Przejdź do treści
Prototyp tureckiego helikoptera wielozadaniowego z PZL Mielec (fot. PZL Mielec)
Źródło artykułu

Sikorsky akceptuje prototyp tureckiego helikoptera wielozadaniowego z PZL Mielec

Śmigłowiec zostanie wykorzystany jako platforma testowa do integracji nowego kokpitu cyfrowego dla Tureckiego Programu Helikoptera Wielozadaniowego (TUHP).

W zaledwie dwa tygodnie po tym, jak turecki rząd ogłosił start Tureckiego Programu Helikoptera Wielozadaniowego(TUHP), którego celem jest zbudowanie floty wielozadaniowych helikopterów T70 opartych na śmigłowcu S-70i BLACK HAWK, Sikorsky, firma należąca do Lockheed Martin, zaakceptowała prototypową maszynę dla programu, wyprodukowaną przez jego polską spółkę zależną, PZL Mielec.

„Terminowa dostawa i wyjątkowa jakość tego helikoptera S-70i to wspaniały start do Tureckiego Programu Helikoptera Wielozadaniowego”, powiedział Jason Lambert, dyrektor programowy TUHP w Sikorsky. „Ten spektakularny kamień milowy został osiągnięty dzięki poświęceniu pracowników PZL Mielec i zespołu inżynierów Sikorsky, którzy uwzględnili również opcje praktycznego wyposażenia BLACK HAWK w prototypie helikoptera, który ma być dostarczany na rynki międzynarodowe z Polski”.

Sikorsky przyjął prototyp helikoptera dla TUHP z PZL Mielec podczas ceremonii, która odbyła się 22 czerwca z udziałem wysokich rangą przedstawicieli tureckiego Podsekretariatu ds. Przemysłu Obronnego (SSM), Turkish Aerospace Industries (TAI), Aselsan i Alp Aviation.

Prototyp TUHP to 37 helikopter S-70i BLACK HAWK zbudowany w Polsce. Wśród modyfikacji wprowadzonych przez PZL Mielec znalazły się dźwig ratunkowy, wewnętrzny pomocniczy zbiornik paliwa, hak do transportu cargo, Zintegrowany System Zarządzania Sprawnością Pojazdu (IVHMS), system odladzania śmigła i hamulec wirnika.

Na początku 2017 roku Sikorsky przetransportuje prototyp maszyny do Ankary, gdzie zostanie on przetestowany pod kątem współpracy z nowym systemem awioniki, opracowanym wspólnie przez Sikorsky i turecką firmą specjalizującą się w elektronice wojskowej, Aselsan. Obie firmy wykorzystają śmigłowiec do lotów testowych i sprawdzenia jakości systemu awioniki, opracowanego tak, by odpowiadał potrzebom użytkowników T70.

Porozumienie kontraktowe zaaprobowane przez amerykański i turecki rząd daje TAI licencję na zbudowanie i dostarczenie łącznie 300 helikopterów T70 (109 w wersji podstawowej plus 191 opcjonalnie) sześciu tureckim agendom: siłom lądowym, siłom powietrznym, żandarmerii, siłom specjalnym, policji państwowej i Generalnej Dyrekcji Lasów. Pierwszy zbudowany w Turcji helikopter T70 zostanie certyfikowany i zakwalifikowany do dostarczenia tureckiemu rządowi w 2021 roku.

Przez najbliższe dwa lata PZL Mielec będzie produkował pierwsze pięć kabin, które TAI zamontuje w helikopterach T70. Pracownicy PZL Mielec zapewnią również techniczne i produkcyjne wsparcie oraz szkolenie TAI zarówno w Turcji, jak i w Polsce.

Fabryka PZL Mielec to największy zakład produkcyjny Lockheed Martin poza Stanami Zjednoczonymi, który ma strategiczne znaczenie dla realizacji strategii międzynarodowego rozwoju Lockheed Martin.

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony