Przepadnięcie szybowca na ogon, przyziemienie samolotu z dużym kątem pochylenia - kolejne raporty z posiedzenia PKBWL
Przedstawiamy raporty Państwowej Komisji Badania Wypadków Lotniczych z zakończonych badań poniższych zdarzeń:
• 0058/2024 (PI, 30.07.2024 r., Kąkolewo (EPPG)). Dotyczy: Pilot-uczeń wraz z instruktorem wykonywał loty szkolne po kręgu. Samolot Cessna 172S przyziemił z dużym kątem pochylenia, uderzając w pierwszej kolejności ogonem o drogę startową. Samolot został nieznacznie uszkodzony. Przyczyną zdarzenia była nieprawidłowa ocena wysokości podczas zniżania oraz wykonanie wyrównania poniżej wysokości nakazanej. Czynnikami sprzyjającymi zaistnieniu zdarzenia były brak decyzji o odejściu na drugi krąg oraz brak reakcji instruktora na nieprawidłowe działanie ucznia-pilota. Uchwała 0058/2024
• 0064/2024 (PI, 25.07.2024 r., Łódź Lublinek (EPLL)). Dotyczy: Podczas lądowania, po pierwszym przyziemieniu na główne podwozie, nastąpiły kolejne odbicia samolotu AERO AT-3 R100 na niewielką wysokość, tzw. kangury, w wyniku których doszło do złamania przedniej goleni oraz kontaktu śmigła z nawierzchnią drogi startowej. Przyczyną zdarzenia był błąd w technice pilotowania polegający na niewłaściwej reakcji na odbicie samolotu po przyziemieniu. Czynniki sprzyjające zaistnieniu zdarzenia: obecność instruktora na pokładzie podczas lotu szkolnego skutkująca oczekiwaniem na pomoc ze strony instruktora, brak wiedzy ucznia pilota o tym, że instruktor będący pasażerem nie posiada uprawnień na typ samolotu w którym wykonywał lot. Uchwała 0064/2024
• 0085/2024 (PI, 06.08.2024 r., Michałków (EPOM)). Dotyczy: Pilot wykonał lądowanie na koła główne podwozia z odbiciem od ziemi i następnie na przednie podwozie co skutkowało jego złamaniem. Dobieg samolotu VIPER SD-4 RTC zakończył się na masce silnika i uszkodzeniem śmigła. Przyczyną zdarzenia był błąd w technice pilotowania polegający na niewłaściwej reakcji na odbicie od nawierzchni lotniska. Czynniki sprzyjające zaistnieniu zdarzenia: niski profil podejścia do lądowania, niewielkie doświadczenie pilota. Uchwała 0085/2024
• 0089/2024 (PI, 11.09.2024 r., Piotrków Trybunalski (EPPT)). Dotyczy: Załoga szybowca Astir po wyjściu na prostą do lądowania zauważyła szybowiec Pirat podczepiony do liny wyciągarki i poruszający się wolno pomimo informacji, że nie będzie startował. Chcąc uniknąć kolizji załoga zredukowała prędkość podejścia co w końcowej fazie podejścia skutkowało przepadnięciem na ogon i uderzeniem przednią częścią kadłuba o ziemię. Przyczyną zdarzenia było nieprawidłowe wykonanie podejścia do lądowania skutkujące utratą prędkości i przeciągnięciem szybowca przed przyziemieniem. Ale również nieczytelna korespondencja radiowa pomiędzy „startem szybowcowym”, operatorem wyciągarki i pilotem ”Pirata”, co spowodowało, że szybowiec stanowił utrudnienie w lądowaniu dla pilota „Astira”. Jak również brak decyzji pilota „Astira” o wyborze do lądowania niezajętej części lotniska. Uchwała 0089/2024
• 0099/2024 (W, 09.09.2024 r., Warszawa Babice (EPBC)). Dotyczy: Podczas lądowania pilot utracił kontrolę sterowania samolotem Aeroprakt A32 w fazie wysokiego wyrównania i twardo przyziemił. Przednia goleń wraz z kołem odpadła od konstrukcji, a prawa goleń podwozia głównego została nadłamana i uległa deformacji. Samolot zakończył dobieg na asfalto-betonowej nawierzchni drogi startowej, co skutkowało zniszczeniem śmigła oraz uszkodzeniem maski silnika. Silnik samolotu przestał pracować. Przyczyną zdarzenia była nieprawidłowa technika lądowania, polegająca na doprowadzeniu do przepadnięcia w fazie wysokiego wyrównania i twardego przyziemienia samolotu. Uchwała 0099/2024
• 0100/2024 (PI, 06.09.2024 r., Poznań Ławica (EPPO)). Dotyczy: Podczas lądowania z przelotem na RWY10 lotniska pilot nie był w stanie właściwie wyhamować samolotu Tecnam P2008JC na dobiegu. Kończąc dobieg, zjechał więc w drogę kołowania a następnie na trawę, gdzie samolot zatrzymał się. Przyczyną zdarzenia była usterka mechaniczna instalacji hamulcowej samolotu, polegająca na rozszczelnieniu układu hamulcowego, wycieku oraz spadku ciśnienia płynu w instalacji, uniemożliwiająca równomierne hamowanie kół. Czynnikiem sprzyjającym zaistnieniu zdarzenia było lądowanie z przelotem. Uchwała 0100/2024
• 0107/2024 (I, 21.09.2024 r., Kraków Pobiednik (EPKP)). Dotyczy: Pilot PPL(A) zaplanował lot samolotem Extra E300L w okolicy lotniska Pobiednik koło Krakowa (EPKP). Po wykonaniu przeglądu przedlotowego przekołował do stacji paliw, gdzie zatankował samolot. Następnie przekołował do punktu oczekiwania drogi startowej w użyciu. Podczas próby silnika, po zwiększeniu obrotów do maksymalnych, doszło do gwałtownego otwarcia osłony kabiny. Osłona odpadła od samolotu i uległa uszkodzeniu. Przyczyną zdarzenia było niesprawdzenie prawidłowości zablokowania zamków osłony kabiny przed próbą silnika. Uchwała 0107/2024
• 0117/2024 (PI, 09.10.2024 r., Poznań Ławica (EPPO)). Dotyczy: Podczas lądowania samolot Tecnam P2008JC odbił się od drogi startowej, a następnie, przy braku reakcji pilota przepadł, uderzając o drogę startową (twarde lądowanie). Uszkodzeniu uległa goleń przedniego podwozia. Samolot zatrzymał się na drodze startowej, a pilot wyłączył silnik. Przyczyną zdarzenia było prawdopodobnie niepełne wyrównanie przy lądowaniu, a następnie brak reakcji pilota na kangura (odbicie od drogi startowej) oraz dopuszczenie do przyziemienia z przepadnięciem. Uchwała 0117/2024
• 0128/2024 (PI, 19.10.2024 r., Krosno (EPKR)). Dotyczy: Uczeń-pilot wykonał samodzielny lot trasowy w ramach szkolenia do uzyskania licencji PPL(A). Po powrocie nad lotnisko startu włączył się w krąg nadlotniskowy w trzecim zakręcie. Podczas lądowania samolot AT-3R100 odbił się od drogi startowej (tzw. kangur) a następnie uderzył w nią kołem przedniego podwozia. Podczas twardego lądowania doszło do wyłamania koła przedniego podwozia oraz uszkodzenia śmigła. Instruktor na ziemi, nadzorujący lądowanie, nie zdążył zareagować na błąd ucznia. Przyczyną zdarzenia było niewłaściwe poprawianie błędu (kangura) przy lądowaniu, polegające na zbyt zdecydowanym oddaniu przez ucznia-pilota drążka sterowego i uderzeniu przednim kołem o drogę startową. Uchwała 0128/2024
• 0132/2024 (PI, 07.11.2024 r., Kraków (EPKK)). Dotyczy: Po wykonaniu operacji touch and go w EPKK, kontroler zasugerował że lądowanie było wykonane z wodzidłem, co później zostało potwierdzone, kiedy samolot Evektor Sport Star wykonał niski przelot przy wieży. Podjęto decyzję o wykonaniu lądowania zapobiegawczego. Uszkodzeniu uległy łopaty śmigła samolotu oraz poszycie statecznika poziomego. Przyczyną zdarzenia był nieprawidłowo wykonany przegląd przedlotowy samolotu skutkujący uszkodzeniem śmigła oraz struktury usterzenia poziomego przez nieusunięte wodzidło przedniego podwozia. Uchwała 0132/2024
Publikowane materiały pochodzą ze strony Państwowej Komisji Badania Wypadków Lotniczych (link)
Komentarze