Program naprawczy w obszarze egzaminowania
Urząd wdrożył program naprawczy w związku z nieprawidłowościami wykrytymi przez Centralne Biuro Antykorupcyjne w sierpniu 2009 r.
W zakresie personelu zaangażowanego w proces egzaminowania:
-
Zwolniono z pracy wszystkie osoby podejrzane;
-
W miejsce zwolnionych zatrudniono nowe osoby;
-
Zwiększono zatrudnienie w Lotniczej Komisji Egzaminacyjnej o 3 osoby – obecnie w LKE pracuje 8 osób na etacie;
-
Rozdzielono funkcje przewodniczącego, sekretarza i szefów egzaminatorów w komisji egzaminacyjnej;
-
Wprowadzono obowiązkowe, okresowe szkolenia wewnętrzne personelu LKE;
-
Przeprowadzono z całością personelu departamentu szkolenia z etyki w służbie cywilnej.
W zakresie procedur organizowania i prowadzenia egzaminów:
-
Opracowano, zatwierdzono i opublikowano nowy Regulamin prowadzenia egzaminów teoretycznych;
-
Przygotowano procedurę rozpatrywania odwołań od wyniku egzaminu;
-
Wprowadzono obowiązek protokołowania wszelkich działań komisji egzaminacyjnej;
-
Wprowadzono obowiązek noszenia identyfikatorów podczas egzaminów przez upoważnione osoby nadzorujące i/lub egzaminujące;
-
Ograniczono do minimum ilość osób mających prawo dostępu do komputerowego systemu egzaminowania;
-
Wprowadzono zasadę stałej obecności 2 osób podczas sesji na sali egzaminacyjnej i/lub w sali monitoringu.
W zakresie zabezpieczenia informatycznego i technicznego systemu egzaminowania:
-
Dostęp do modułu egzaminacyjnego ograniczono tylko do sali egzaminacyjnej;
-
Egzaminacyjny zestaw pytań losowany jest bezpośrednio przed egzaminem;
-
Wyeliminowano możliwość „przejęcia” sesji z innego terminala w sali egzaminacyjnej;
-
Ograniczono dostęp do serwerów do 3 specjalistów IT;
-
Zabezpieczono za pomocą UPS sieć elektryczną zasilającą salę egzaminacyjną;
-
Zmodyfikowano system rejestracji przebiegu egzaminów na wszystkich stanowiskach z możliwością archiwizacji zapisu cyfrowego przez okres 2 lat;
-
Zabezpieczono salę egzaminacyjną przed przekazem bezprzewodowym;
-
Zweryfikowano krajowy bank pytań;
-
Zaimplementowano 15 CQB – od 07 czerwca 2010;
-
Dostęp do nowej bazy pytań ograniczono do 3 osób.
Według wiedzy na lipiec 2010 r., w wyniku prowadzonego śledztwa korupcyjne zarzuty prokuratorskie usłyszało 7 pracowników urzędu, 1 upoważniony egzaminator oraz 18 podejrzanych członków personelu lotniczego. Podejrzani pracownicy ULC zostali zwolnieni z pracy, a egzaminatorowi cofnięto upoważnienie.
W stosunku do podejrzanych członków personelu lotniczego Prezes Urzędu przeprowadził stosowne postępowania administracyjne, w wyniku których wydał decyzje w przedmiecie zawieszenia licencji (7 decyzji) oraz 1 w przedmiocie odmowy wydania licencji. W stosunku do członków personelu lotniczego, którzy odwołali się od decyzji Prezesa Urzędu dotyczących zawieszenia im licencji, WSA w Warszawie uchylił niniejsze decyzje. Niemniej jednak w stosunku do większości podejrzanych prokurator prowadzący śledztwo postanowił o zastosowaniu zakazu pilotowania statków powietrznych, co pomimo uchylenia decyzji administracyjnych pozwala na powstrzymanie ich od wykonywania czynności lotniczych na podstawie „podejrzanych” licencji. Śledztwo prowadzone przez prokuraturę jest w toku, a jego bieżące postępy nie są przekazywane do ULC.
Prezes ULC nie dokonał zawieszenia ani też zatrzymania żadnej licencji pilota liniowego (ATPL(A), gdyż żadna z osób, które zostały podana przez CBA lub prokuraturę takiej licencji jeszcze nie posiadała. Były to osoby, które dopiero ubiegały się o taką licencję i były w trakcie lub też po zdanych egzaminach teoretycznych, ale wciąż przed egzaminami praktycznymi, których przeprowadzenie jest niezbędne do uzyskania licencji. W większości piloci leżący w gestii zainteresowania CBA i prokuratury, o których ULC ma wiedzę, to piloci z licencją turystyczną (PPL(A).
Postępowania administracyjne prowadzone w ULC były postępowaniami niezależnymi od postępowań prowadzonych przez organy ścigania, zajmujące się postępowaniami karnymi. W zakresie swoich właściwości, ULC jako Władza Lotnicza podjął niezbędne reakcje w ocenie organu celem zapewnienia bezpieczeństwa w lotnictwie cywilnym do czasu wyjaśnienia sprawy. Dalsze działania spoczywają w gestii CBA i prokuratury. Urząd pozostaje w stałym kontakcie z tymi organami na wypadek konieczności podjęcia jakichkolwiek działań lub udzielenia niezbędnych dla postępowań informacji.
Komentarze