Raport końcowy PKBWL z wypadku szybowca SZD-51-1 Junior w miejscowości Rapy Dylańskie
Państwowa Komisja Badania Wypadków Lotniczych opublikowała raport końcowy 2022/3820 z wypadku szybowca SZD-51-1 Junior (znaki rejestracyjne SP-3437), do którego doszło 15 lipca 2022 r. w miejscowości Rapy Dylańskie.
W raporcie 2022/3820 czytamy:
Dnia 15 lipca 2022 r. na lotnisku w Zamościu (kod ICAO: EPZA), licencjonowany pilot zaplanował przelot na szybowcu SZD-51-1 Junior po trasie wieloboku 216,7 km z trzema punktami zwrotnymi. Start do lotu (hol za samolotem) miał miejsce o godzinie 13:00. Po około 3 godzinach lotu, na wysokości około 280 m2 znajdując się nad lasem, szybowiec wleciał w obszar słabego noszenia (1 m/s). Po wykonaniu okrążenia, pilot wykonał przeskok w kierunku przecinki leśnej, gdzie zamierzał
wylądować.
Następnie z wysokości około 100 m wykonał półtora okrążenia, aby podjąć decyzję, na jakim kierunku wykonać lądowanie na niewielkim polu. Wylądował na kierunku wschodnim z tylnym wiatrem. Według zapisu GPS na prostej do lądowania szybowiec leciał względem ziemi z prędkością około 130 km/h. Przyziemienie nastąpiło poza połową długości pola. Na dobiegu szybowiec wytoczył się poza granice pola do lasu i zderzył się z drzewami.
W trakcie zdarzenia pilot nie odniósł żadnych obrażeń ciała, natomiast szybowiec został poważnie uszkodzony.
W trakcie badania PKBWL ustaliła następujące przyczyny wypadku lotniczego i czynniki sprzyjające:
1) Małe doświadczenie pilota.
2) Działanie pilota w końcowej fazie lotu pod wpływem dużego stresu, co skutkowało popełnianiem błędów taktycznych.
3) Zbyt późno podjęta decyzja o lądowaniu w terenie przygodnym.
4) Lądowanie w terenie przygodnym z wiatrem.
Po zakończeniu badania PKBWL nie zaproponowała zaleceń dotyczących bezpieczeństwa.
Raport Końcowy 2022/3820 dostępny jest tutaj (LINK)
Komentarze