Przejdź do treści
Samolot zawodniczy RWD-9, nr rej. SP-DRF (fot. archiwum samolotypolskie.pl)
Źródło artykułu

Rocznica oblotu samolotu RWD-9

Dziś przypada 85. rocznica oblotu samolotu RWD-9, który zbudowany został specjalnie z myślą o uczestnictwie w zawodach Challange w 1934 roku.

Projekt samolotu opracowali, w Doświadczalnych Warsztatach Lotniczych, w latach 1932-1933 Stanisław Rogalski i Jerzy Drzewiecki. Był to dalszy rozwój samolotu RWD-6. W konstrukcji uwzględniono przyczynę katastrofy, w której zginęli Franciszek Żwirko i Stanisław Wigura, tzn. zbyt mało sztywne skrzydło.

Zespół DWL włożył wiele wysiłku w opracowanie aerodynamiki kadłuba. Współpracowano ściśle z inż. Czesławem Bieńkiem z Instytutu Aerodynamicznego.

Pierwszy lot RWD-9 odbył się 4 grudnia 1933 roku. Samolot oblatał pilot doświadczalny RWD, Kazimierz Chorzewski. Prototyp napędzany był rzędowym silnikiem Menasco o mocy 195 kW (265 KM).

Innowacyjnością RWD-9 było: zastosowanie interceptorów sprzężonych z lotkami (dla poprawy sterowności poprzecznej na małych prędkościach), szczelinowe klapy również sprzężone z lotkami i slotami (dla obniżenia prędkości minimalnej), sprawny system składania skrzydła (czas jedynie 44 sekundy), podwozie z amortyzacją o dużym skoku i skutecznymi hamulcami (dla skrócenia dobiegu).

W Challenge'u 1934 (28.08-16.09.1934) na samolocie na RWD-9S (SP-DRD) zwyciężyli kpt. Jerzy Bajan i sierż. Gustaw Pokrzywka. W końcu 1934 r. zwycięski RWD-9 był wystawiony na Międzynarodowym Salonie Lotniczym w Paryżu.


Międzynarodowe Zawody Samolotów Turystycznych (Challenge 1934) (Katowice). Pilot Jerzy Bajan w samolocie RWD-9S (fot. Datka Czesław/Narodowe Archiwum Cyfrowe)

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony