Przejdź do treści
Źródło artykułu

Poznań: Ławicę czeka remont pasa. Pasażerowie mogą spodziewać się utrudnień

Poznańskie lotnisko planuje w przyszłym roku remont 2,5 km pasa startowego. Wszystko ze względu na ścieranie się wierzchniej warstwy asfaltu. Dzięki inwestycji wzrośnie nośność nawierzchni pasa. Niewykluczone jednak, że pasażerowie będą się musieli liczyć z utrudnieniami.

– Modernizacja planowana od marca 2015 roku jest konieczna ze względu na stopniowe wyczerpywani się zdolności przenoszenia obciążenia, czyli spadek nośności (zjawisko naturalne w przypadku każdej drogi startowej, obliczonej na daną liczbę powtórzeń operacji lotniczych) – wyjaśnia w rozmowie z serwisem RynekInfrastruktury.pl Hanna Surma, rzeczniczka prasowa poznańskiej Ławicy i dodaje, że to rutynowa czynność, powtarzana co kilka lat.

Prace modernizacyjne obejmą: remont warstwy ścieralnej (2 cm) oraz głębszych powierzchni, w celu wzmocnienia i ujednolicenia nośności na całej długości (2,5 km), odwodnienia na całej długości, zmianę oświetlania nawigacyjnego, montaż osi świetlnej (co ułatwi wykonywanie operacji przy ograniczonej widzialność), montaż systemu informacyjnego o oblodzeniu (tzw. ice-alert), który na podstawie pomiarów meteorologicznych (czujniki) poinformuje, czy dane stężenie środków chemicznych w płynie do odladzania wystarczy (lub nie) na utrzymanie powierzchni pasa w odpowiednim stanie do bezpiecznego wykonania operacji lotniczych.

Ostatni remont pasa startowego na Ławicy miał miejsce w 2009 roku i ograniczył się do wypełnienia pęknięć i szczelin na krótkim, liczącym 300 metrów odcinku drogi. Na całej długości pas remontowano tuż przed mistrzostwami Euro 2012. Wtedy także rozbudowano tu terminal pasażerski, powiększono płytę postojową dla samolotów i wybudowano nową, równoległą do pasa startowego drogę kołowania, dzięki czemu przepustowość lotniska uległa zwiększeniu.


Już 6 listopada w Krakowie odbędzie się konferencja "Bezpieczeństwo i rozwój rynku lotniczego w Polsce". Więcej informacji na temat konferencji znajdziesz tutaj.

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony