Ruch lotniczy w podziale na przewoźników
W 2010 roku polskie porty lotnicze obsłużyły 17 mln 360 tys. pasażerów w ruchu regularnym, tj. o 7,8% więcej aniżeli w 2009 roku. Wciąż największym partnerem dla polskich lotnisk był PLL LOT wraz z EUROLOT. Pasażerowie grupy stanowili ponad 29% ogółu obsłużonych w tym segmencie ruchu.
W pierwszej piątce największych przewoźników znaleźli się jeszcze: WIZZAIR (22,6%), RYANAIR (21,5%), Lufthansa (7,1%) oraz EASYJET (3,1%). Na polskim rynku lotniczym widoczny jest powolny wzrost koncentracji przewozów wokół największych linii lotniczych. Od 2005 r. udział pięciu największych przewoźników stale rośnie (wykres poniżej).
Zauważalna jest stabilizacja udziału w rynku tzw. przewoźników niskokosztowych. Od roku 2007 udział ten oscyluje na poziomie nieco ponad 50%, chociaż liczba tego typu przewoźników operujących z/do polskich portów lotniczych spadła w tym czasie z 15 do 9. Warto odnotować również fakt zatrzymania utraty udziałów w rynku (począwszy od 2008 roku) przewoźnika narodowego PLL LOT, chociaż dystans między nim a kolejnymi przewoźnikami konsekwentnie się zmniejsza.
Ruch czarterowy
W minionym roku segment rynku czarterowego zwiększył się o 9,9% w stosunku do roku 2009, osiągając 3 mln 283 tys. obsłużonych pasażerów. Zdecydowanie największym operatorem na rynku był PLL LOT S.A., którego pasażerowie stanowili w polskich portach lotniczych 15,7%. Wśród największych pięciu przewoźników znaleźli się także kolejno: Travel Service (8,5%), Eurocypria (7,1%), AMC Airlines (7,0%) oraz Air Italy Polska (6,8%).
W przeciwieństwie do ruchu regularnego, segment czarterów charakteryzuje się dość dużym rozproszeniem - ponad 80% rynku przewozów czarterowych obsłużyło piętnastu przewoźników, w przypadku ruchu regularnego było ich jedynie pięciu.
Warto zwrócić uwagę na znaczący wzrost udziału polskich przewoźników czarterowych w tym segmencie. W stosunku do roku 2009 zwiększył się on o 7,5 pkt. proc., co przełożyło się na wzrost liczby przewiezionych pasażerów o prawie 50%. Temu wzrostowi sprzyjało pojawienie się nowej polskiej linii lotniczej Enter Air, która w pierwszym roku swojej działalności obsłużyła ponad 200 tys. pasażerów i stała się szóstym graczem na rynku.
Komentarze