Rozporządzenie w sprawie wpłaty lotniczej
Urząd Lotnictwa Cywilnego przekazał do konsultacji społecznych projekt rozporządzenia Ministra Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej w sprawie wysokości wpłaty lotniczej.
Niniejsze rozporządzenie stanowi kontynuację rozporządzeń wydawanych – do roku 2011 - corocznie na podstawie art. 129a ust. 2 ustawy - Prawo lotnicze. Zmiana podstawy prawnej dla wydania rozporządzenia, jak również ograniczenie zakresu uregulowań zawartych w rozporządzeniu względem rozporządzeń dotyczących wpłat uiszczanych do roku 2011 włącznie, związana jest z nowelizacją ustawy - Prawo lotnicze wprowadzoną ustawą z dnia 30 czerwca 2011 r. o zmianie ustawy – Prawo lotnicze oraz niektórych innych ustaw.
Konieczność wydania niniejszego rozporządzenia wynika ze stosowania przepisów rozporządzenia Komisji (WE) nr 1794/2006 z dnia 6 grudnia 2006 r. ustanawiającego wspólny schemat opłat za korzystanie ze służb żeglugi powietrznej oraz rozporządzenia nr 550/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady Unii Europejskiej z dnia 10 marca 2004 r. w sprawie zapewniania służb żeglugi powietrznej w Jednolitej Europejskiej Przestrzeni Powietrznej. Przytoczone powyżej przepisy unijne stanowią, iż opłaty nawigacyjne – których elementem są koszty Urzędu Lotnictwa Cywilnego związane ze sprawowaniem nadzoru nad służbami żeglugi powietrznej – ustalane są na okres roku kalendarzowego. Tym samym dla każdego roku wydawane jest rozporządzenie określające wysokość wpłaty na dany rok.
Zgodnie z wymienionymi powyżej unijnymi aktami prawnymi, opłaty nawigacyjne muszą być ustalane w oparciu o koszty ponoszone w związku z zapewnianiem służb żeglugi powietrznej, na które to koszty składają się koszty ponoszone przez instytucje zapewniające służby żeglugi powietrznej oraz przez krajową władzę nadzorującą. Koszty ponoszone przez władze krajowe mogą zostać włączone do podstawy kosztowej opłat pobieranych przez instytucje zapewniające służby żeglugi powietrznej pod warunkiem, że są one ponoszone przez te władze w związku z zapewnianiem służb żeglugi powietrznej. Oznacza to, że mogą być wliczane do podstawy kosztowej opłat nawigacyjnych, tylko i wyłącznie te koszty, które są ponoszone przez Urząd Lotnictwa Cywilnego, którego Prezes pełni funkcję państwowej władzy nadzorującej, w związku z realizacją funkcji związanych z zapewnianiem służb żeglugi powietrznej, a więc funkcji nadzorczych w rozumieniu przepisów dotyczących tworzenia Jednolitej Europejskiej Przestrzeni Powietrznej oraz bieżącego nadzoru nad realizacją zadań przez instytucje zapewniające służby żeglugi powietrznej.
Określona w przepisach niniejszego rozporządzenia kwota wpłaty lotniczej uiszczanej przez instytucję zapewniającą służby żeglugi powietrznej, która w podstawach kosztowych opłat nawigacyjnych na rok 2013 uwzględnia koszty ponoszone przez Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego (Polską Agencję Żeglugi Powietrznej), w roku 2013 wyniesie 11.469.677 PLN. Na tę kwotę składają się wydatki Urzędu związane ze służbami żeglugi powietrznej planowane na 2013 r., stanowiące tzw. koszty ustalone określone w treści krajowego planu skuteczności działania dla służb żeglugi powietrznej na lata 2012-2014 , w wysokości 11.343.941 PLN oraz saldo roku 2011, powiększające kwotę wpłaty lotniczej na rok 2013 (w związku z niepełnym pokryciem wydatków Urzędu poniesionych w roku 2011), w wysokości 125.736 PLN.
Kalkulacja planowanych na 2013 rok kosztów związanych z żeglugą powietrzną (kosztów ustalonych) oparta jest o zaangażowanie pracowników ULC w zadania związane ze służbami żeglugi powietrznej, z uwzględnieniem planowanego kształtowania się w roku 2013 czynników zewnętrznych wpływających na ilość pracy pracowników ULC w obszarze służb żeglugi powietrznej (do czynników tych należą m.in. liczba instytucji zapewniających służby żeglugi powietrznej, liczba organów zapewniających te służby, liczba licencjonowanego przez Prezesa Urzędu personelu kontroli ruchu lotniczego, liczba ośrodków szkolenia personelu służb ruchu lotniczego) oraz o planowany budżet ULC na rok 2013 określony w projekcie ustawy budżetowej na ten rok. Określone koszty Urzędu na rok 2013 odpowiadają kwocie kosztów ustalonych Urzędu, określonej w pierwotnej wersji planu skuteczności działania służb żeglugi powietrznej na lata 2012-2014. Obejmują one koszty związane ze służbami trasowymi i terminalowymi.
Projekt rozporządzenia jest zgodny z prawem UE i nie podlega notyfikacji zgodnie z trybem przewidzianym w przepisach dotyczących sposobu funkcjonowania krajowego systemu notyfikacji norm i aktów prawnych.
Projekt rozporządzenia MTBiGM w sprawie wpłaty lotniczej do pobrania tutaj.
Komentarze