Przejdź do treści
TZL RWD-8 w locie (fot. Warsztat Lotniczy TZL/FB)
Źródło artykułu

Repliki samolotów RWD tematem październikowej Glassówki

Repliki samolotów RWD to temat najbliższej "Glassówki" – spotkania poświęconego polskim konstrukcjom lotniczym, które od wiosny 2004 roku współorganizowane jest przez Klub Miłośników Historii Polskiej Techniki Lotniczej i Stowarzyszenie Młodych Inżynierów Lotnictwa (SMIL).

Spotkanie odbędzie się 21 października 2023 r., o godzinie 10:15 w sali nr A 6 Wydziału Mechanicznego, Energetyki i Lotnictwa (MEiL), w budynku dawnego Instytutu Aerodynamicznego. Wejście na teren Politechniki od strony ul. Nowowiejskiej 24.

Spotkanie poprowadzi Henryk Wicki, doświadczony mechanik lotniczy, budowniczy replik przedwojennych polskich samolotów.

W Warsztacie Lotniczym TZL Henryka Wickiego w Świdniku powstał jedyny na świcie samolot łącznikowy RWD-8 z okresu międzywojennego. Pod koniec września 2020 r. zostały przeprowadzone pierwsze próby naziemne nowo zbudowanego samolotu TZL RWD-8. Za sterami zasiadł autor i główny wykonawca projektu. Pierwszy po wojnie lot samolotu RWD-8 stał się faktem. Odbył się na początku października 2020 r. Za sterami pilot doświadczalny Jarosław Rozwód. Samolot jest bardzo przyjemny w pilotażu, posiada prawidłową stateczność i sterowność, rwie się w górę i łatwo się nim ląduje. Można go obecnie zobaczyć na pokazach lotniczych. Więcej TUTAJ.

TZL RWD-8 w locie (fot. Warsztat Lotniczy TZL/FB)2

(fot. Warsztat Lotniczy TZL/FB)

Henryk Wicki postanowił zbudować kolejną replikę samolotu. Tym razem wybór padł na RWD-6. Argumentów przemawiających za wyborem tego typu było kilka. Przede wszystkim osiągi tego samolotu, przy jednoczesnej prostocie konstrukcji, do tej pory przewyższają osiągi większości samolotów o porównywalnej mocy silnika i ciężarze startowym. Po drugie, możliwość zakupu produkowanego seryjnie przez Verner Motors dziewięciocylindrowego silnika gwiazdowego, który swoją mocą i gabarytami doskonale wpasowuje się w parametry zastosowanego w oryginale silnika Genet Major. No i po trzecie, ale bynajmniej nie ostatnie, rolę jaką RWD-6 odegrał w historii Polskiego Lotnictwa. Fakt, że to na tym samolocie Franciszek Żwirko i Stanisław Wigura odnieśli pierwsze wielkie sportowe zwycięstwo dla Polski, jest powszechnie znany. Więcej TUTAJ.

Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej w imieniu Henryka Wickiego serdecznie zapraszamy na kolejne spotkanie Miłośników Polskiej Techniki Lotniczej nazwane "Glassówką".

Spotkanie odbędzie się w sali nr A 6 Wydziału Mechanicznego, Energetyki i Lotnictwa (MEiL), w budynku dawnego Instytutu Aerodynamicznego. Wejście na teren Politechniki od strony ul. Nowowiejskiej 24. Jest to miejsce, w którym odbyło się już kilka Glassówek w 2019 i na początku 2020 r. Być może uda się uzgodnić wyjątkowo otwarcie zwykle zamkniętego w weekendy bezpośredniego wejścia do budynku. W przeciwnym razie trzeba wejść głównym wejściem, następnie korytarzem na I piętrze przejść do właściwego budynku i do sali. Poniżej schemat dojścia przygotowany przez Kol. Topczewskiego.

Schemat dojścia na Glassówkę w MEL

Sporą część biuletynów z wielu poprzednich spotkań można też przeczytać na stronie: www.smil.org.pl

Nagrania ze spotkań są dostępne na serwisie youtube po wpisaniu hasła: glassowka.


Przeczytaj również:
TZL: "Praca z zabytkami polega na uczeniu się..."

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony