Przejdź do treści
Źródło artykułu

Skrzydlata Polska 07/2016

Lipcowa Skrzydlata Polska już w drodze do prenumeratorów i salonów prasowych.

W numerze polecamy:

Ewolucja E-Jetów
Embraer, walczący z Bombardierem o miano największego producenta samolotów komunikacji regionalnej, zaprezentował niedawno swój najnowszy produkt – E190-E2. Jednak w odróżnieniu od Kanadyjczyków, brazylijscy inżynierowie nie pokusili się o zaprojektowanie całkowicie nowej konstrukcji, powielając drogę Airbusa i Boeinga, czyli ewolucję sprawdzonej konfiguracji.

Prezentacja pierwszego polskiego Mastera
6 czerwca br. w zakładach Leonardo-Finmeccanica w Venegono-Superiore odbyła się oficjalna prezentacja pierwszego samolotu szkolenia zaawansowanego M-346 Master, przeznaczonego dla Sił Powietrznych. Prezentowany samolot otrzymał malowanie jakie nosić będą wszystkie samoloty tego typu, eksploatowane przez Siły Powietrzne.

Pyrzowice jak nowe
W maju i czerwcu 2016 roku w Międzynarodowym Porcie Lotniczym Katowice w Pyrzowicach ukończono dwie ważne inwestycje – nowy terminal cargo i przebudowany pasażerski Terminal A. Tym samym zakończyła się, trwająca od kilku lat, zakrojona na bardzo szeroką skalę, rozbudowa i modernizacja tego lotniska, która objęła m.in. budowę nowej drogi startowej, nowego terminalu pasażerskiego obsługującego przyloty oraz nowych dróg kołowania.

Polskie F-16 przeciw ISIS
W dziesiątym roku służby w naszym lotnictwie samolotów F-16 wezmą one po raz pierwszy udział w działaniach wojennych. Cztery samoloty z personelem ze stacjonującej w Łasku 32. Bazy Lotnictwa Taktycznego operować będą z Kuwejtu w ramach międzynarodowej operacji Inherent Resolve przeciwko siłom tzw. Państwa islamskiego (ISIS). Ich zadanie to loty rozpoznawcze z wykorzystaniem zasobników DB-110.

Drugie życie niemieckich Tornad
Niemiecka Luftwaffe przechodzi w ostatnich latach istotne zmiany strukturalne i sprzętowe. Część jednostek liniowych została zlikwidowana, część zmieniła nazwę, przeznaczenie i podporządkowanie. W 2013 roku ze służby wycofano przestarzałe samoloty McDonnell Douglas F-4 Phantom II. W ich miejsce sukcesywnie wprowadzane są do eksploatacji nowoczesne i ciągle rozwijane wielozadaniowe Eurofightery, które póki co nie dysponują jeszcze pełnią swoich planowanych możliwości. Podstawą lotnictwa uderzeniowego naszych zachodnich sąsiadów wciąż pozostają więc niemal czterdziestoletnie samoloty Panavia Tornado, które w stosunkowo dużej liczbie służyć będą w Luftwaffe co najmniej do 2015 roku. By umożliwić ich eksploatację przez kolejną dekadę, już od kilkunastu lat wdrażany jest w życie kilkuetapowy proces zaawansowanej modernizacji tych maszyn.

ILA coraz bardziej niemiecka
W tegorocznej Luft- und Raumfahrtausstellung (ILA) w Berlinie wzięło udział 1017 wystawców z 37 państw. Na płycie lotniska i w powietrzu można było oglądać 200 statków powietrznych. Wystawcy mieli do dyspozycji 250 tys. m2 powierzchni wystawienniczej pod dachem i na płycie lotniska Schönefeld/ Berlin Brandenburg International, zaadaptowanej na Berlin Expo Center Airport.

Precyzyjni mistrzowie w Kobylnicy
Aeroklub Poznański był organizatorem 59. Samolotowych Nawigacyjnych Mistrzostw Polski Seniorów i 45. Samolotowych Nawigacyjnych Mistrzostw Polski Juniorów, które zostały rozegrane w dniach 25-29 maja br. na lotnisku w Kobylnicy.

Polskie szkolnictwo lotniczo-sportowe po wojnie
Zakończenie II wojny światowej i związana z nim względna stabilizacja społeczeństwa polskiego po okresie okupacji, przywróciły możliwość podjęcia przerwanej pracy w wielu dziedzinach. Jedną z nich – szczególnie głęboko tkwiącą swoimi tradycjami w II Rzeczypospolitej – była działalność lotnicza. Podsycona wieloma imponującymi wyczynami i rekordami, a także udanymi konstrukcjami technicznymi, rozsławiła nasz kraj na arenie międzynarodowej. Niewątpliwie dużą rolę w tej działalności odgrywały dobrze pojęta rywalizacja sportowa i konkurencja zawodowa.

Zapraszamy do zapoznania się z fragmentem lipcowego wydania "Skrzydlatej Polski" na stronie: www.altair.com.pl

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony