Przejdź do treści
Źródło artykułu

Rozporządzenie w sprawie sposobu obliczania kosztów wykonywania obowiązku (...)

Urząd Lotnictwa Cywilnego przekazał do konsultacji społecznych projekt Rozporządzenia Ministerstwa Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej w sprawie sposobu obliczania kosztów wykonywania obowiązku użyteczności publicznej w stosunku do regularnego przewozu lotniczego.

Rozporządzenie określa sposób obliczania kosztów wykonywania obowiązku użyteczności publicznej z uwzględnieniem przepisów i wytycznych Unii Europejskiej dotyczących rekompensaty z tytułu świadczenia obowiązku użyteczności publicznej.

Celem wydania niniejszego rozporządzenia jest wprowadzenie do prawodawstwa krajowego zasad związanych z obliczaniem kosztów wykonywania PSO, które stanowią podstawę dla rekompensaty, jeżeli taka towarzyszy obsłudze danej trasy. Rozporządzenie będzie miało zastosowanie jedynie w przypadku nałożenia PSO na jakąkolwiek trasę oraz uznania zasadności rekompensaty kosztów przewoźnika lotniczego – zgodnie z art. 197 ust. 1 i 7 ustawy.

Nowa regulacja ma na celu określenie:

  • pojęcie kosztów wykonywania obowiązku użyteczności publicznej (koszty PSO). Definicja ta uwzględnia postanowienia wymienionych wyżej przepisów i wytycznych, zgodnie z którymi kwota rekompensaty nie może przekraczać kwoty niezbędnej do pokrycia kosztów wynikających ze świadczenia usług objętych obowiązkiem, po odliczeniu przychodów i doliczeniu uzasadnionego poziomu zysku,

  • rodzaju kosztów, które powinny zaliczać się do kosztów wykonywania obowiązku użyteczności publicznej, dzieląc je na koszty bezpośrednie, koszty pośrednie, koszty infrastruktury i koszty finansowe. w rozporządzeniu wydanym na podstawie art. 197 ust. 1 pkt 2 ustawy,

  • pojęcia przychodów, które pomniejszają wartość kosztów dla celów ustalenia kosztów PSO. Wskazuje on także na przykładowe rodzaje przychodów, które powinny zostać uwzględnione przy kalkulacji kosztów PSO, biorąc pod uwagę najczęściej występujące kategorie przychodów przewoźników związane z operowanie na określonej trasie,

  • konieczności prowadzenia odrębnej ewidencji księgowej przychodów i kosztów wykonywania obowiązku użyteczności publicznej koniecznej do przejrzystego rozdzielenia przychodów i kosztów związanych z obsługą PSO od przychodów i kosztów pozostałej działalności przewoźnika,

Projektowane przepisy miały wpływ na sektor finansów publicznych, w tym na zwiększenie wydatków lub zmniejszenie dochodów jednostek sektora finansów publicznych. Nie podlega również notyfikacji.

Zmieniony ( 15.03.2012.)

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony