Przejdź do treści
Źródło artykułu

Posiedzenie KZPP

W Urzędzie Lotnictwa Cywilnego odbyło się 59. posiedzenie Komitetu Zarządzania Przestrzenią Powietrzną.

Podczas posiedzenia m.in.:

  • Wysłuchano propozycji dotyczących zmian w strukturze przestrzeni powietrznej

Komitet wysłuchał prezentacji Urzędu Lotnictwa Cywilnego podczas której omówionych zostało szereg szczegółowych zagadnień dotyczących Koncepcji Elastycznego Wykorzystania Przestrzeni Powietrznej (FUA) ze szczególnym uwzględnieniem uregulowań dotyczących ustanawiania struktur przestrzeni powietrznej i dokonywania zmian tych struktur.

  • Konsultowano pakiet zmian struktury przestrzeni powietrznej związanego z propozycją wprowadzenia TRA90

Prezes Urzędu Lotnictwa Cywilnego zwrócił się do Komitetu z wnioskiem o zaopiniowanie projektu Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej dotyczącego wprowadzenia TRA90 nad górami w rejonie graniczącym z Republiką Czeską. Projekt przed posiedzeniem został rozesłany przez Komitet do wszystkich jego uczestników, w tym zaproszonych przedstawicieli Aeroklubu Polskiego i Krajowego Towarzystwa Lotniczego AOPA Poland. Po prezentacji projektu wysłuchano stanowisk przedstawicieli środowiska lotniczego i członków Komitetu. W dyskusji zwrócono uwagę na zasadność wydzielania tego rodzaju przestrzeni, brak klasy proponowanej przestrzeni, zasady wykonywania lotów i odpowiedzialność organu przejmującego od ACC zarządzanie tą przestrzenią, bezpieczeństwo lotów dla których zarezerwowano ją i innych użytkowników zamierzających ją wykorzystać, specyfiki szybowcowych lotów falowych, wreszcie jednoznacznego postępowania zgodnego z przepisami w zdefiniowanych przestrzeniach.

Zdaniem Komitetu, najlepszym rozwiązaniem problemu - do momentu zmiany rozporządzenia MI w sprawie struktury polskiej przestrzeni powietrznej oraz szczegółowych warunków i sposobu korzystania z tej przestrzeni i ustalenia precyzyjnych wymagań - byłoby ustanowienie TSA (z segmentami w obu płaszczyznach) lub noszącej te same cechy strefy ćwiczeń.

Podsumowując dyskusję, w opinii Komitetu Prezes ULC nie ma podstaw do bezpiecznego wykorzystania strefy TRA90 w warunkach przedstawionych w projekcie PAŻP. Ponadto, Komitet pozytywnie opiniuje zmiany w strukturze dróg lotniczych w pakiecie zmian związanych z TRA90.

  • Wysłuchano bieżącej informacji na temat budowy Baltic FAB

Poinformowano, że odbyły się dwa posiedzenia Zespołu ds. Baltic FAB, w tym jedno 11 stycznia 2011 r. na Litwie, w którym brały udział trzy grupy robocze i wypracowały one wspólnie z firmą Helios, odpowiedzialną za przeprowadzenie feasibility study, propozycję utworzenia ciała doradczego o nazwie „Biuro zarządzania projektem” (Program Management Office). Drugie spotkanie Zespołu odbyło się 24 stycznia w Polsce, w Urzędzie Lotnictwa Cywilnego. Podczas spotkania przedstawiony został projekt umowy pomiędzy Polską a Litwą, stworzony w oparciu o projekt umowy pomiędzy państwami budującymi FABEC. Ponadto, wypracowane zostało stanowisko strony polskiej w sprawie delegacji do zawarcia porozumień pomiędzy władzami lotniczymi (NSA) Polski i Litwy. Przypomniano też, że Ministerstwo Obrony Litwy odrzuciło propozycję budowy FAB-u w obecnie proponowanej formie, stąd w marcu odbędzie się kolejne spotkanie w tej kwestii.

Termin 60. posiedzenia KZPP został ustalony na 23 lutego 2011 r.

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony