Przejdź do treści
Źródło artykułu

Podsumowanie Konferencji Bezpieczeństwa w Lotnictwie Cywilnym

W dniach 26-27 października 2017 r. na Uczelni Łazarskiego w Warszawie odbyła się organizowana przez Urząd Lotnictwa Cywilnego kolejna już edycja Konferencji Bezpieczeństwa w Lotnictwie Cywilnym.

Dwudniowe wydarzenie poświęcone było zarobkowemu przewozowi lotniczemu (CAT) oraz lotnictwu ogólnemu (GA). Lotnictwo cywilne oraz jego przyszłość w zakresie bezpieczeństwa w obliczu aktualnych zagrożeń, w tym zagrożeń ze strony cyberataków na infrastrukturę lotniczą to założenia, o których mówił viceprezes ds. Standardów Lotniczych Pan Michał Witkowski. Wspominał również o perpektywie podwojenia ruchu lotniczego w ciągu kilku najbliższych lat, co może się wiązać z kryzysem infrastrukrury lotniczej.

Zgromadzonych przywitał Pan Prezes Piotr Samson dziękując za bardzo liczne przybycie gościom oraz władzom Uczelni Łazarskiego za współpracę, dzięki której kolejny raz konferencja mogła odbyć w tym miejscu. Zwrócił uwagę na to, że kwestie związane z bezpieczeństwem są integralną i niezbędną częścią każdej działalności lotniczej. Wiceprezes ds. Standardów Lotniczych, Pan Michał Witkowski podkreślił, że konferencja ma nowy charakter otwarty na środowisko i dialog.

Konferencja rozpoczęła się od podpisania Deklaracji Bezpieczeństwa JUST CULTURE. W parafowaniu Deklaracji wzięli udział m. in. przedstawiciele Państwowej Komisji Badania Wypadków Lotniczych, Urzędu Transportu Kolejowego, Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej, Instytutu Lotnictwa, przewoźników i portów lotniczych, organizacji obsługowych, aeroklubów. Biorąc pod uwagę dynamicznie rozwijający się rynek lotniczy ważne jest wdrażanie w życie priorytetów zawartych w deklaracji, która mówi o sprawiedliwym traktowaniu. Wydawane przez Urząd Lotnictwa Cywilnego certyfikaty są potwierdzeniem podpisania dokumentu oraz zobowiązaniem do wdrażania kultury sprawiedliwego traktowania. 

Konferencja była również okazją do przekazania informacji o nowych trendach i zjawiskach  w lotnictwie. Mówiły o tym m. in. wykłady dotyczące bezzałogowych statków powietrznych, inteligentnych systemów nadzoru przestrzeni powietrznej, digitalizacji procesów analitycznych, a także te dotyczące lotniczego transgresjonizmu.

Podczas konferencji przedstawiono również obszerną prezentację dotyczącą pokazów lotniczych wraz analizą  i oceną minionego sezonu 2017. Panowie Dariusz Sarnociński oraz Tadeusz Grono zwrócili szczególną uwagę na nieprawidłowości, które pojawiły się podczas pokazów w mijającym roku oraz wskazali na rolę gwarancji bezpieczeństwa wszystkich uczestników podczas imprez masowych.

Prelegentami byli nie tylko przedstawiciele Urzędu Lotnictwa Cywilnego, ale również Państwowej Komisji Badania Wypadków Lotniczych oraz organizacji lotniczych przekazujących swoje najlepsze doświadczenia, dane, analizy i oczywiście praktyki.

Na zakończenie Konferencji Pan Prezes Michał Witkowski podkreślił, że najważniejszym jest to, aby bezpieczeństwo oparte było na wnioskach z praktycznych doświadczeń zachęcając do dzielenia się nimi ze środowiskiem lotniczym.

Przy okazji konferencji ULC wydał „Biuletyn Bezpieczeństwa w Lotnictwie Cywilnym” – po raz pierwszy w zmodyfikowanej formie. Biuletyn ma być wydawany kwartalnie i stanowić platformę wymiany doświadczeń i dobrych praktyk pomiędzy Urzędem Lotnictwa Cywilnego a środowiskiem lotniczym. Urząd Lotnictwa Cywilnego zachęca do przesyłania propozycji tematów do poruszenia w Biuletynie pod adres: biuletyn@ulc.gov.pl

Poniżej prezentacje z konferencji oraz Biuletyn Bezpieczeństwa:

Biuletyn Bezpieczeństwa
Analiza statystyczna zdarzeń w CAT i GA, Andrzej Lewandowski
Lotniczy transgresjonizm, czyli o przekraczaniu granic w lotnictwie, S.Kubiak i P.Korzec
Lotniskowa służba informacji powietrznej w kontekście bezpieczeństwa lotnictwa ogólnego, A.Kosmala
Świadomość wykonywania operacji lotniczych – Edward Sokół
Pokazy lotnicze Sezon 2017, przeglad, ocena, wyniki – Dariusz Sarnociński
Techniczne uzupelnienie procedur bezpieczeństwa – inteligentne systemy, Anita Linka
Zarządzanie zagrożeniami środowiskowymi – Michał Skakuj
Zagrożenia w procesie usuwania unieruchomionych statków powietrznych – Marian Sławiński
Raportowanie, analiza i dzialania następcze – Piotr Kaczmarczyk
Monitorowanie parametrów lotu w lotnictwie ogólnym – Renata Niedziela i Łukasz Puzio
Bezpieczeństwo w polu ruchu naziemnego lotniska – pojazdy, ludzie, FOD LVP – Paweł Zieliński
SMS w praktyce lotniska w Mielcu – Łukasz Kalin
Digitalizacja procesów analitycznych w obszarze zarządzania ryzykiem – Michał Jabłoński
Inspekcje SPOT oraz RAMP – Marcin Perkowski
Analiza stanu bezpieczeństwa w ATO – Krzysztof Milkowski
Założenia certyfikacji bieżącego nadzoru CNO – Anna Woźniak
Analiza profilu ryzyka jako element planowania programu nadzoru – H. Dzido
Realizacja programu nadzoru – Jerzy Adamski

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony