Pierwsze posiedzenie Komitetu Strategicznego Bałtyckiego FAB
W dniach 8-9 września br. Sekretarz Stanu w Ministerstwie Infrastruktury, Tadeusz Jarmuziewicz i Wiceminister Transportu i Komunikacji Republiki Litewskiej, Rimvydas Vaštakas wzięli udział w pierwszym spotkaniu polsko-litewskich struktur zarządzających projektem Bałtyckiego Funkcjonalnego Bloku Przestrzeni Powietrznej.
Posiedzenia Komitetu Strategicznego Baltic FAB, Komitetu Sterującego Studium Wykonalności dla Baltic FAB oraz Zespołu Projektowego Baltic FAB odbyły się w siedzibie Ministerstwa Infrastruktury. Struktury te zostały powołane na mocy porozumienia podpisanego przez Wiceministrów ds. Transportu Polski i Litwy, 29 lipca br. w Wilnie.
W posiedzeniu Komitetu Strategicznego stroną polską kierował Sekretarz Stanu Tadeusz Jarmuziewicz. W jej skład wchodzili Dyrektor Departamentu Lotnictwa MI, Prezesi Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej i Urzędu Lotnictwa Cywilnego, a także przedstawiciele Ministerstwa Obrony Narodowej i Ministerstwa Spraw Zagranicznych.
Stronie litewskiej przewodniczył Wiceminister Transportu i Komunikacji Republiki Litewskiej, Rimvydas Vaštakas. Towarzyszyli mu przedstawiciele litewskiego Ministerstwa Transportu i Komunikacji, Administracji Lotnictwa Cywilnego, Oro Navigacija (litewska instytucja zapewniająca służby żeglugi powietrznej) oraz przedstawiciele litewskich resortów obrony i spraw zagranicznych
Komitet m.in. podjął decyzje ustalające zakres zadań dla poszczególnych struktur projektu oraz przyjął wspólny ramowy harmonogram prac. Podczas spotkania omówiono przyszłe założenia do umowy tworzącej Bałtycki FAB oraz przedyskutowano i uzgodniono podział zadań krótko- i średnioterminowych do realizacji w najbliższych miesiącach. Następne posiedzenie Komitetu zostało zaplanowane na listopad/grudzień 2010 r.
* * *
Głównym celem utworzenia FAB w Europie jest osiągnięcie maksymalnej pojemności i wydajności sieci zarządzania ruchem lotniczym, skrócenia długości tras lotniczych - z czym wiąże się oszczędność paliwa lotniczego oraz zmniejszenie emisji zanieczyszczeń do środowiska, przy zachowaniu wysokiego poziomu bezpieczeństwa i poprawy efektywności kosztowej instytucji zapewniających służby żeglugi powietrznej. Zgodnie z celami pakietu legislacyjnego Jednolitej Europejskiej Przestrzeni Powietrznej II (SES II) funkcjonalne bloki przestrzeni są głównymi elementami umożliwiającymi poprawę współpracy pomiędzy instytucjami zapewniającymi służby żeglugi powietrznej, służącej zwiększeniu efektywności działania i redukcji kosztów. Państwa członkowskie UE są zobowiązane do utworzenia FAB- ów najpóźniej do 4 grudnia 2012 roku.
Komentarze