-175 od PLL Lot wraz z załogami. Za ich sterami zasiądą jednak nie wojskowi, ale cywilni piloci. Były wiceminister obrony narodowej, a obecnie eurodeputowany SLD Janusz Zemke uważa jednak, że lotnictwo cywilne nie jest w stanie zastąpić wojskowego. - Lotnictwo cywilne ma harmonogramy, trudno mu się dostosować do sytuacji awaryjnych - tłumaczy.

Natomiast generał Gromosław Czempiński, w "demilitaryzacji" rządowego lotnictwa widzi też zalety. - Tam jest łatwiejszy dostęp do symulatorów i specjalne szkolenia przechodzi się częściej niż w specpułku. (...) Samoloty, które są wyleasingowane, są dobrymi samolotami - mówił w czwartek wieczorem w TVN24.

Mimo zalet lotnictwa cywilnego, generał uważa, że pułk nie powinien zostać zlikwidowany. - W tej chwili jest zbyt dużo emocji. Wiele pytań wiąże się z tym, czy załoga nie zawiniła - tłumaczył.

Pułk z historią

36. Specjalny Pułk Lotnictwa Transportowego im. Obrońców Warszawy rozpoczął działalność 25 lutego 1945 roku jako 6. Samodzielna Eskadra Transportowa.

Czytaj całość artykułu na stronie tvn24.

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony