Przejdź do treści
Źródło artykułu

Rozporządzenie MI w sprawie wymagań procedur międzynarodowych (...)

Urząd Lotnictwa Cywilnego przekazał do konsultacji społecznych projekt rozporządzenia Ministra Infrastruktury w sprawie wymagań procedur międzynarodowych dla systemów, urządzeń oraz procedur wykorzystywanych w służbach łączności, nawigacji, dozorowania, przetwarzaniu danych oraz wykorzystaniu częstotliwości radiowych w lotnictwie cywilnym.

Przedmiotowa regulacja ma na celu wprowadzenie do stosowania wymagań międzynarodowych określonych przez Organizację Międzynarodowego Lotnictwa Cywilnego (ICAO) w Załączniku 10 do Konwencji Chicagowskiej, dla zapewnienia i zwiększenia bezpieczeństwa działania lotnictwa cywilnego w zakresie służb łączności, nawigacji, dozorowania (służby CNS), przetwarzania danych oraz wykorzystywania częstotliwości radiowych.

Obecnie wszystkie załączniki do ww. Konwencji są ogłaszane na podstawie art. 3 ust. 2 ustawy Prawo lotnicze w Dzienniku Urzędowym Urzędu Lotnictwa Cywilnego, jako obwieszczenie Prezesa Urzędu. W ten sam sposób publikowane są uchwalane i przesyłane przez ICAO poprawki do załączników.

Normy załączników, w tym również normy Załącznika 10, nie mogą być uznane za normy samowykonalne bowiem wskazane przepisy nie dają podstaw do podejmowania przez ICAO uchwał zawierających takie normy oraz nie podlegają bezpośredniemu stosowaniu w polskim porządku prawnym, lecz wymagają trasnponowania do polskiego prawa. Dlatego też kolejnym i zarazem podstawowym celem wydania niniejszego rozporządzenia jest zapewnienie bezpośredniego stosowania norm oraz zalecanych metod postępowania zawartych w Załączniku 10 do Konwencji o międzynarodowym lotnictwie cywilnym.

Projektowane rozporządzenie będzie zawierać niezbędne wskazówki dla podmiotów lotniczych realizujących normy zalecane ICAO jak i ewentualnie wskazywać procedury wykonania przepisów Załącznika 10.

Dokument ma stanowić swoisty „klucz” dla użytkowników, którzy czytaliby go łącznie z opublikowanym Załącznikiem 10 do Konwencji o międzynarodowym lotnictwie cywilnym. Rozwiązanie to pozwoli uniknąć zaistnienia potencjalnie niebezpiecznych sytuacji w zabezpieczeniu żeglugi powietrznej spowodowanych rozbieżnościami pomiędzy wciąż aktualizowanym Załącznikiem 10, a polskim ustawodawstwem.

Zachęcamy Państwa do zapoznania się z treścią projektowanego rozporządzenia, dostępnego ze strony Urzędu Lotnictwa Cywilnego

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony