SAR 2009
Urząd Lotnictwa Cywilnego na swojej stronie internetowej zamieścił poniższą informację dotyczącą SAR.
Doskonalenie umiejętności osób kierujących operacjami poszukiwania i ratownictwa lotniczego było celem warsztatów SAR 2009.
Warsztaty zorganizowała Polska Agencja Żeglugi Powietrznej. W tym roku zastąpiły organizowane przez Dowództwo Sił Powietrznych coroczne szkolenie „SAREX”.
Spotkanie prowadził Kierownik Działu Informacji Powietrznej PAŻP. Wzięli w nim udział przedstawiciele Urzędu Lotnictwa Cywilnego, a także Ministerstwa Infrastruktury, Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji, Sztabu Generalnego WP, Centrum Operacji Powietrznych (personel ARCC Warszawa), Instytutu Technicznego Wojsk Lotniczych, Policji, Straży Granicznej, Państwowej Straży Pożarnej, Morskiej Służby Poszukiwania i Ratownictwa, Polskich Linii Lotniczych LOT S.A., Przedsiębiorstwa Państwowego „Porty Lotnicze”, SPZOZ Lotnicze Pogotowie Ratunkowe, Tatrzańskiego Ochotniczego Pogotowia Ratunkowego i Urzędu Komunikacji Elektronicznej.
Podczas „Warsztatów SAR 2009” poruszone zostały istotne problemy służby poszukiwania i ratownictwa lotniczego, obejmujące finansowanie, koordynację działań, wykorzystanie dostępnych sił i środków, współpracę z innymi służbami ratowniczymi podczas prowadzenia akcji poszukiwawczo-ratowniczej. Podczas warsztatów głos zabrali:
Przedstawiciel Urzędu Lotnictwa Cywilnego, który wyjaśnił rolę i zadania ULC, jako krajowej władzy nadzorującej, przedstawił zapisy projektu ustawy o zmianie ustawy Prawo lotnicze dotyczące organizacji i funkcjonowania Służby Poszukiwania i Ratownictwa Lotniczego. W drugiej części wystąpienia, przedstawiciel ULC przedstawił informacje o aktualnym stanie i zadaniach Międzynarodowego Programu COSPAS - SARSAT i rozwijanym właśnie systemie „MEOSAR”. Przedstawił również kwestie związane z rejestracją nadajników sygnału niebezpieczeństwa (ELT, EPIRB, PLB) i ewidencją pokładowych i osobistych nadajników sygnału niebezpieczeństwa prowadzoną przez Urząd lotnictwa Cywilnego.
Szef Wydziału Ratownictwa Lotniczego Dowództwa Sił Powietrznych zapoznał uczestników warsztatów ze strukturą, zadaniami oraz wyposażeniem sił i środków ratownictwa lotniczego wydzielanych z Sił Powietrznych do narodowego systemu SAR. Przedstawił również opracowaną w Dowództwie Sił Powietrznych koncepcję funkcjonowania systemu SAR po 01.01.2009 r., która zakłada wydzielenie komponentu SAR z Sił Powietrznych operującego z wojskowych lotnisk bazowania stanowiącego uzupełnienie narodowego systemu poszukiwania i ratownictwa.
Szef Ośrodka Koordynacji Poszukiwań i Ratownictwa Lotniczego (ARCC Warszawa) podsumował działalność ARCC Warszawa. W 2008 roku miało miejsce 139 sytuacji awaryjnych, w którym wyjaśnianiu był zaangażowany Ośrodek w tym min.: 3 akcje poszukiwawczo – ratownicze, 1 transport medyczny, 83 sygnały z COSPAS-SARSAT, 35 sytuacji awaryjnych w powietrzu. Natomiast, do czerwca 2009 roku miało miejsce 48 sytuacji awaryjnych w tym min.: 1 akcja poszukiwawczo – ratownicza, 33 sygnały z COSPAS-SARSAT i 14 sytuacji awaryjnych w powietrzu.
Przedstawiciel Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej przedstawił sposób, w jaki PAŻP obecnie zapewnia koordynacji działań poszukiwawczo-ratowniczych w polskiej przestrzeni powietrznej i poinformował o działaniach, które mają doprowadzić do powstania w PAŻP cywilno-wojskowego ośrodka koordynacji poszukiwania i ratownictwa lotniczego (szkolenie personelu, wyposażenie stanowisk pracy, zapewnienie systemu łączności radiowej).
Zastępca Dyrektora SPZOZ Lotnicze Pogotowie Ratunkowe omówił koncepcję funkcjonowania Lotniczego Pogotowia Ratunkowego w oparciu o nową flotę śmigłowców EC-135. Wspomniał również, że zgodnie z ustawą z dnia 8 września 2006 roku o Państwowym Ratownictwie Medycznym do zadań lotniczego zespołu ratownictwa medycznego, finansowanych z budżetu państwa, z części, której dysponentem jest minister właściwy do spraw zdrowia, należy wykonywanie medycznych czynności ratunkowych, dlatego jeżeli znane jest miejsce wypadku lotniczego i miejsce znajdowania się osób poszkodowanych do udzielenia pomocy mogą być wzywane lotnicze zespoły ratownictwa medycznego. Przypomniał także, że zgodnie z Art. 48 ust. 9 i 10 ustawy o Państwowym Ratownictwie Medycznym „Lotnicze zespoły ratownictwa medycznego mogą wykonywać zadania poszukiwawcze w ramach lotniczego systemu poszukiwania i ratownictwa (ASAR). Finansowanie tych zadań odbywa się ze środków przeznaczonych na funkcjonowanie systemu ASAR”. Niestety Lotnicze Pogotowie Ratunkowe nie ma podpisanych umów niezbędnych do realizacji tego zadania. Godzina lotu poszukiwawczo – ratunkowego wykonywanego przez śmigłowiec Mi-2 kosztuje około 4 tys. PLN, a wykonywany przez śmigłowiec AUGUSTA około 7 tys. PLN. Gdyby wszystkie loty poszukiwawczo ratownicze wykonane w 2008 roku, byłe realizowane przez śmigłowce Lotniczego Pogotowia Ratunkowego ich koszt wyniósłby odpowiednio: 12 lub 21 tys. PLN.
Kierownik Morskiego Ratowniczego Centrum Koordynacyjnego przedstawił zasady funkcjonowania Morskiej Służby Poszukiwania i Ratownictwa w oparciu o „Plan SAR”. Poruszył również szereg problemów wynikających z coraz bardziej ograniczonych możliwości wykorzystania śmigłowców ratowniczych MW RP, które są jedynymi środkami lotniczymi ratującymi zdrowie i życie ludzi, będących w niebezpieczeństwie na morzu.
Podczas dyskusji prowadzonej w trakcie warsztatów zostały wyjaśnione min.: zasady wykorzystania grup naziemnego poszukiwania, rola statków powietrznych służb ratowniczych oraz służb porządku publicznego, które mogą być doraźnie wezwane do działań poszukiwawczo-ratowniczych, znaczenie planu ASAR, jako podstawowego dokumentu określającego skład, rozmieszczenie i zasady użycia jednostek, podmiotów i służb zapewniających poszukiwanie i ratownictwo w polskiej przestrzeni powietrznej.
Przedstawiciel Departamentu Operacyjno-Lotniczego Urzędu Lotnictwa Cywilnego, zapoznał zebranych z zasadami przyznawania certyfikatów lotniczych, zasadami lądowania śmigłowców w miejscach innych niż lotniska i lądowiska. Przekonywał o konieczności i zasadności tworzenia lądowisk przyszpitalnych. Oraz poinformował, w jaki sposób Urząd Lotnictwa Cywilnego reaguje na przypadki naruszania przez cywilne statki powietrzne przepisów prawa lotniczego.
Zastępca Dyrektora SPZOZ Lotniczego Pogotowia Ratunkowego, w odpowiedzi na pytanie Kierownika Morskiego Ratowniczego Centrum Koordynacyjnego, poinformował, ze nowe śmigłowce EC-135 nie posiadają certyfikatu do wykonywania lotów nad morzem.
Jednak za najważniejsze należy uznać, iż warsztaty stworzyły możliwość dyskusji, wymiany poglądów oraz przedstawienia własnych potrzeb, oczekiwań i możliwości.
Komentarze