Przejdź do treści
Źródło artykułu

Posiedzenie Komitetu Zarządzania Przestrzenią Powietrzną

Urząd Lotnictwa Cywilnego poinformował, że w jego siedzibie odbyło się 43 posiedzenie Komitetu Zarządzania Przestrzenią Powietrzną.

W posiedzeniach Komitetu, powołanego Rozporządzeniem Ministra Infrastruktury z dnia 12 września 2008 r. w sprawie Komitetu Zarządzania Przestrzenią Powietrzną oraz ustalenia zakresu jego działania (Dz. U. Nr 173, poz. 1074), uczestniczą przedstawiciele ministrów właściwych do spraw transportu i spraw wewnętrznych, Ministra Obrony Narodowej, Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego (ULC), Dowódcy Sił Powietrznych i Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej (PAŻP)oraz środowisk lotniczych - na zaproszenie Przewodniczącego Komitetu.

Podczas posiedzenia:

  • Podpisane zostało Sprawozdanie z działalności KZPP za rok 2008. Sprawozdanie zostanie teraz przekazane do zatwierdzenia przez Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego a następnie przesłane Ministrom Infrastruktury, Obrony Narodowej oraz Spraw Wewnętrznych i Administracji.

  • Wysłuchano informacji o wejściu w życie Regulaminu KZPP, który został zatwierdzony przez Ministra Infrastruktury 6 maja 2008 r.

  • Wysłuchano informacji MON o aktualnych, ograniczonych możliwościach wykonywania lotów przez bezzałogowe statki powietrzne w polskiej przestrzeni powietrznej. W dyskusji stwierdzono, że chwili obecnej strona polska powinna gromadzić informacje na temat możliwych zdarzeń i potencjalnych zagrożeń wynikających z wykonywania lotów przez bezzałogowe statki powietrzne od państw, które posiadają doświadczenie w ich użytkowaniu.

  • Przyjęto informację o postępie prac Zespołu do rozpatrzenia możliwości podniesienia wysokości na trasach dolotowych VFR do lotnisk Warszawa-Okęcie i Warszawa-Babice. Raport końcowy z prac Zespołu ma zostać przedstawiony na kolejnym posiedzeniu Komitetu.

  • Komitet przeanalizował wniosek Prezesa ULC w sprawie procedury wprowadzania zmian w przestrzeni powietrznej wnoszonych przez PAŻP. W wyniku dyskusji Komitet stwierdził, że należy udoskonalić procedury i procesy dotyczące przygotowywania Prezesowi ULC przez PAŻP propozycji wprowadzania zmian struktury przestrzeni powietrznej, szczególnie w zakresie uzasadniania każdej proponowanej zmiany. Zwrócono uwagę, że ich uzgadnianie powinno być poprzedzone rzetelną analizą.

  • Komitet rozpatrzył wniosek MON kierowany MI dotyczący nowelizacji rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 25 listopada 2008 r. w sprawie struktury polskiej przestrzeni powietrznej oraz szczegółowych warunków i sposobu korzystania z tej przestrzeni (Dz. U. Nr 210, poz. 1324) w zakresie wykonywania lotów wojskowych statków powietrznych w niekontrolowanej przestrzeni powietrznej z prędkością powyżej 250 węzłów. Komitet przedstawił Ministrowi Infrastruktury opinię negatywną uzasadniając ją m.in. tym, że propozycja MON nie uwzględnia:

  1. obowiązku składania planu lotu przez organizatora lotu bezzałogowego statku powietrznego,

  2. obowiązkowego wyposażenia wojskowych statków powietrznych wykonujących loty z V>250 węzłów w urządzenia pozwalające na bezpieczny lot w stosunku do innych wolniejszych statków powietrznych poruszających się w tej przestrzeni, m.in. w urządzenia unikania kolizji, o których była mowa na 41 posiedzeniu,

  3. dopuszczalnej górnej granicy prędkości wojskowego statku powietrznego w użytkowanej niekontrolowanej przestrzeni powietrznej,

  4. rzeczywistych możliwości załóg statków powietrznych w ww. zakresie.

Wspomniane warunki powinny stanowić elementy analizy bezpieczeństwa jaka powinna być załącznikiem do wniosku o nowelizację.

  • Komitet wysłuchał i przeanalizował informację PAŻP i ULC o implementacji dokumentu ATM Master Plan w ramach realizacji europejskiego programu SESAR.

Po dyskusji Komitet zarekomendował stworzenie mechanizmu zapewniającego skuteczne wdrażanie zaplanowanych rozwiązań w poszczególnych obszarach przez niemal wszystkie podmioty lotnictwa cywilnego w naszym kraju. Takim mechanizmem mógłby być zmodyfikowany Program rozwoju sieci lotnisk i lotniczych urządzeń naziemnych. Jego forma powinna być możliwie zbliżona do formy centralnego planu zarządzania europejskim ruchem lotniczym. W związku z powyższym Komitet wystąpi do Ministra Infrastruktury, z powiadomieniem MON i MSWiA, z prośbą reaktywowanie prac Zespołu powołanego Zarządzeniem nr 6 Ministra Transportu i Budownictwa z dnia 31 stycznia 2006 r. w sprawie opracowania Programu rozwoju sieci lotnisk i lotniczych urządzeń naziemnych, na podstawie aktualnego stanu prawnego i przy udziale instytucji reprezentowanych w KZPP.

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony