Przejdź do treści
Źródło artykułu

Program naprawczy w obszarze egzaminowania

Urząd wdrożył program naprawczy w związku z nieprawidłowościami wykrytymi przez Centralne Biuro Antykorupcyjne w sierpniu 2009 r.

W zakresie personelu zaangażowanego w proces egzaminowania:

  • Zwolniono z pracy wszystkie osoby podejrzane;

  • W miejsce zwolnionych zatrudniono nowe osoby;

  • Zwiększono zatrudnienie w Lotniczej Komisji Egzaminacyjnej o 3 osoby – obecnie w LKE pracuje 8 osób na etacie;

  • Rozdzielono funkcje przewodniczącego, sekretarza i szefów egzaminatorów w komisji egzaminacyjnej;

  • Wprowadzono obowiązkowe, okresowe szkolenia wewnętrzne personelu LKE;

  • Przeprowadzono z całością personelu departamentu szkolenia z etyki w służbie cywilnej.


W zakresie procedur organizowania i prowadzenia egzaminów:

  • Opracowano, zatwierdzono i opublikowano nowy Regulamin prowadzenia egzaminów teoretycznych;

  • Przygotowano procedurę rozpatrywania odwołań od wyniku egzaminu;

  • Wprowadzono obowiązek protokołowania wszelkich działań komisji egzaminacyjnej;

  • Wprowadzono obowiązek noszenia identyfikatorów podczas egzaminów przez upoważnione osoby nadzorujące i/lub egzaminujące;

  • Ograniczono do minimum ilość osób mających prawo dostępu do komputerowego systemu egzaminowania;

  • Wprowadzono zasadę stałej obecności 2 osób podczas sesji na sali egzaminacyjnej i/lub w sali monitoringu.


W zakresie zabezpieczenia informatycznego i technicznego systemu egzaminowania:

  • Dostęp do modułu egzaminacyjnego ograniczono tylko do sali egzaminacyjnej;

  • Egzaminacyjny zestaw pytań losowany jest bezpośrednio przed egzaminem;

  • Wyeliminowano możliwość „przejęcia” sesji z innego terminala w sali egzaminacyjnej;

  • Ograniczono dostęp do serwerów do 3 specjalistów IT;

  • Zabezpieczono za pomocą UPS sieć elektryczną zasilającą salę egzaminacyjną;

  • Zmodyfikowano system rejestracji przebiegu egzaminów na wszystkich stanowiskach z możliwością archiwizacji zapisu cyfrowego przez okres 2 lat;

  • Zabezpieczono salę egzaminacyjną przed przekazem bezprzewodowym;

  • Zweryfikowano krajowy bank pytań;

  • Zaimplementowano 15 CQB – od 07 czerwca 2010;

  • Dostęp do nowej bazy pytań ograniczono do 3 osób.


Według wiedzy na lipiec 2010 r., w wyniku prowadzonego śledztwa korupcyjne zarzuty prokuratorskie usłyszało 7 pracowników urzędu, 1 upoważniony egzaminator oraz 18 podejrzanych członków personelu lotniczego. Podejrzani pracownicy ULC zostali zwolnieni z pracy, a egzaminatorowi cofnięto upoważnienie.

W stosunku do podejrzanych członków personelu lotniczego Prezes Urzędu przeprowadził stosowne postępowania administracyjne, w wyniku których wydał decyzje w przedmiecie zawieszenia licencji (7 decyzji) oraz 1 w przedmiocie odmowy wydania licencji. W stosunku do członków personelu lotniczego, którzy odwołali się od decyzji Prezesa Urzędu dotyczących zawieszenia im licencji, WSA w Warszawie uchylił niniejsze decyzje. Niemniej jednak w stosunku do większości podejrzanych prokurator prowadzący śledztwo postanowił o zastosowaniu zakazu pilotowania statków powietrznych, co pomimo uchylenia decyzji administracyjnych pozwala na powstrzymanie ich od wykonywania czynności lotniczych na podstawie „podejrzanych” licencji. Śledztwo prowadzone przez prokuraturę jest w toku, a jego bieżące postępy nie są przekazywane do ULC.

Prezes ULC nie dokonał zawieszenia ani też zatrzymania żadnej licencji pilota liniowego (ATPL(A), gdyż żadna z osób, które zostały podana przez CBA lub prokuraturę takiej licencji jeszcze nie posiadała. Były to osoby, które dopiero ubiegały się o taką licencję i były w trakcie lub też po zdanych egzaminach teoretycznych, ale wciąż przed egzaminami praktycznymi, których przeprowadzenie jest niezbędne do uzyskania licencji. W większości piloci leżący w gestii zainteresowania CBA i prokuratury, o których ULC ma wiedzę, to piloci z licencją turystyczną (PPL(A).

Postępowania administracyjne prowadzone w ULC były postępowaniami niezależnymi od postępowań prowadzonych przez organy ścigania, zajmujące się postępowaniami karnymi. W zakresie swoich właściwości, ULC jako Władza Lotnicza podjął niezbędne reakcje w ocenie organu celem zapewnienia bezpieczeństwa w lotnictwie cywilnym do czasu wyjaśnienia sprawy. Dalsze działania spoczywają w gestii CBA i prokuratury. Urząd pozostaje w stałym kontakcie z tymi organami na wypadek konieczności podjęcia jakichkolwiek działań lub udzielenia niezbędnych dla postępowań informacji.

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony