Przejdź do treści
Źródło artykułu

Śledztwo dziennikarskie w sprawie zlecenia przez PAŻP oblotu pomocy nawigacyjnych w Wilnie

Na platformie X na profilu Piotra Nisztora pojawił się wpis, iż w 2024 r. firma Rosjanina z brytyjskim paszportem na zlecenie Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej (PAŻP) wykonała oblot pomocy nawigacyjnych na Litwie, w tym na lotnisku w Wilnie.

Pół roku później, 25 listopada 2024 r., na podejściu do tego portu lotniczego doszło do katastrofy samolotu B737-400 linii Swiftair, który wykonywał lot dla DHL (znaki rejestracyjne EC-MFE). W wyniku tego zdarzenia zginął jeden z pilotów.

Szczegóły dziennikarskiego śledztwa mają zostać ujawnione w programie Ściśle Jawne na kanale Republika. Premierę materiału zaplanowano 8 czerwca w niedzielę o godz. 20.30.

Więcej informacji na ten temat dostępnych jest tutaj (LINK)


Pod postem na portalu X sprostowanie wystosował rzecznik PAŻP, Marcin Hadaj. Całość publikujemy z zachowaniem chronologii wpisów:

FP dokonywał oblotów jedynie w Kownie i w Palandze a nie w Wilnie ani w żadnej inne lokalizacji.

Straty PAŻP z tytułu niewykonania kontraktu z kolei mogły sięgnąć do 100% jego wartości, czyli 300 tys. euro. W związku z powyższym, w celu dochowania warunków umowy niezbędne było skorzystanie z usługi podwykonawcy.

W wyniku porównania ofert wybrano propozycję brytyjskiej firmy Flight Precision Ltd z Christchurch w hrabstwie Dorset, która regularnie współpracuje z litewskimi portami lotniczymi i bazą NATO w Szawlach na Litwie. Wykonawca zrealizował usługę w terminie wynikającym z umowy

Wykonawca umożliwił redukcję kosztów usługi wykonania lotów, ponieważ w tym samym czasie realizował swoje zakontraktowane usługi na Litwie, co przełożyło się na brak dodatk. kosztów z tytułu opłat za: handling, lądowania, parking, rampę, nawigację terminalową i transport załogi.

Obloty realizowano na podstawie umowy zawartej między obydwoma instytucjami w 2023 roku, podpisanej przez ówczesnego wiceprezesa PAŻP Macieja Rodaka. Naprawa samolotu PAŻP nie mogła być zakończona w czasie umożliwiającym realizację kontraktu w terminach określonych umową.

FP wykonał zleconą pracę w terminie i z zachowaniem standardów oraz metodologii, jakiej wymagała strona litewska. Nie było żadnych uchybień formalnych ani merytorycznych, zarówno w stosunku do PAŻP, jak i do Oro Navigacija

W związku z uszkodzeniem samolotu Inspekcji Lotniczej PAŻP po zderzeniu z ptakiem podczas realizacji kontraktu dla Oro Navigacija, w maju 2024 Dział Operacji Lotniczych podjął niezbędne działania mające na celu dokończenie majowej tury oblotów infrastruktury w Kownie i w Palandze

Flight Precision Ltd. posiada certyfikat brytyjskiego nadzoru lotniczego do wykonywania lotów kalibr. Funkcjonuje w Europie od lat w oparciu o formalne dopuszczenia. Posiada certyfikat NATO uprawniający do wykonywania ww. działań. Właściciel firmy jest obywatelem brytyjskim.
 
Obloty na Litwie były jedynym zleceniem, jakiego PAŻP kiedykolwiek udzieliła firmie FP Ltd. Po naprawie samolotu PAŻP, zgodnie z umową z Oro N. pozostałe obloty, wynikające z harmonogramu współpracy były realizowane przez PAŻP.

Strona litewska otrzymała i zaakceptowała listę załogi z numerami licencji oraz niezbędnym upoważnieniami. Na bieżąco uczestniczyła w procesie wykonywania przez FP lotów kontrolnych. Po lotach strona litewska otrzymała wyniki pomiarów z protokołami wstępnymi i końcowymi.

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony