Przejdź do treści
Lotnictwo 8/2010
Źródło artykułu

Sierpniowy numer Lotnictwa już w salonach prasowych

W najnowszym, sierpniowym numerze magazynu Lotnictwo znajdziecie następujące tematy:

Piotr Butowski
Berlin Air Show 2010
Wystawa ILA (Internationale Luftfahrtausstellung), od niedawna nazywana także Berlin Air Show, obchodziła w tym roku swoje 100 lecie. Po raz pierwszy odbyła się w 1909 r. we Frankfurcie, a w 1912 r. przeniosła się do Berlina. Po drugiej wojnie światowej wystawę wznowiono dopiero w 1957 r. w Hanowerze, a po połączeniu Niemiec od 1992 r. jej miejscem stał się ponownie Berlin. W tym roku 1153 wystawców z 47 krajów rozmieściło się na 250 tysiącach metrów kwadratowych wystawowej powierzchni.

Łukasz Pacholski
Samoloty do przewozu VIP
W Ministerstwie Obrony Narodowej trwa przygotowanie przetargów na zakup nowych samolotów do przewozu bardzo ważnych osobistości, przeznaczonych dla 36. Specjalnego Pułku Lotnictwa Transportowego. Według dostępnych danych mają być zakupione dwa samoloty duże i cztery mniejsze. Wszystkie mają się charakteryzować możliwością pokonania Oceanu Atlantyckiego bez tankowania po drodze. W niniejszym przeglądzie samolotów do przewozu bardzo ważnych osobistości zostały przede wszystkim zaprezentowane takie, które mają szansę na zdobycie zamówienia w naszym kraju.

Rogier Westerhuis/Aero Image
Lotnictwo Sił Lądowych Kolumbii
Niewykluczone, że żaden inny kraj nie rozwijał swojego lotnictwa sił lądowych tak szybko, jak Kolumbia. Powstała w 1995 r., Brygada Lotnicza Sił Lądowych Kolumbii jest teraz niezwykle silnym związkiem taktycznym, dysponującym 135 samolotami i śmigłowcami oraz 2000 żołnierzami. Od czasu otrzymania swojego pierwszego śmigłowca, Brigada de Aviación Ejército Colombiana walczyła z mafią narkotykową, przestępczymi organizacjami paramilitarnymi oraz różnymi grupami rebeliantów. Wszystkie te działania są prowadzone w niedostępnej dżungli i górach tego czwartego co do wielkości kraju Ameryki Południowej. Generał brygady Javier Enrique Rey Navas, dowódca Brygady Lotniczej Sił Lądowych Kolumbii, opowiedział korespondentowi „Lotnictwa” o dniu codziennym tej pod wieloma względami unikalnej jednostki.

Gen. dyw. dr Krzysztof Załęski
Bezpilotowe aparaty latające we współczesnych konfliktach zbrojnych
Bezpilotowce już wiele lat temu znalazły zastosowanie wojskowe. Jednak ich prawdziwie rewolucyjna kariera rozpoczęła się dopiero w latach dziewięćdziesiątych ubiegłego wieku, po zakończeniu operacji „Pustynna Burza”. Nawet spekulowano wówczas o kolejnej rewolucji w sprawach militarnych (Revolution in Military Affairs), co nastąpiłoby za sprawą bezpilotowych aparatów latających, stosunkowo niewielkich, bezpilotowców, które z dużym sukcesem wykorzystywano do rozpoznania na polu walki.

Andrzej Olejko
Wielka Wojna Zeppelinów (cz. I)
Oczy sztabów, powietrzni zwiadowcy, młodzi ludzie, którzy w 1914 r. stawiali czoła wojennemu losowi to obrazy jakże często przytaczane przez autorów wspomnień i historyków. Jednak czy samolot był w czasie Wielkiej Wojny jedynym latającym orężem niosącym pomoc sztabom umieszczonym w zaciszu za liniami krwawiących okopów? Sterowce – potężne rozmiarowo, w czasie Wielkiej Wojny początkowo służące do rozpoznania, lecz z biegiem czasu stające się bronią odwetową niemieckiego dowództwa, z pomocą której zaatakowano ziemie dumnego Albionu. Sterowce – broń, której obecnie już nie ma w arsenałach armii świata, sterowce – zapomniany powietrzny oręż Wielkiej Wojny używany najczęściej przez siły morskie walczących stron.

Arkadiusz Godzwon
Czas na bombowce (cz. I)
Działania polskich samolotów, atakujących niemieckie wojska lądowe we wrześniu 1939 r. są obszernie opisywane w rodzimej literaturze przedmiotu. Publikacje wielu autorów, zajmujących się historią polskiego lotnictwa, podają zainteresowanym szerokie spektrum informacji, odtwarzając na tyle na ile jest to możliwe obraz ówczesnych walk. Przez wiele lat obraz ten bazował jednak w większości na dokumentach i relacjach jednej tylko – polskiej – strony konfliktu.

Michał Petrykowski
Ostatni DC-3 PLL LOT
O tym, że samolot to urządzenie długowieczne, nie trzeba nikogo przekonywać. Do dziś na pokazach można podziwiać statki powietrzne, które powstały przed drugą wojną światową, bez trudu znajdziemy nawet sześćdziesięcioletnie konstrukcje eksploatowane w zarobkowym przewozie pasażerskim bądź w lotnictwie wojskowym.

Ponadto w numerze:

Aktualności wojskowe, cywilne i kosmiczne
Wywiad z dowódcą Sił Powietrznych generałem broni pilotem Lechem Majewskim
Ćwiczenie „Combined Strength 2010”
Centralne lotnisko dla Polski
VII Małopolski Piknik Lotniczy
Podwójny jubileusz wielkich pionierów astronautyki
Umierają ostatni, pamiętający drugą wojnę światową, oficerowie polskiego lotnictwa
Listy do redakcji - Ponownie o zbrojeniach lotniczych II RP
Poster: Sikorsky UH-60L Black Hawk

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony