Przejdź do treści
Źródło artykułu

Skrzydlata Polska 03-2015

Marcowa Skrzydlata Polska już w drodze do prenumeratorów i salonów prasowych.

W numerze polecamy:

Policjanci w Tatrach
W czerwcu 2013 skończył się resurs silników Sokoła należącego do TOPR, w związku z tym władze MSW zadecydowały o skierowaniu pod Gubałówkę innego Sokoła, należącego do Wydziału Lotniczego Zarządu Lotnictwa Policji Głównego Sztabu Policji KGP w Warszawie. Na pierwszy rzut oka działania te są godne pochwały. Oto stołeczny śmigłowiec policji przybywa do podnóża Tatr, gdzie bardzo często odpoczywają mieszkańcy Warszawy. Wspierana jest organizacja ratownicza, której członkowie udają się w góry nie z chęci zysku, lecz kierowani szczytną ideą ratowania każdego, kto tego potrzebuje. Czegóż się więc czepiać?

F-16 nad Moskwą
Polskie media od roku zajmują się głównie podżeganiem do wojny. Pisałem już o tym wcześniej, ale rzecz jest na tyle poważna, że postanowiłem do niej wrócić. Zastanawiałem się jedynie, jak opisać powstałą sytuację i wynikające z niej zagrożenia, żeby autorzy i ofiary tej prymitywnej propagandy dali radę zrozumieć o co chodzi.

Największy z Falconów
W grudniu ub. r. światło dzienne ujrzał najnowszy francuski odrzutowiec klasy biznes. Jest on dziełem inżynierów z Dassault Aviation. Premierę Falcona 8X, jak nazwano samolot, zapowiadano już pod koniec 2013, przy okazji ujawnienia mniejszego Falcona 5X (więcej na ten temat pisaliśmy w SP 12/2013). Olivier Villa, starszy wiceprezes ds. samolotów cywilnych poinformował wówczas przedstawicieli mediów, że w przyszłości na pewno powstaną pochodne modelu 5X. – Falcon 8X to bardzo dobra nazwa dla samolotu przeznaczonego na rynek chiński – powiedział Olivier Villa.

CSeries 300 wreszcie w powietrzu
W odróżnieniu od poprzedniego w rodziny, mniejszego CSeries 100, oblot CS 300 odbył się niemal bez przeszkód. 20 lutego producent ujawnił, że otrzymał zezwolenie od Ministra Transportu Kanady na lot w dniach 26-28 lutego. Jednodniowe opóźnienie spowodowane było niekorzystnymi warunkami pogodowymi.

Ubiegły rok należał do Gdańska
Rok ubiegły można uznać za szczególny dla Portu Lotniczego w Gdańsku. W maju obchodziliśmy jubileusz 40-lecia powstania lotniska w obecnej lokalizacji (do 1974 było w centrum miasta w dzielnicy Wrzeszcz), 20-lecia rozpoczęcia działalności przez spółkę oraz 10-lecia nadania imienia Lecha Wałęsy. Do tych wydarzeń historycznych dołączyły bardzo dobre wyniki działalności lotniska i zarządzającej nim spółki.

Lotnisko po raz ósmy
26 lutego br., Warszawa, hotel Novotel. W holu duże drogowskazy – Konferencja Lotnisko 2015. To już ósma edycja tej konferencji przygotowanej przez Targi Warszawskie. Obecni byli przedstawiciele szeroko rozumianej branży lotniskowej, ale zabrakło większości prezesów samych lotnisk. Byli za to producenci i dostawcy wyposażenia, firmy świadczące usługi lotniskowe, liczni konsultanci oraz inni specjaliści.

Komercyjne szkolenie dla wojsk lotniczych Finlandii
Jak większość europejskich państw Finlandia ogranicza budżet przeznaczony na wojsko, jednocześnie starając się spożytkować dostępne środki finansowej jak najlepiej. Często, podobnie jak w innych państwach europejskich, oznacza to redukcję zasobów należących do wojska. Dla Wojsk Lotniczych Finlandii oznaczało to redukcję personelu z 3000 w 2013 do nieco ponad 2000 w 2015. Zmniejszono liczbę eskadr lotnictwa bojowego, pozostawiając bez zmian liczbę samolotów. Utrzymano tym samym możliwość wykonywania zadań. Zmiany te mają przynieść istotne oszczędności, które można będzie skierować gdzie indziej.

XX Bal Lotników i Polskiej Obronności
Już po raz dwudziesty liczni przedstawiciele środowisk lotniczych i osoby związane z wojskiem oraz przemysłem obronnym uczestniczyli w Balu Lotników i Polskiej Obronności, który tym razem odbył się 14 lutego 2015 w hotelu Gromada w Warszawie.

Zimowe w Nowym Targu
Nowotarskie Zimowe Zawody Balonowe stały się już tradycją. W dniach 6-8 lutego 2015 już po raz trzeci nad Podhalem zagościły aerostaty. Tym razem liczną flotą, bo aż 24 balony stanęły w szranki o Puchar PCD Salami, głównego sponsora zawodów.

Latawce – poważna sprawa
12 października 2014, w Gliwicach, odbył się I Ogólnopolski Festiwal Latawcowy. W rywalizacji udział wzięło ponad 160 zawodników. Sukcesy gliwickiej imprezy polegał na rozszerzeniu formuły zawodów sportowych o elementy festiwalowe, w których ocenia się efekt ogólny, a nie poszczególne punkty regulaminowe.

Kolej przyprawiona lotnictwem
Hamburg to miasto niemieckie szczególnie doświadczone przez wydarzenia II wojny światowej. Jako jeden z najważniejszych ośrodków gospodarczych III Rzeszy doznało grozy i okrucieństwa wojennego takiego samego jak serwowanego przez nieomylnego führera mieszkańcom setek miast podbijanej Europy. Podczas alianckich nalotów zginęło 55000 osób, połowa budynków mieszkalnych legła w gruzach. Dziś jednak, przemierzając jego ulice, z trudem udaje się natrafić na ślady tamtych dni.

Latająca legenda
Any-2 są nierozerwalnie związane z historią polskich skrzydeł. Pod wieloma względami zasługują na tytuł naj-. Były najliczniej produkowanym typem statku powietrznego na świecie w okresie pokoju i najdłużej produkowanym typem w Polsce (od 1958 do 2002 zbudowano w Mielcu 11915 egzemplarzy tego samolotu w różnych wersjach). Były największymi tłokowymi dwupłatowcami w dużej serii. Obecnie są najstarszym typem używanym w NATO (kilka egzemplarzy lata w państwach nadbałtyckich); są także najdłużej eksploatowanymi i największymi dwupłatowcami wykorzystywanymi przez ten sojusz… Owych naj- znalazłoby się jeszcze wiele. Wśród wszystkich tych egzemplarzy zwłaszcza jeden zasługuje na specjalne miejsce. To An-2TD o numerze taktycznym 7447 – zwany Wiedeńczykiem.

Zapraszamy do zapoznania się z fragmentem marcowego wydania "Skrzydlatej Polski" na stronie: www.altair.com.pl

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony