Przejdź do treści
Źródło artykułu

Rozporządzenie w spr. Krajowego Programu Ochrony Lotnictwa Cywilnego

Urząd Lotnictwa Cywilnego przekazał do konsultacji społecznych projekt rozporządzenia Rady Ministrów w sprawie Krajowego Programu Ochrony Lotnictwa Cywilnego.

Wejście w życie przepisów rozporządzenia 300/2008 w sprawie wspólnych zasad w dziedzinie ochrony lotnictwa cywilnego i uchylającego rozporządzenie (WE) 2320/2002 oraz przepisów wykonawczych do tego rozporządzenia w dniu 29 kwietnia 2010 roku zmieniło w sposób gruntowny zasady obowiązujące w ochronie lotnictwa cywilnego w państwach członkowskich UE. Zmiany te polegały głównie na:
  • ustanowieniu wspólnych zasad i wspólnych podstawowych norm w ochronie lotnictwa;
  • przyjęciu wspólnej, na obszarze Unii Europejskiej wykładni standardów zawartych w Aneksie 17 do Konwencji ICAO;
  • uproszczeniu, harmonizacji i zapewnieniu przejrzystości obowiązujących zasad ochrony;
Wymagane działania na poziomie krajowym w związku z wejściem w życie nowych wspólnotowych przepisów to przede wszystkim stworzenie Krajowego Programu Ochrony Lotnictwa Cywilnego odpowiadającego wymogom wprowadzonych przez KE przepisów. Zgodnie z artykułem 10 rozporządzenia 300/2008 program ten powinien:
  • określać obowiązki nałożone na poszczególne podmioty;
  • przypisywać odpowiedzialność za realizację (nie fizyczne wykonanie) poszczególnych czynności;
  • ewentualnie dodatkowo określać zagadnienia, których nie regulują przepisy wspólnotowe ani inne przepisy krajowe.
Z uwagi na bardzo rozległy zakres nowelizacji koniecznym było opracowanie zupełnie nowego aktu prawnego, który zastąpi dotychczas obowiązujące rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 19 czerwca 2007 r. w sprawie Krajowego Programu Ochrony Lotnictwa realizującego zasady ochrony lotnictwa (Dz. U. Nr 116, poz. 803, z późn. zm.). Jednocześnie nowy akt prawny został opracowywany z uwzględnieniem zebranych doświadczeń w trakcie stosowania obecnych przepisów.

W związku z powyższym, podczas pracy nad projektem rozporządzenia Rady Ministrów w sprawie Krajowego Programu Ochrony Lotnictwa Cywilnego przyjęto następująco założenia:
Dokonanie niezbędnych zmian w przepisach prawa krajowego powinno polegać na pełnym wdrożeniu przepisów europejskich;
  • Uproszczenie procedur opisanych w przepisach krajowych w celu utrzymania harmonizacji zasad obowiązujących w państwach członkowskich UE wdrożonych na podstawie wspólnotowych przepisów;
  • Określenie odpowiedzialności za realizację określonych wymogów ochrony lotnictwa i przypisanie ich do zarządzających portami lotniczymi, przewoźników, organów państwowych i innych podmiotów objętych zakresem przepisów jest kluczowym zagadnieniem niezbędnym dla prawidłowej realizacji przepisów europejskich;
  • Eliminacja bardziej rygorystycznych środków ochrony istniejących w obecnym KPOLC;
  • Ewentualne utrzymywanie poszczególnych odstępstw lub wprowadzanie nowych bardziej rygorystycznych środków ochrony jest jedynie możliwe przy pełnym uwzględnieniu zasad określonych w art. 6 rozp. 300/2008.
Należy zwrócić jednocześnie uwagę na fakt, że rozporządzenie (WE) nr 300/2008 stosuje się do wszystkich portów lotniczych lub części portów lotniczych znajdujących się na terytorium państwa członkowskiego, które nie są wykorzystywane jedynie do celów wojskowych. Zgodnie z interpretacją Komisji Europejskiej oznacza to, że stosuje się ono do wszystkich publicznych i prywatnych portów lotniczych lub części portów lotniczych i nie ogranicza się wyłącznie do portów lotniczych, w których prowadzona jest handlowa eksploatacja transportu lotniczego. Jednocześnie, zgodnie z art. 12 rozporządzenia nr 300/2008 (WE), każdy operator portu lotniczego sporządza, stosuje i utrzymuje w mocy program ochrony portu lotniczego.

W związku z powyższym, mając na uwadze toczące się obecnie postępowanie przeciwko Polsce prowadzone przez KE w sprawie niepełnego respektowania przepisów z zakresu ochrony w odniesieniu do tzw. małych lotnisk, w projekcie rozporządzenia wszystkie lotniska cywilne będące w rejestrze lotnisk objęte zostały wymogami w zakresie ochrony wynikającymi z prawa unijnego.

Jednocześnie, poprzez rozporządzenie 1254/2009 z dnia 18 grudnia 2009 r. Komisja ustaliła kryteria pozwalające państwom członkowskim na odstąpienie od wspólnych podstawowych norm, o których mowa w art. 4 ust. 1, oraz przyjęcie alternatywnych środków ochrony zapewniających odpowiedni poziom ochrony na podstawie lokalnej oceny ryzyka. Alternatywne środki są uzasadnione przyczynami związanymi z wielkością statku powietrznego lub przyczynami związanymi z charakterem, skalą lub częstotliwością działalności, lub innych odpowiednich okoliczności, które zostały wymienione w rozporządzeniu (KE) nr 1254/2009. Procedura stosowania wyłączeń została opisana w projekcie rozporządzenia.

Mając na uwadze szeroki zakres spraw mających zostać uregulowanymi poprzez nowe rozporządzenie w sprawie Krajowego Programu Ochrony Lotnictwa Cywilnego, Urząd Lotnictwa Cywilnego zwraca się z prośbą o przesyłanie uwag na adres e-mail: pglogowski@ulc.gov.pl w ciągu 10 dni od dnia otrzymania pisma Urzędu w tej sprawie, termin dla związków zawodowych upłynie po 21 dniach od dnia otrzymania wspomnianego pisma.

Projekt rozporządzenia Rady Ministrów w sprawie Krajowego Programu Ochrony Lotnictwa Cywilnego
Uzasadnienie
 
FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony