Raport tygodniowy o ruchu w polskiej przestrzeni powietrznej – stan na 24 sierpnia

Widok z kokpitu samolotu A320 na pas startowy (fot. Piotr Bożyk/PAŻP)

Polska Agencja Żeglugi Powietrznej zaprezentowała tygodniowy raport dotyczący zmian w ruchu lotniczym na i nad terytorium RP dodatkowo wzbogacony o dane europejskie z EUROCONTROL.

Poniżej liczba wszystkich operacji lotniczych IFR łącznie z lotami tranzytowymi oraz liczba operacji na polskich lotniskach. Warto także dodać, że w 34. tygodniu po raz kolejny przekroczona została liczba 1100 operacji w polskiej przestrzeni powietrznej każdego dnia przy średniej tygodniowej 1220 lotów (vs. 2977 w 2019 r.).

PAŻP zaznacza, że porównania zostały dokonane na podstawie danych za dzień lub tydzień operacyjny np. poniedziałek w podobnym okresie ubiegłego roku, a nie na zasadzie data do daty. Prezentowane dane pochodzą z systemów Network Managera i zawierają informacje o ruchu GAT IFR bez ruchu General Aviation.

34. tydzień 2020 r. od 17 do 23 sierpnia br.

Poniżej ruch na lotniskach w tygodniu od 17 do 23 sierpnia br. (liczba operacji):
•  Bydgoszcz – EPBY – 52 (81 w 2019 r.) spadek o 35 proc.
•  Gdańsk – EPGD – 641 (979 w 2019 r.) spadek o 34 proc.
•  Katowice – EPKT – 564 (994 w 2019 r.) spadek o 43 proc.
•  Kraków – EPKK – 693 (1320 w 2019 r.) spadek o 47 proc.
•  Lublin – EPLB – 45 (60 w 2019 r.) spadek o 25 proc.
•  Łódź – EPLL – 50 (94 w 2019 r.) spadek o 46 proc.
•  Modlin – EPMO –  242 (413 w 2019 r.) spadek o 41 proc.
•  Olsztyn-Szymany – EPSY – 36 (33 w 2019 r.) wzrost o 9 proc.
•  Poznań – EPPO – 302  (531 w 2019 r.) spadek o 43 proc.
•  Radom – EPRA – 0 (0 w 2019 r.)
•  Rzeszów – EPRZ – 90 (183 w 2019 r.) spadek o 51 proc.
•  Szczecin – EPSC – 96 (138 w 2019 r.) spadek o 30 proc.
•  Warszawa – EPWA – 1898 (4077 w 2019 r.) spadek o 53 proc.
•  Wrocław – EPWR – 388 (690 w 2019 r.) spadek o 43 proc.
•  Zielona Góra – EPZG – 31 (27 w 2019 r.) wzrost o 14 proc.

Liczba operacji lotniczych na wszystkich polskich lotniskach w tygodniu od 17 do 23 sierpnia br.:
•  5130 (9620 w 2019 r.) spadek o 46 proc. (wzrost operacji 33. (5053) vs 34. tydzień o 1,5 proc.)

Liczba wszystkich operacji lotniczych, w tym przeloty tranzytowe nad terytorium RP, w tygodniu od 17 do 23 sierpnia br.:
•  8544 (20843 w 2019 r.) spadek o 59 proc. (spadek operacji 33. (8629) vs 34. tydzień o 1 proc.)

Linie lotnicze wykonujące najwięcej lotów w polskiej przestrzeni 34. tygodniu 2020 (procentowo):
•  PLL LOT – 16,1 proc.
•  Wizz Air – 14,7 proc.
•  Ryanair – 12,6 proc.
Powyżsi przewoźnicy obsłużyli 43,4 proc. ruchu lotniczego, co stanowi 3708 lotów w polskiej przestrzeni.

Dane statystyczne EUROCONTROL

Sytuacja w Europie na dzień 23 sierpnia br.
•  Loty w sieci Network Managera: 17314, co stanowi spadek o 49,5 proc. (17489 lotów mniej)

34. tydzień 2020 r. od 17 do 23 sierpnia br.:
•  Średnia tygodniowa 17026 lotów dziennie,
•  119185 lotów w 34. tygodniu, po raz pierwszy od połowy marca średnio 17 tys. lotów w ciągu jednego dnia,
•  Wtorek (18.8) był najmniej pracowitym dniem z 15874 lotami,
•  Linia Ryanair obsługiwała najwięcej lotów przy średniej liczbie 1645 lotów dziennie,
•  Deficyt lotów od 1 marca br. wynosi 3 568 165 lotów mniej,
•  18365 loty 21 sierpnia br., po raz pierwszy od 22 marca więcej niż 18,3 tys. lotów w ciągu jednego dnia,
•  Do 23 sierpnia br. ruch między Europą a USA spadł o 60 proc.

Linie lotnicze
Koncentrując się na największych grupach lotniczych: 23 sierpnia Lufthansa zanotowała 67 proc. spadek operacji, British Airways -66 proc., Air France -43 proc., KLM -39 proc., easyJet 41 proc. a Ryanair -29 proc.

W przypadku niektórych innych największych europejskich linii lotniczych (nie należących do powyższych grup) spadki w dniu 23 sierpnia wyniosły: El Al Israel Airlines -99 proc., Norwegian Air Shuttle -83 proc.,  Aer Lingus -78 proc., Brussels Airlines -75 proc., TUI -70 proc., TAP -64 proc., Finnair -63 proc., SAS -62 proc., Air Nostrum – 54 proc., Turkish Airlines -51 proc., Polskie Linie Lotnicze LOT -49 proc., Wideroe -17 proc. oraz Wizz Air -19 proc.

Lotniska
Wszystkie największe lotniska w Europie mają teraz od 60 do 90 proc. mniej lotów w porównaniu do ubiegłego roku, przykłady kilku z nich: Londyn City -93 proc., Londyn Gatwick -69 proc., Manchester -64 proc., Monachium – 62 proc., Dublin -62 proc., Mediolan Malpensa -60 proc.,  Londyn Heathrow -60 proc., Stambuł (IST+SAW) -56 proc., Barcelona -54 proc., Madryt -53 proc., Warszawa -52 proc., Wiedeń -52 proc., Paryż Orly -49 proc., Paryż CDG -49 proc. oraz Amsterdam -44 proc.

Źródło: Polska Agencja Żeglugi Powietrznej
comments powered by Disqus