Przejdź do treści
Źródło artykułu

Raport wstępny PKBWL: "Pilot stwierdził, że jest za nisko i próbował zwiększyć obroty silnika, jednak silnik nie reagował..."

24 września 2023 r., Państwowa Komisja Badania Wypadków Lotniczych opublikowała raport wstępny 2022/5615 z wypadku samolotu Socata-Rallye 235-ED (znaki rejestracyjne SP-WOP) do którego doszło 24 września 2022 r. na lotnisku w Lubinie (EPLU).

W streszczeniu raportu czytamy:

Dnia 24 września 2022 r. na lotnisku w Lubinie (EPLU) odbywały się zawody szybowcowe na celność lądowania. Holowanie szybowców odbywało się za samolotem Socata-Rally 235-ED o znakach rozpoznawczych SP-WOP. Po wykonaniu 20 holi nastąpiła zmiana pilota holującego. Pilot, przejmując samolot, wykonał jego przegląd przedlotowy. Po uruchomieniu silnika podgrzał go i po uzyskaniu (drogą radiową) zgody od kierującego lotami podkołował przed szybowiec. O godzinie 11:35 (LMT) zespół (samolot holujący – szybowiec) rozpoczął start.

Na wysokości około 300 m szybowiec wyczepił linę holowniczą i rozpoczął lot po prawym kręgu. Pilot samolotu odchylił kierunek lotu w lewo i rozpoczął zniżanie. Drogą radiową uzyskał zgodę od kierującego lotami na lądowanie z wiatrem na kierunku pasa 31 trawa. W trakcie wykonywania zakrętu w prawo pilot stwierdził, że jest za nisko i próbował zwiększyć obroty silnika, jednak silnik nie reagował. W konsekwencji, samolot lądował awaryjnie w odległości około 180 m od progu drogi startowej 31.

W końcowej fazie podejścia do lądowania samolot zerwał trakcję energetyczną linii kolejowej. W trakcie zdarzenia pilot nie odniósł żadnych obrażeń ciała, a samolot został poważnie uszkodzony.

Wypadek Socata-Rallye 235-ED w Lubinie, fot. PKBWL

Informacje o statku powietrznym 

Socata-Rallye 235-ED to jednosilnikowy czteroosobowy, dolnopłat konstrukcji metalowej, krótkiego startu i lądowania. Samolot został wyposażony w zdwojone układy sterowania. Podwozie stałe trójkołowe z kołem przednim. Skrzydło o rozpiętości 9,74 m wyposażono w lotki szczelinowe, klapy Fowlera oraz automatyczne sloty. Wysokość samolotu wynosi 2,8 m, a jego długość 7,24 m. Samolot napędzany jest silnikiem Lycoming O-540 o mocy 235 KM.

Informacje o miejscu zdarzenia 

Samolot przeleciał na niewielkiej wysokości nad ogródkami działkowymi i linią kolejową. Do lądowania awaryjnego doszło w odległości około 180 m na południowy – wschód od progu drogi startowej 31 lotniska EPLU i około 40 m za linią kolejową przebiegającą po wschodniej stronie lotniska. W końcowej fazie podejścia do lądowania awaryjnego samolot zerwał trakcję energetyczną linii kolejowej (rys. 4). Pilot próbował zmieścić się (na rozpiętość skrzydeł) pomiędzy dwoma drzewami rosnącymi na kierunku lądowania. W trakcie lądowania końcówka prawego skrzydła przytarła o pień jednego z nich.
 
Informacje o szczątkach i zderzeniu 

Żaden element samolotu nie oddzielił się od niego przed przyziemieniem. Pilot wykonał lądowanie awaryjne z przepadnięcia. W trakcie lądowania wyłamana została goleń przedniego podwozia i lewego podwozia głównego. Jeden z tłumików układu wydechowego został urwany. Uszkodzone zostało śmigło, maski silnika, końcówka prawego skrzydła i lewe skrzydło samolotu.

Uszkodzona trakcja energetyczna linii kolejowej [źródło: Aeroklub Zagłębia Miedziowego

Działania zrealizowane przez PKBWL

1. Działania zrealizowane

Komisja przyjęła telefoniczne zgłoszenie zdarzenia i wysłała grupę badawczą na miejsce zdarzenia.

Na miejscu zdarzenia:

  • dzień po zdarzeniu przeprowadzono oględziny miejsca zdarzenia, samolotu i silnika;
  • w trakcie oględzin wykonano dokumentację fotograficzną;
  • przesłuchano pilota i świadków zdarzenia;
  • wykonano kopie dostępnej dokumentacji samolotu;
  • wykonano kopie dokumentów pilota;

2. Działania planowane

Przy obecnym stanie wiedzy planowane są następujące działania:

  • analiza zgromadzonego materiału;
  • opracowanie Projektu Raportu Końcowego i przesłanie go do zainteresowanych podmiotów w celu uzyskania ich uwag;
  • analiza uwag uzyskanych od zainteresowanych podmiotów i opracowanie Raportu Końcowego;
  • publikacja Raportu Końcowego.

Pełny Raport Wstępny 2022/5615 dostępny jest tutaj (LINK)

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony