Przejdź do treści
Źródło artykułu

Opłaty lotniskowe - zmiana prawa

Do uzgodnień międzyresortowych został przekazany projekt rozporządzenia Ministra Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej w sprawie opłat lotniskowych.


Konieczność wydania nowego rozporządzenia wynika ze zmian, jakie zostały wprowadzone poprzez ustawę z dnia 30 czerwca 2011 r. o zmianie ustawy – Prawo lotnicze oraz niektórych innych ustaw, w wyniku których zarządzający lotniskiem użytku publicznego przejął część obowiązków Straży Granicznej na lotnisku w zakresie kontroli bezpieczeństwa w lotnictwie cywilnym.

W znacznym stopniu przepisy niniejszego rozporządzenia są analogiczne do przepisów rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 29 kwietnia 2004 r. w sprawie opłat lotniskowych. Dotyczy to w szczególności rodzajów pobieranych opłat lotniskowych, oparcia opłat na kosztach oraz określenia rodzajów kosztów stanowiących podstawę dla ustalenia wysokości poszczególnych rodzajów opłat. Modyfikacje dotychczasowego rozporządzenia wynikające ze zmian ustawy, które weszły w życie 18 września 2011 r. dotyczą przede wszystkim sprecyzowania zasad ustalania oraz zatwierdzania opłat związanych z kontrolą bezpieczeństwa w lotnictwie cywilnym. Nowy art. 186b ustawy wskazuje, iż zadania związane z kontrolą bezpieczeństwa w lotnictwie cywilnym wykonuje zarządzający lotniskiem użytku publicznego. Konieczne jest zatem wprowadzenie do przepisów dotyczących opłat lotniskowych odrębnej opłaty za ochronę umożliwiającą zarządzającemu lotniskiem finansowanie wspomnianych zadań. Finansowanie zadań związanych z ochroną w lotnictwie cywilnym poprzez opłaty lotniskowe (opłatę za ochronę) jest zgodne z politykami ICAO dotyczącymi opłat lotniskowych i nawigacyjnych (Doc. 9082, „ICAO’s Policies on Charges for Airports and Air Navigation Services”).

Ponadto wprowadzono nowe rozwiązanie pozwalające zarządzającym lotniskami na ustalanie opłat lotniskowych w oparciu o koszty planowane, a nie poniesione w okresach poprzednich, do czego zobowiązywało dotychczasowe rozporządzenie. W praktyce rozwiązanie takie nie sprzyjało dynamicznie rozwijającemu się rynkowi, a ponadto uniemożliwiało ustalanie opłat nowopowstającym portom lotniczym, które nie posiadały kosztów „historycznych”.

Celem wydania nowego rozporządzenia jest również uporządkowanie oraz usystematyzowanie mechanizmu konstruowania, konsultowania oraz zatwierdzania opłat lotniskowych, w kontekście dotychczasowych doświadczeń w tym zakresie.

Projekt rozporządzenia
 

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony