Przejdź do treści
TS-11 Iskra (SP-DOF) na płycie lotniska (fot. Aeroklub Mielecki)
Źródło artykułu

Projekt odbudowy i przywrócenia do lotu legendarnego samolotu TS-11 Iskra (SP-DOF)

Aeroklub Mielecki im. Braci Działowskich zachęca pasjonatów lotnictwa do wsparcie odbudowy mieleckiej aeroklubowej Iskry. Będzie to samolot w malowaniu demonstratora WSK PZL Mielec z 1977 roku.

To nasza mielecka cywilna Iskra, na której trenowali chyba wszyscy piloci doświadczalni PZL, którzy byli naszymi członkami, a dzisiaj latają w niebieskiej eskadrze. Niech ten egzemplarz będzie latającym pomnikiem czasów wielkiej produkcji naszych zakładów – mówią członkowie Aeroklubu Mieleckiego.

Aktualnie trwają zaawansowane prace remontowe w celu odtworzenia do stanu lotnego – pierwszej aeroklubowej mieleckiej Iskry!

Samolot, który posiada Aeroklub został oblatany przez instr. pil. dośw. Tadeusza Pakułę dnia 02.07.1975 – szefa pilotów doświadczalnych mieleckiej WSK-PZL Mielec. Samolot TS-11 Iskra będzie posiadał znaki SP-DOF. Zostanie pomalowany w barwy samolotu, który został wyprodukowany specjalnie do udziału w międzynarodowym salonie lotniczym Le Bourget w 1977 roku, gdzie był prezentowany przez mieleckiego pilota doświadczalnego I kl. inż. Stanisława Wasila.

W 1978 roku instr. pil. dośw. II kl. Zbigniew Nowakowski prezentował samolot SP-DOF w Farnborough.

TS-11 Iskra (SP-DOF) na lotnisku (fot. Aeroklub Mielecki)

(fot. Aeroklub Mielecki)

W okresie późniejszym do początku lat dziewięćdziesiątych samolot służył do treningu, przedłużania uprawnień czy też pokazów dla potrzeb mieleckich pilotów, czy też przedsiębiorstwa WSK-PZL Mielec.

Zarówno Tadeusz Pakuła, Stanisław Wasil czy Zbigniew Nowakowski to członkowie honorowi Aeroklubu Mieleckiego im. Braci Działowskich.

W Aeroklubie posiadamy już odtworzony do stanu lotnego samolot AN-2 SP-DNO, na którym latała większość mieleckich pilotów. Iskra jest kolejnym dużym projektem realizowanym w ramach latającego muzeum przy AM – opowiadają członkowie Aeroklubu Mieleckiego.

Odbudowa tak wymagającego statku powietrznego jest pracochłonnym projektem będącym kolejnym wyzwaniem w naszej lotniczej działalności a za tak skomplikowanym projektem odbudowy idą kolejne wydatki. Środki pozyskane ze zbiórki przeznaczymy na zakup silnika oraz pozostałych brakujących lub uszkodzonych podzespołów płatowca – dodają.

Projekt odbudowy i przywrócenia do lotu legendarnego samolotu TS-11 Iskra (SP-DOF) można wesprzeć do 15 lipca 2022 r.

Więcej informacji na stronie www.zrzutka.pl

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony