Przejdź do treści
Źródło artykułu

Pełna dekarbonizacja portu lotniczego na Malcie zakończy się do połowy tego wieku

Międzynarodowy Port Lotniczy na Malcie ogłosił niedawno projekt “Net Zero Carbon Plan”, który pokazuje strategię firmy w zakresie dekarbonizacji. Zakłada on osiągnięcie neutralności węglowej w przyszłym roku, a także dojście do zerowej emisji CO2 netto do 2050 roku.

Lotniska są znaczącymi emitentami gazów cieplarnianych, głównie ze względu na emisje pochodzące z samolotów, ale także z działalności samych portów lotniczych (np. ogrzewanie, oświetlenie, transport naziemny). Szacuje się, że cała branża lotnicza odpowiada za 2-2,5% globalnych emisji dwutlenku węgla do atmosfery. Dlatego też wiele z nich dołącza do Airport Carbon Accreditation (ACA) - globalnego programu zarządzania emisjami dwutlenku węgla dla portów lotniczych. Niezależnie on ocenia i uznaje wysiłki poszczególnych lotnisk w zakresie zarządzania i redukcji emisji CO2.

Jednym z członków ACA jest Międzynarodowy Port Lotniczy na Malcie (MLA). W efekcie władze postawiły sobie dwa ambitne cele - kamienie milowe do zrealizowania. Pierwszy z nich polega na osiągnięciu neutralności węglowej do końca 2025 roku. W praktyce oznacza to, iż to maltańskie lotnisko będzie emitowało tyle dwutlenku węgla, ile będzie usuwało z atmosfery. Z kolei do połowy tego wieku, władze MLA chcą osiągnąć zerową emisję C02 netto. Innymi słowy, port osiągnie stan, w którym nie będzie przyczyniał się do zwiększania ilości dwutlenku węgla w atmosferze.

Międzynarodowy Port Lotniczy (MLA) na Malcie (fot. MLA)

Aby osiągnąć te cele, przeanalizowano i zmapowano lotnisko pod kątem słabych punktów. Okazało się, iż za lwią część emisji dwutlenku węgla odpowiada oświetlenie portu (84%). Na dalszym miejscu znalazły się systemy chłodzące (10%), pojazdy (5%) i agregaty prądu (1%). Transformacja tego maltańskiego lotniska przebiega więc dwutorowo.

Z jednej strony władze MLA inwestują w modernizację systemów ogrzewania, wentylacji i klimatyzacji. System wodny zostanie zamieniony na elektryczną pompę ciepła. Kładzie się również nacisk na zwiększenie efektywności energetycznej budynków, odzyskiwanie energii cieplnej, a także wymianę floty pojazdów. Jednak największe zmiany, prawdziwą transformację MLA przejdzie w zakresie źródła energii elektrycznej. Będzie ona pochodziła wyłącznie ze słońca.

Maltańskie lotnisko stawia na farmy fotowoltaiczne: zarówno na swoim terenie, jak i poza nim. W zeszłym roku tym sposobem wyprodukowano energię elektryczną o wartości przekraczającej 3 GWh. Do 2040 MLA planuje się potroić moc elektryczną pozyskiwaną ze słońca do poziomu ponad 9 GWh.

Międzynarodowy Port Lotniczy (MLA) na Malcie (fot. MLA)

Rocznie MLA obsługuje ponad 13 tys. odlotów. W pierwszej połowie bieżącego roku lotnisko na Malcie odprawiło ponad 4 milionów pasażerów. Największy ruch pochodzi z Włoch. Warto dodać, że w top 5 znajdują się połączenia z polskimi lotniskami.

W 2015 roku MLA opublikował swój pierwszy raport zrównoważonego rozwoju zgodny z wytycznymi Global Reporting Initiative, które stanowią międzynarodowy wzorzec raportowania odpowiedzialnego biznesu i zrównoważonego rozwoju dla firm. W efekcie ten port lotniczy na Malcie stał się pierwszą maltańską firmą, która przyjęła te standardy uznane na całym świecie.

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony