Przejdź do treści
Źródło artykułu

Skrzydlata Polska 05/2017

Majowa Skrzydlata Polska już w drodze do prenumeratorów i salonów prasowych.

W numerze polecamy:

Prędkość jest najważniejsza
Cena współczesnego samolotu bojowego już dawno przekroczyła wartość złota o takiej samej masie. Czy jednak współczesne konflikty zawsze wymagają użycia tak skomplikowanych narzędzi walki? Bardzo często wystarczyłby samolot, który spełnia jedynie pewne podstawowe wymagania. Z pomysłem zaoferowania takiego niedrogiego samolotu bojowego wyszło konsorcjum Textron AirLand, które opracowało Scorpiona. Ma to być oferta dla wojsk lotniczych państw mniej zamożnych lub takich, które potrzebują prowadzić działania bojowe w warunkach ograniczonego zagrożenia ze strony przeciwnika (np. działania przeciwpartyzanckie) bez znaczącego obciążenia dla budżetu.

Jubileuszowe Friedrichshafen
W dniach 5-8 kwietnia br., za sprawą wystawy Aero 2017, Friedrichshafen znów stało się europejską stolicą general aviation. 707 wystawców prezentowało swoje wyroby i usługi na rzecz lotnictwa sportowego i użytkowego. Tegoroczna edycja była szczególna, bo odbyła się w 25 rocznicę pierwszej wystawy.

Księżyc zamiast Marsa?
Księżyc został zdobyty przez człowieka na przełomie lat 60 i 70 ubiegłego wieku i następnym wielkim celem podboju wydawał się być Mars. Pod każdym względem – poza dystansem od Ziemi – jest to planeta najbardziej perspektywiczna do odwiedzenia, a następnie kolonizacji przez człowieka. Jednak właśnie ów dystans (minimalna odległość 56 mln km, maksymalna 400 mln km) pozostaje na razie barierą nie do pokonania dla astronautyki załogowej. Mars figurował jako cel dalekosiężny amerykańskiego programu kosmicznego w czasie prezydentury Baracka Obamy, został także formalnie podtrzymany przez nową administrację Donalda Trumpa, wiele jednak wskazuje na to, że Amerykanie wcześniej powrócą na Księżyc. Warto przypomnieć, że w czasie drugiej prezydentury George’a W. Busha (2004-2009) obowiązywał program Constellation przewidujący ponowne misje księżycowe ok. 2019.

Problem ze średnimi samolotami dla VIP-ów
Przed końcem marca br. Ministerstwo Obrony Narodowej rozstrzygnęło obydwa przetargi związane z zakupem samolotów dla VIP-ów. Konkurs, rozpisany na początku września 2016, dotyczył nabycia dwóch nowych samolotów małych i dwóch nowych samolotów średnich oraz jednego samolotu używanego średniego.

Nowy wymiar współpracy
Od 3 do 28 marca 2017 w 33. Bazie Lotnictwa Transportowego w Powidzu gościła wiosenna zmiana Aviation Detachment 17-2, którą tworzyło około 90 amerykańskich lotników i dwa C-130H z 166th Airlift Wing Delaware Air National Guard. Po raz pierwszy Amerykanie szkolili się nie tylko ze swoimi kolegami z Powidza, ale także z żołnierzami Zespołu Ewakuacji Medycznej z 8. Bazy Lotnictwa Transportowego w Balicach.

Bałkańskie Air Tractory
Niewielki pożar lasu, który 1 kwietnia wybuchł w pobliżu Skopje, u podnóża Skopijskiej Czarnej Góry, w ciągu kolejnych 24 h rozprzestrzenił się gwałtownie z powodu silnych wiatrów, powodując zniszczenie ponad 500 ha terenów leśnych. Do walki z żywiołem rzucono początkowo 120 ludzi. Dwa dni później z pomocą przyszła im para samolotów pożarniczych AT-802A Fire Boss należących do podporządkowanej rządowi Macedonii Direkcijaty za Zasztita i Spasuwanie (DZS, Dyrekcji Ochrony i Ratownictwa).

Akrobacja precyzyjna w pruszkowskiej hali
W dniach 18-19 marca br. w Hali Toru Kolarskiego BGŻ BNP Paribas Arena, w Pruszkowie, odbyła się najważniejsza impreza dla modelarzy uprawiających trudne konkurencje modelarstwa halowego, tzn. akrobację precyzyjną (F3P) oraz tzw. Flying to music (F3P-AFM), czyli latanie freestyle’owe do muzyki. W ramach międzynarodowego wydarzenia F3P Warsaw Challenge rozegrano zawody zaliczane do Pucharu Świata FAI w konkurencji mistrzowskiej F3P oraz Otwarte Mistrzostwa Polski w klasach F3P-AFM i F3P-Klub.

Wielkopolski zryw
Jesień 1918 na ziemiach polskich, obok nadziei na rychły koniec wojny i upragnioną wolność, przyniosła także radykalizację nastrojów społecznych. Na ten stan rzeczy wpłynęły przede wszystkim wydarzenia w Rosji, gdzie już od roku funkcjonował rząd bolszewicki. Zamęt rewolucyjny dotarł również do Niemiec i na Węgry.
W Berlinie, na gruzach monarchii Hohenzollernów do władzy wyraźnie zaczęli przeć socjaliści. Na rozlokowanej pod Poznaniem lotniczej stacji Ławica, gdzie funkcjonował Zapasowy Oddział Lotniczy nr 4 (Flieger Ersatz Abteilung 4) utworzono na wzór innych garnizonów niemiecką radę żołnierską. Kierowana przez trzech oficerów postanowiła bezzwłocznie przetransportować z Ławicy do Frankfurtu nad Odrą znajdujący tam drogocenny sprzęt lotniczy należący dotychczas do cesarskiego lotnictwa wojskowego. Decyzja ta została podyktowana wiadomością o podpisaniu 11 listopada w Compiegne przez delegację niemiecką warunków zakończenia działań wojennych.

Zapraszamy do zapoznania się z fragmentem majowego wydania "Skrzydlatej Polski" na stronie: www.altair.com.pl

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony