Przejdź do treści
Źródło artykułu

Raport wstępny PKBWL ws. wypadku szybowca SZD-50-3 Puchacz w Pruszczu Gdańskim

Państwowa Komisja Badania Wypadków Lotniczych opublikowała w dniu 18 października br. raport wstępny w sprawie wypadku szybowca SZD-50-3 Puchacz (SP-3407), który wydarzył się 14 września 2022 r. w Pruszczu Gdańskim.


W raporcie 2022/5425 czytamy:

Dnia 14 września 2022 r. na lotnisku w Pruszczu Gdańskim (EPPR) odbywały się loty szybowcowe. Instruktor – pilot (zwany dalej instruktorem) zaplanował, między innymi, loty z uczniem – pilotem (zwanym dalej uczniem) w/g ćwiczenia SPL/I-5 (loty na małej prędkości, przeciągnięcia, rozpoznanie korkociągu i zapobieganie wejściu w korkociąg).

O godzinie 17:11 (LMT) zespół samolot/szybowiec wystartował do drugiego lotu na naukę wyprowadzania z korkociągu. Według oświadczenia instruktora, po wyczepieniu na wysokości około 700 m nad ziemią (AGL) załoga rozpoczęła wykonanie ćwiczenia. Z pierwszego korkociągu uczeń wyprowadził szybowiec na wysokości 600 – 550 m. Ponieważ wyprowadzenie nie było prawidłowe, instruktor przekazał uczniowi uwagi i ponownie wprowadził szybowiec w korkociąg w lewo. Po chwili dał uczniowi polecenie, aby ten wyprowadzał. Uczeń stwierdził, że próbuje, ale szybowiec nie chce się zatrzymać. Instruktor przejął sterowanie. Po nieudanych próbach wyprowadzenia, kiedy na wysokości około 300 m miał dać komendę do skoku, szybowiec przestał się obracać. Instruktor zaczął wyprowadzać go do lotu poziomego, ale szybowiec ponownie zaczął kręcić korkociąg w lewo. Na wysokości 150 – 200 m instruktor stwierdził, że wysokość jest na tyle mała, że w trakcie wyprowadzania może dojść do zderzenia z ziemią z dużą prędkością. Podjął decyzję, że doprowadzi do zderzenia szybowca z ziemią w korkociągu tak, aby lewe skrzydło, które jako pierwsze uderzy o ziemię, przejęło część energii zderzenia i złagodziło jego skutki.

Lokalizacja miejsca zdarzenia z udziałem szybowca SZD-50-3 Puchacz (SP-3407) (fot. PKBWL)

Szybowiec zderzył się z ziemią w odległości około 1,9 km na północny-wschód od progu drogi startowej 28 lotniska EPPR.

W wyniku zderzenia instruktor i uczeń odnieśli poważne obrażenia ciała. Załoga szybowca została przetransportowana śmigłowcami LPR i Marynarki Wojennej do szpitala. W wyniku zderzenia z ziemią szybowiec został zniszczony.

Raport wstępny 2022/5425 dostępny jest tutaj (LINK)

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony