PAŻP: Powstaje nowy radar
W listopadzie 2015 roku zakończył pracę znajdujący się w pobliżu lotniska na Okęciu radar Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej ASR-9/MSSR. Został wyłączony po 23 latach pracy - w tym czasie jego czerwona antena wykonała 147 933 000 obrotów. Każdy, kto w ciągu ostatnich 23 lat podróżował z warszawskiego lotniska był „pod kontrolą” tego radaru. Na jego miejscu powstaje nowy radar, którego budowa zakończy się w czerwcu tego roku.
Wyłączenie starego radaru i budowa nowego nie wpłynie na ilość obsługiwanych i kontrolowanych przez Polską Agencję Żeglugi Powietrznej samolotów. Jest to możliwe, ponieważ cały system radiolokacyjny Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej oparty jest na co najmniej podwójnym pokryciu radarowym obszaru polskiej przestrzeni powietrznej - o takim rozwiązaniu decydują względy bezpieczeństwa i konieczność zapewnienia usługi żeglugi powietrznej 365 dni w roku/ 7 dni w tygodniu/ 24 godziny na dobę. W praktyce oznacza to, że w momencie wyłączenia jednego urządzenia radiolokacyjnego jego funkcję przejmuje kolejne, znajdujące się w innym miejscu.
ASR-9, stary zestaw radarowy w pobliżu warszawskiego portu lotniczego na Okęciu (fot. PAŻP)
Podobny zestaw radarowy (radar pierwotny i radar wtórny) powstaje w okolicach Krakowa. W następnych latach na terenie Polski planowane jest postawienie trzech tego rodzaju obiektów, a ponadto czterech radarów wtórnych i wdrożenie tzw. systemu multilateralnego będącego alternatywnym rozwiązaniem wobec tradycyjnych radarów. W latach 2015-2020 Polska Agencja Żeglugi Powietrznej przeznaczy ponad 1 mld złotych na inwestycje związane z budową nowych urządzeń oraz modernizacją istniejącej infrastruktury lotniczej zapewniającej bezpieczną żeglugę powietrzną.
Więcej zdjęć ASR-9 (z zewnątrz i wewnątrz) oraz nowego radaru w trakcie budowy na profilu PAŻP.
Komentarze