Raport Uznania Wiedzy, strefy geograficzne dla systemów BSP – kolejne akty prawne Prezesa ULC
W Dzienniku Urzędowym Urzędu Lotnictwa Cywilnego opublikowane zostały kolejne akty prawne dotyczące Raportu Uznania Wiedzy oraz wyznaczania stref geograficznych dla systemów BSP.
W Dzienniku Urzędowym ULC, pod pozycją 14, opublikowane zostało Zarządzenie nr 8/2025 Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego z dnia 21 lutego 2025 r. w sprawie wprowadzenia do stosowania Raportu Uznania Wiedzy.
Raport Uznania Wiedzy został opracowany na podstawie analizy zatwierdzonych przez Ministerstwo Edukacji Narodowej podstaw programowych nauczania i egzaminowania w szkołach średnich oraz programów nauczania udostępnionych przez uczelnie wyższe. Raport Uznania Wiedzy został opracowany w formie tabeli, w której porównano zakresy i poziomy wiedzy teoretycznej techniczno-lotniczej przekazywanej w szkołach i uczelniach technicznych z zakresami i poziomami wiedzy wymaganej przez Część-66 dla poszczególnych kategorii tej licencji Part-66.
W Raporcie Uznania Wiedzy ujęto indywidualnie szkoły średnie techniczne, lotnicze i uczelnie wyższe techniczne, lotnicze i inne szkoły średnie oraz uczelnie wyższe techniczne, w zależności od profilu kształcenia.
Raport Uznania Wiedzy ma na celu zminimalizowanie obszaru uznaniowości w procesie licencjonowania technicznego personelu lotniczego. W oparciu o ten Raport, Inspektorzy Inspektoratu Personelu Technicznego Urzędu Lotnictwa Cywilnego mogą w sposób jednolity i przejrzysty dokonywać uznania wiedzy w większości przypadków wniosków o wydanie licencji Part-66.
Pełny tekst Zarządzenia nr 8/2025 dostępny jest tutaj (LINK)
W Dzienniku Urzędowym ULC, pod pozycją 13, opublikowane zostały Wytyczne nr 4/2025 Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego z dnia 21 lutego 2025 r. w sprawie wyznaczania stref geograficznych dla systemów bezzałogowych statków powietrznych.
Agencja może wyznaczyć następujące rodzaje stref geograficznych:
- DRA-P – strefę zakazaną dla systemów bezzałogowych statków powietrznych, w której operacje z użyciem systemów bezzałogowych statków powietrznych nie mogą być wykonywane, z wyjątkiem operacji wykonywanych przez Dowódcę Operacyjnego Rodzajów Sił Zbrojnych, Komendanta Głównego Żandarmerii Wojskowej, Szefa Szefostwa Służb Ruchu Lotniczego Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej, Szefa Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego, Szefa Agencji Wywiadu, Komendanta Głównego Policji, Komendanta Głównego Straży Granicznej, Komendanta Głównego Straży Pożarnej, Szefa Krajowej Administracji Skarbowej, Szefa Centralnego Biura Antykorupcyjnego, Komendanta Służby Ochrony Państwa lub Głównego Inspektora Ochrony Środowiska – na warunkach określonych przez Agencję;
- DRA-R – strefę ograniczoną dla systemów bezzałogowych statków powietrznych, w której operacje przy użyciu systemów bezzałogowych statków powietrznych mogą być wykonywane za zgodą i na warunkach określonych przez Agencję lub podmiot uprawniony, na wniosek którego strefa geograficzna została wyznaczona, w przypadku w którym Agencja lub podmiot uprawniony są w stanie określić prawdopodobieństwo uzyskania zgody zarządzającego strefą geograficzną na lot w danej strefie; strefa DRA-R może zostać wyznaczona jako:
- DRA-RH – strefę ograniczoną dla systemów bezzałogowych statków powietrznych o wysokim prawdopodobieństwie uzyskania zgody zarządzającego strefą geograficzną,
- DRA-RM – strefę ograniczoną dla systemów bezzałogowych statków powietrznych o średnim prawdopodobieństwie uzyskania zgody zarządzającego strefą geograficzną,
- DRA-RL – strefę ograniczoną dla systemów bezzałogowych statków powietrznych o niskim prawdopodobieństwie uzyskania zgody zarządzającego strefą geograficzną;
- DRA-T – strefę ograniczoną dla systemów bezzałogowych statków powietrznych, dla której Agencja wskazuje wymogi techniczne, które obowiązany jest spełniać system bezzałogowego statku powietrznego, przy pomocy którego realizowana ma być operacja; dla strefy DRA-T dopuszcza się wprowadzenie dodatkowych warunków wykonywania operacji, w tym obowiązku uzyskania zgody zarządzającego strefą geograficzną;
- DRA-I – strefę informacyjną dla bezzałogowych statków powietrznych, zawierającą informacje konieczne dla zapewnienia bezpieczeństwa wykonywania operacji przy użyciu systemów bezzałogowych statków powietrznych, w tym ostrzeżenia nawigacyjne.
Pełny tekst Wytycznych nr 4/2025 dostępny jest tutaj (LINK)



Komentarze