Przejdź do treści
Przebieg trzeciego wingovera podczas lotu paralotni NOVA Mentor 6 M nad Zalewem Paczkowskim (fot. organizator szkolenia)
Źródło artykułu

Raport końcowy i zalecenie PKBWL dot. wypadku z udziałem paralotni nad Zalewem Paczkowskim

Państwowa Komisja Badania Wypadków Lotniczych opublikowała raport końcowy z wypadku paralotni NOVA Mentor 6 M, do którego doszło 23 lipca 2021 r. nad Zalewem Paczkowskim. W wyniku upadku do wody paralotniarz odniósł poważne obrażenia ciała.


W raporcie 2021/2410 czytamy:

Po zakończonym szkoleniu teoretycznym, w dniu 23 lipca 2021 r. nad Zalewem Paczkowskim odbywały się loty w ramach treningu bezpieczeństwa SIV. Po starcie paralotni za motorówką (z wykorzystaniem wyciągarki abrolwindy) i prawidłowym holu pilot paralotni (zwany dalej pilotem) wyczepił się na wysokości około 600 m AGL.

Po wyczepieniu pilot instruowany z ziemi (drogą radiową) przez instruktora wykonał serię ewolucji. Na wysokości około 120 m pilot rozpoczął wykonywać "bujnięcia" (zwane dalej wingoverami).

W trakcie wykonywania trzeciego wingovera, kiedy paralotnia znajdowała się na wysokości około 50 m jej skrzydło uległo deformacji (podwinięciu), w wyniku czego rozpoczęło rotację w lewo, a następnie w prawo. Pilot nie zdołał jej zatrzymać i paralotnia wpadła do wody. Pilot został wyłowiony z wody i przetransportowany na brzeg przez załogę motorówki, za którą wcześniej wykonany był hol. Po około 25 min od chwili przybicia do brzegu motorówki przybyło pogotowie ratunkowe i po zabezpieczeniu pilota na miejscu zdarzenia przewiozło go do szpitala. W wyniku upadku do wody paralotniarz odniósł poważne obrażenia ciała.


Przyczyny zdarzenia
1. Wykonywanie figury wingover na zbyt małej wysokości.
2. Brak decyzji o rzuceniu spadochronu ratunkowego.
3. Prawdopodobnie utrata świadomości sytuacyjnej przez pilota, w wyniku której nie wykonywał on prawidłowo poleceń instruktora.

Czynniki sprzyjające zaistnieniu zdarzenia
1) Spóźnione komendy instruktora w trakcie wykonywania trzeciego wingovera.
2) Osłabienie organizmu pilota po oddaniu krwi oraz zmęczenie.
3) Przeciążenia oraz rotacja paralotni w trakcie opadania.
4) Zderzenie z wodą na wyprostowane nogi w uprzęży typu kokon.

Zalecenia dotyczące bezpieczeństwa
W związku z tym, że w programie treningu bezpieczeństwa nie ma zapisów dotyczących użycia kamizelek, sposobów wejścia do wody, użycia spadochronu ratunkowego oraz nie określono przedziału minimalnych wysokości, w jakim powinny odbywać się ćwiczenia figur w ramach szkolenia SIV, Komisja proponuje zalecenie do organizatora treningu bezpieczeństwa:

Z1-2021/2410 – Uzupełnić program treningu bezpieczeństwa o zapisy dotyczące użycia kamizelek, sposobów wejścia do wody, użycia spadochronu ratunkowego, oraz określić wysokość do jakiej można wykonywać poszczególne figury. 

Pełny Raport końcowy 2021/2410 dostępny jest tutaj (LINK).

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony