Przejdź do treści
Źródło artykułu

Posiedzenie KZPP

W Urzędzie Lotnictwa Cywilnego odbyło się 49 posiedzenie Komitetu Zarządzania Przestrzenią Powietrzną.

W posiedzeniu Komitetu, powołanego Rozporządzeniem Ministra Infrastruktury z dnia 12 września 2008 r. w sprawie Komitetu Zarządzania Przestrzenią Powietrzną oraz ustalenia zakresu jego działania (Dz. U. Nr 173, poz. 1074), uczestniczą przedstawiciele ministrów właściwych do spraw transportu i spraw wewnętrznych, Ministra Obrony Narodowej, Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego, Dowódcy Sił Powietrznych i Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej oraz środowisk lotniczych – wg potrzeb, na zaproszenie Przewodniczącego Komitetu.

Podczas posiedzenia:

  • Rozpatrzono – z udziałem przedstawicieli środowisk lotniczych (KTL AOPA, AW, PL Warszawa-Okęcie) - możliwości wykonywania lotów szkolnych w CTR/TMA Warszawa.

Na wstępie przedstawiono statystyki dotyczące przepustowości portu lotniczego w Warszawie. Przewodniczący Komitetu poinformował, że w sezonie letnim na lotnisku ma miejsce około pięćset operacji startów i lądowań dziennie (co daje średnio 30 operacji w ciągu godziny). Zezwolenie na wykonywanie lotów szkolnych w CTR/TMA Warszawa doprowadza do zmniejszenia przepustowości warszawskiego portu lotniczego, a co za tym idzie – do zmniejszenia się dochodu Zarządzającego Lotniskiem z uwagi na spadek operacji wykonywanych przez lotnictwo komunikacyjne oraz generuje dodatkowe koszty użytkowników tego lotniska ze względu na wzrastające opóźnienia.

Przewodniczący KZPP zasugerował obecnym na posiedzeniu przedstawicielom środowiska lotniczego oraz Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej i Zarządzającemu lotniskiem wypracowanie takiego rozwiązania, które umożliwi wykonywanie lotów szkolnych lotnictwa general aviation a jednocześnie nie ograniczy lotów istotnych dla podstawowej działalności lotniska Chopina. Komitet zaproponował rozwiązanie polegające na wykonywaniu lotów szkolnych np. w określonych porach dnia lub segmentach przestrzeni powietrznej – tak by nie miały one wpływu na ruch lotnictwa komunikacyjnego. Nadmienił również, że do zadań Komitetu – zgodnie z Regulaminem KZPP – nie należy mediacja w tego typu sporach.

Komitet zaproponował zainteresowanym stronom zorganizowanie nieformalnego zespołu (poza Komitetem), który wypracuje zadowalające wszystkich rozwiązanie. Inicjatorem takiego spotkania powinno być KTL AOPA Poland.

W ramach dyskusji zwrócono również uwagę na możliwości wykorzystania lotów szkolnych na oddanych w użytkowanie organom administracji samorządowej lotniskach wojskowych i ograniczenia dla tych lotów w przypadku chęci wykorzystywania aktualnie czynnych lotnisk wojskowych.

  • Zaprezentowano analizę statystyczną wykorzystania elastycznych struktur przestrzeni powietrznej w 2009 roku.

Temat, w oparciu o prezentację multimedialną, zaprezentował przedstawiciel PAŻP. Z informacji zawartych w prezentacji wynika, że średnio dwa razy więcej przestrzeni powietrznej jest rezerwowanej niż faktycznie wykorzystywanej. Z porównania danych za rok 2008 i 2009 wynika, że średnia wykorzystywania rezerwowanych stref przestrzeni powietrznej w roku 2009 w stosunku do roku 2008 zmniejszyła się o 7%.

PAŻP podejmuje działania mające na celu doprowadzenie do zaprzestania zbędnego blokowania przestrzeni powietrznej przez jej użytkowników. Są to m.in.: zamiana możliwie wszystkich TSA na TRA, przygotowywanie nowego porozumienia pomiędzy PAŻP a DSP (którego celem nadrzędnym jest uporządkowanie wielu kwestii dotyczących wykorzystywania przestrzeni powietrznej), nowe metody rezerwacji przestrzeni powietrznej dla potrzeb zawodów, mistrzostw czy pokazów lotniczych, rozbudowa Zespołu Statystyki i Prognoz RL etc.

Komitet zwrócił się do PAŻP z prośbą o uzupełnienie informacji o analizę wykorzystania warunkowych dróg lotniczych (głównie kat. II). Zestawienie obydwu statystyk (ww. i dotyczącej wykorzystania elastycznych struktur przestrzeni powietrznej) pozwoli na zastanowienie się, jakie zmiany powinny zostać wprowadzone w celu bardziej efektywnego wykorzystania przestrzeni powietrznej. Członkowie Komitetu przygotują stanowiska w celu wypracowania wniosków na następnym posiedzeniu.

  • Przedstawiono bieżącą informację nt. prac nad ustanowieniem Baltic FAB.

Przedstawiciel PAŻP poinformował o postępach prac nad utworzeniem Baltic FAB - jednej z ośmiu inicjatyw Funkcjonalnych Bloków Przestrzeni Powietrznej w Europie. W chwili obecnej prace skupiają się wokół wyłonienia na drodze przetargu wykonawcy studium wykonalności. Wspomniany przetarg powinien zakończyć się w marcu.

Termin kolejnego posiedzenia KZPP został ustalony na 26 lutego 2010 r. (piątek), na godzinę 11:00. Posiedzenie odbędzie się w Urzędzie Lotnictwa Cywilnego, ul. Marcina Flisa 2, sala 317.
 

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony