Rozporządzenie w spr. Krajowego Programu Ochrony Lotnictwa Cywilnego
Urząd Lotnictwa Cywilnego przekazał do konsultacji społecznych projekt rozporządzenia Rady Ministrów w sprawie Krajowego Programu Ochrony Lotnictwa Cywilnego.
Wejście w życie przepisów rozporządzenia 300/2008 w sprawie wspólnych zasad w dziedzinie ochrony lotnictwa cywilnego i uchylającego rozporządzenie (WE) 2320/2002 oraz przepisów wykonawczych do tego rozporządzenia w dniu 29 kwietnia 2010 roku zmieniło w sposób gruntowny zasady obowiązujące w ochronie lotnictwa cywilnego w państwach członkowskich UE. Zmiany te polegały głównie na:
W związku z powyższym, podczas pracy nad projektem rozporządzenia Rady Ministrów w sprawie Krajowego Programu Ochrony Lotnictwa Cywilnego przyjęto następująco założenia:
Dokonanie niezbędnych zmian w przepisach prawa krajowego powinno polegać na pełnym wdrożeniu przepisów europejskich;
W związku z powyższym, mając na uwadze toczące się obecnie postępowanie przeciwko Polsce prowadzone przez KE w sprawie niepełnego respektowania przepisów z zakresu ochrony w odniesieniu do tzw. małych lotnisk, w projekcie rozporządzenia wszystkie lotniska cywilne będące w rejestrze lotnisk objęte zostały wymogami w zakresie ochrony wynikającymi z prawa unijnego.
Jednocześnie, poprzez rozporządzenie 1254/2009 z dnia 18 grudnia 2009 r. Komisja ustaliła kryteria pozwalające państwom członkowskim na odstąpienie od wspólnych podstawowych norm, o których mowa w art. 4 ust. 1, oraz przyjęcie alternatywnych środków ochrony zapewniających odpowiedni poziom ochrony na podstawie lokalnej oceny ryzyka. Alternatywne środki są uzasadnione przyczynami związanymi z wielkością statku powietrznego lub przyczynami związanymi z charakterem, skalą lub częstotliwością działalności, lub innych odpowiednich okoliczności, które zostały wymienione w rozporządzeniu (KE) nr 1254/2009. Procedura stosowania wyłączeń została opisana w projekcie rozporządzenia.
Mając na uwadze szeroki zakres spraw mających zostać uregulowanymi poprzez nowe rozporządzenie w sprawie Krajowego Programu Ochrony Lotnictwa Cywilnego, Urząd Lotnictwa Cywilnego zwraca się z prośbą o przesyłanie uwag na adres e-mail: pglogowski@ulc.gov.pl w ciągu 10 dni od dnia otrzymania pisma Urzędu w tej sprawie, termin dla związków zawodowych upłynie po 21 dniach od dnia otrzymania wspomnianego pisma.
Projekt rozporządzenia Rady Ministrów w sprawie Krajowego Programu Ochrony Lotnictwa Cywilnego
Uzasadnienie
Wejście w życie przepisów rozporządzenia 300/2008 w sprawie wspólnych zasad w dziedzinie ochrony lotnictwa cywilnego i uchylającego rozporządzenie (WE) 2320/2002 oraz przepisów wykonawczych do tego rozporządzenia w dniu 29 kwietnia 2010 roku zmieniło w sposób gruntowny zasady obowiązujące w ochronie lotnictwa cywilnego w państwach członkowskich UE. Zmiany te polegały głównie na:
- ustanowieniu wspólnych zasad i wspólnych podstawowych norm w ochronie lotnictwa;
- przyjęciu wspólnej, na obszarze Unii Europejskiej wykładni standardów zawartych w Aneksie 17 do Konwencji ICAO;
- uproszczeniu, harmonizacji i zapewnieniu przejrzystości obowiązujących zasad ochrony;
- określać obowiązki nałożone na poszczególne podmioty;
- przypisywać odpowiedzialność za realizację (nie fizyczne wykonanie) poszczególnych czynności;
- ewentualnie dodatkowo określać zagadnienia, których nie regulują przepisy wspólnotowe ani inne przepisy krajowe.
W związku z powyższym, podczas pracy nad projektem rozporządzenia Rady Ministrów w sprawie Krajowego Programu Ochrony Lotnictwa Cywilnego przyjęto następująco założenia:
Dokonanie niezbędnych zmian w przepisach prawa krajowego powinno polegać na pełnym wdrożeniu przepisów europejskich;
- Uproszczenie procedur opisanych w przepisach krajowych w celu utrzymania harmonizacji zasad obowiązujących w państwach członkowskich UE wdrożonych na podstawie wspólnotowych przepisów;
- Określenie odpowiedzialności za realizację określonych wymogów ochrony lotnictwa i przypisanie ich do zarządzających portami lotniczymi, przewoźników, organów państwowych i innych podmiotów objętych zakresem przepisów jest kluczowym zagadnieniem niezbędnym dla prawidłowej realizacji przepisów europejskich;
- Eliminacja bardziej rygorystycznych środków ochrony istniejących w obecnym KPOLC;
- Ewentualne utrzymywanie poszczególnych odstępstw lub wprowadzanie nowych bardziej rygorystycznych środków ochrony jest jedynie możliwe przy pełnym uwzględnieniu zasad określonych w art. 6 rozp. 300/2008.
W związku z powyższym, mając na uwadze toczące się obecnie postępowanie przeciwko Polsce prowadzone przez KE w sprawie niepełnego respektowania przepisów z zakresu ochrony w odniesieniu do tzw. małych lotnisk, w projekcie rozporządzenia wszystkie lotniska cywilne będące w rejestrze lotnisk objęte zostały wymogami w zakresie ochrony wynikającymi z prawa unijnego.
Jednocześnie, poprzez rozporządzenie 1254/2009 z dnia 18 grudnia 2009 r. Komisja ustaliła kryteria pozwalające państwom członkowskim na odstąpienie od wspólnych podstawowych norm, o których mowa w art. 4 ust. 1, oraz przyjęcie alternatywnych środków ochrony zapewniających odpowiedni poziom ochrony na podstawie lokalnej oceny ryzyka. Alternatywne środki są uzasadnione przyczynami związanymi z wielkością statku powietrznego lub przyczynami związanymi z charakterem, skalą lub częstotliwością działalności, lub innych odpowiednich okoliczności, które zostały wymienione w rozporządzeniu (KE) nr 1254/2009. Procedura stosowania wyłączeń została opisana w projekcie rozporządzenia.
Mając na uwadze szeroki zakres spraw mających zostać uregulowanymi poprzez nowe rozporządzenie w sprawie Krajowego Programu Ochrony Lotnictwa Cywilnego, Urząd Lotnictwa Cywilnego zwraca się z prośbą o przesyłanie uwag na adres e-mail: pglogowski@ulc.gov.pl w ciągu 10 dni od dnia otrzymania pisma Urzędu w tej sprawie, termin dla związków zawodowych upłynie po 21 dniach od dnia otrzymania wspomnianego pisma.
Projekt rozporządzenia Rady Ministrów w sprawie Krajowego Programu Ochrony Lotnictwa Cywilnego
Uzasadnienie
Źródło artykułu
Komentarze